Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Jag har några reflektioner över den pågående konflikten (och kanske ett litet bidrag till Esses manus).
Det första reflektionen är att konflikten utvecklas ungefär som kunde förvänta sig. Metall lägger ett strejkvarsel efter att under en längre tid försökt få till ett kollektivavtal, Tesla försöker runda konsekvenserna av strejken. Övriga fackförbund lägger varsel om sympatiåtgärder bland annat för att kontra Teslas försök att runda konsekvensen av den ursprungliga strejken. Eftersom strejken verkar få begränsad effekt utvidgas den med ytterligare sympatiåtgärder (nu senast SEKO som vill stoppa leveranser av paket (reservdelar) till Tesla. I min värld följer detta textbok 1A i vad vi kan förvänta oss.
Det som däremot är märkligt är den oerhörda förvåning som visas i många inlägg på diverse nätforum. Folk verkar vara i shock över att tredje man drabbas!!! I mina ögon är detta bara ett bevis på hur bra den Svenska modellen faktiskt funkat eftersom vi uppenbarligen har väldigt liten erfarenhet av konflikter. Vi är så vana vid att meningsskiljaktligheter löses i förhandlingar mellan parterna att vi glömt bort vad en strejk är.
Det andra som förvånar mig är att många av inläggen handlar om vilka villkor de anställda på Tesla har, för mig är det lite naivt att tro att konflikten egentligen handlar om de enskilda anställdas villkor. Det finns en anledning till att de kallas KOLLEKTIVavtal, det är kollektivets intresse som skall skyddas och inte den enskildes. Om vi får ett antal högprofilerade företag som etablerar sig på den Svenska arbetsmarknaden utan att teckna kollektivavtal så faller normen att alla skall ha kollektivavtal och då är modellen som sådan hotad. Även om de fackliga parterna med stor frenesi bråkar sinsemellan kommer du mangrant att sluta upp mot den externa fiende som hotar den omhuldade svenska modellen.
Min erfarenhet i dessa frågor bottnar helt enkelt i en drygt 30 årig karriär som chef och AG representant i fackliga förhandlingar (och till viss del i några kurser i arbetsrätt på juristlinjen).
Min ursprungliga ståndpunkt var att detta bara kan sluta på två sätt, antingen tecknar Tesla kollektivavtal eller så lämnar de den svenska marknaden. Än så länge har jag inte sett något som får mig att omvärdera min ursprungliga analys eller som fått mig förvånad. Konflikten kommer att eskalera till dess att någon av punkterna ovan infaller. Det enda som skulle kunna förändra analysen är en oerhört kraftig folkopinion som vänder sig mot facken men det ser jag som rätt osannolikt. Allmänhetens sympati för ett antal medelålders män som inte kan serva sina Teslor är nog högst begränsad, på samma sätt som allmänhetens sympati när högavlönade piloter strejkar också är rätt begränsad.

2 gillningar

Chock är lite överdrivet, många likaväl mig är nog mer förvånad att det gått så långt. Det är inte så man är tagen på sängen, mer förvånad att det ska behövt gå så här långt.

Jag tror Tesla kommer lämna Sverige, vilket skulle innebära många negativa effekter.

/inte chockad medelåldersman.

Ok, “chock” är så klart lite tillspetsat. Samtidigt reagerar jag på alla inlägg där frågeställaren undrar om denna konflikt verkligen är laglig och t ex lanserar tankar på att stämma metall för skador som tredje man åsamkat…
Det är kanske jag som lever i en bubbla🙄

3 gillningar

Hah, ja det skulle vara intressant! Det lär man nog inte komma så långt med :slight_smile:

Det är inte att tredje part drabbas som folk reagerar på utan att strejken riktas mot tredje part. Det är något nytt och inget jag själv stödjer. Min bild av facken har försämrats betydligt på sistone.

Sympatistrejker eller framförallt hot om sympatistrejker är ju ett grundläggande verktyg. Det används i alla konflikter. Bara att vi är så ovana vid konflikter i Sverige.

Vi verkar ha glömt bort hur strejker fungerar :slight_smile:

1 gillning

Är det inte lite typiskt 2023. Att springa runt och beklaga sig över hur jag som individ drabbas istället för att inse att det handlar om kollektivet. Vad hände egentligen med att offra sig för en större sak. I detta fallet den svenska modellen. Sverige bör, enligt mig, aldrig vara så beroende av ett utländskt företag (i detta fallet Tesla) att vi inte kan säga tack och hej om de inte följer vår bransch-standard.

Antar jag rätt att alla andra bilföretag som finns på den svenska marknaden redan har kollektivavtal?

2 gillningar

Så ett grundläggande verktyg är att facken riktar sina strejker mot privatpersoner? Det är inte sympatistrejk som är problemet, det är att det riktas mot privatpersoner. Jag anser att facket spelar ett riskabelt spel här där de har allt att förlora.

En stor del i ”den svenska modellen” bygger på förtroende för facken, om gemene man tappar detta förtroende så kan hela modellen falla.

Nu tvingas företag med kollektivavtal ut i strejk mot deras kunder vilket riskerar att slå omkull dessa företag.

Jag tror faktiskt mer och mer att Elon kommer vinna denna tvist. I början trodde jag inte det men nu när svenska bolag riskerar att gå omkull eller behöva dra ner på anställda så är jag inte lika säker att facket vinner. Hur länge har de råd att strejka? Hur länge har de opinionen med sig? Det ska ju ställas i paritet med hur länge Elon orkar och har råd.
Det är en konflikt mellan två galet envisa parter där båda har mycket att förlora.

2 gillningar

Hur menar du riktar sig mot privatpersoner?

1 gillning

Tänker att det är ofrånkomligt att privatpersoner drabbas när servicesektor strejkar.

1 gillning

Har jag förstått det rätt att Tesla har ca 130 anställda på egna verkstäder i Sverige och att endast en andel av de anställda är med i IF Metall? Låt oss säga 50% alltså 65 personer.

Känns det inte lite oproportionerligt med de åtgärder som bäst är aktiva och som planeras versus några tiotal personer?

Skulle verkligen IF Metall göra allt detta för annat företag med samma mängd fackanslutna? Eller är detta endast en prestigefråga på grund av xxx anledningar?

Frågorna är många :grin:

1 gillning

En intressant sak är att Tesla nu verkar tagit bort Werksta som godkänd karossverkstad. Det är ju ett direkt resultat av denna konflikts utökande. Undrar hur det påverkar Werksta som företag? Inte bra alls skulle jag gissa och dessutom får vi som kunder betydligt färre ställen där våra bilar kan repareras om vi behöver karossarbete och målning.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support

1 gillning

Nu har ST och Målarna gått ut med att dom också varslar för blockad.

Intressant utveckling, undrar om den sista firman innefattas av någon blockad.

Många här har nog inte ens upplevt en strejk. Jag har varit med om hot om strejk men alltid blåsts av i sista stund.

Problemet jag har är man tycks rikta in sig på kunder av Tesla och inte företaget Tesla. Det är uppenbart det skapar blandade känslar för båda sidor av myntet.

Tror det skapar en hel del fack förakt för de drabbade tesla kunder.

1 gillning

Det är ofrånkomligt. Om vi tar Kommunal-strejken som höll på att stänga min skola så var det städpersonalen som var varslad om strejk. Vilka var det som blev drabbade? Ja det var ju vi elever som inte kunde gå i skolan. Men det var ju inte så att Kommunal “riktade in sig på eleverna” utan skolans syfte är ju för eleverna. Samma sak med Tesla, Tesla finns ju bara på grund av kundernas behov och därmed så är det ofrånkomligen så att kunderna drabbas av när Tesla inte kan sköta sin verksamhet.

1 gillning

Känns lite konstigt att stänga en skola för lokalvårdarna inte städar på några dagar. Men men.

Du anar inte vilka hjältar de där är – de verkar utan att synas egentligen. Men skolor städas igenom flera gånger per dag egentligen. Dels har du ju toaletterna som blir sanitära olägenheter nästan direkt, men även korridorerna blir rejält smutsiga ganska omgående.

1 gillning

Kommer ihåg komminalstrejken med, många i högstadiet smutsade aktivt ner mer än vanligt dessutom för att få vara hemma från skolan.

Fick mycket info om strejkbryteri och kollektivavtal då, men det är många år sen.

Rent konkret här då ex att Werksta har fått direktiv om att inte laga privatkunders bilar om de är av märket tesla. Detta oavsett om Tesla som part är inblandad. Är du med på vad som avses då och att det är skillnad på vem strejken riktas emot i detta fall?