Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla


Så här i strejktider tycker jag den här bilden från Teslas shop passar bra. Undrar om de lyckas stå för måttot på det där bältesspännet :grinning:

Tydligen är förhandlingar igång

2 gillningar

Jag har en liknande erfarenhet förvisso från mitten på - 90 talet. Det var när sätes tillverkningen flyttades från Bengtsfors till Torslanda.
Jobbade som inhyrd kvalitetsansvarig på Lear där man gjorde stolar och säten till Volvo.

Första dagen vid produktionen och vi lyckades få fram första stolen vid 15 tiden på eftermiddagen sa högsta chefen på Lear som kom från Nordamerika, Canada mer bestämt, att nu ska alla (400st) till midnatt!!

Folk protesterade, barn skulle hämtas på dagis mm.
Chefen skrek att alla 400st var sparkade och ny personal skulle hyras in till nästa dag.

Nu blev det såklart inte så utan vi kom nästa dag och produktionen fortsatte och alla var glada, förutom en då. :grin:

Jag tänker på mentalitet och kultur från nordamerikanska företag iom detta inlägg.

Jag anser att den svenska modellen slår alla lagar och regleringar. Den ger trygghet till båda parter.

2 gillningar

Svårt att förstå hur en del amerikanska chefer inte ser att deras företag är värda 0 om de inte har några anställda som skall göra jobbet. Är ju snarare han som skall få sparken om han inte har organiserat upp sitt bolag så att man inte behöver oplanerat arbeta till midnatt.

Själv kör jag coachande lederskap och att behålla min personal är prio 1,2 och 3. Att tappa en duktig medarbetare som redan är upplärd är bland det dyraste som kan inträffa.

3 gillningar

Efter en dryg vecka av strejk, diskussioner etc. går vi nu in i nästa fas när det gäller konflikten.
Effekten på Tesla verkar än så länge varit låg, om det beror på att uppslutningen för strejken är låg hos Teslas medarbetare eller att Tesla tagit in strejkbrytare skall jag låta vara osagt. Förmodligen är det en kombination.
Av dagens uttalande från Metall att döma är de nu inställda på att trappa upp konflikten. Av mediarapporteringen att döma verkar Tesla också ha planer på att styra om inskeppningen av nya Tesla från de hamnar som är uttagna i sympatiåtgärder. Misstänker att Teslas agerande också gör att trycket på övriga förbund att varsla om sympatiåtgärder också ökar.
Vi får se vad nästa kapitel innehåller?

Det är olidligt spännande! Fortsätt gärna med dina informerande inlägg. =)

Nu blir det svårt att leverera bilar i sverige:

Såvitt jag kunnat bedöma situationen fortsätter dialogen men Teslas Sverigeledning verkar sakna mandat att teckna kollektivavtal.
Tesla fortsätter sin planering med att köra business as usual, ibland med metoder som ingår i spelets regler som t ex att hitta alternativa lösningar för att få sina bilar till Sverige. I andra fall genom metoder som de fackliga motparterna uppfattar som väldigt provocerande (som t ex strejkbryteri).
Vi ser nu att konflikten eskalerar och att nya sympatiåtgärder tillkommer, det kommer vi att få se mer av framöver. Framför allt om det upplevs som att Tesla försöker runda strejken med oschyssta metoder.
Inget kommer nog att hända på förhandlingssidan förrän frågan eskalerats tillräckligt högt inom Tesla för att man antingen skall få mandat att teckna kollektivavtal eller beslutar sig för att lämna Sverige.

1 gillning

Nu skrev du manus för min kommande video här och nu :smiley:

Hur påverkar den här konflikten er andra? Å ena sidan vill jag hylla Tesla för allt de gjort för att kick starta elektrifieringen hos de traditionella biltillverkarna. Samtidigt ser jag det som problematiskt att de tror att de kan stå över den svenska modellen. Kan man köpa, äga och nyttja en Tesla efter det här utan att ta någon ställning i frågan?

Själv lutar jag åt att Tesla nu blev ett icke alternativ för mig och min familj. Även om de till slut går med på kollektivavtal så är skadan redan skedd och jag vill inte behöva riskera att behöva försvara mitt bilval varje gång jag skall ut och köra bil.

2 gillningar

Själv lutar jag åt att Tesla nu blev ett icke alternativ för mig och min familj. Även om de till slut går med på kollektivavtal så är skadan redan skedd och jag vill inte behöva riskera att behöva försvara mitt bilval varje gång jag skall ut och köra bil.

Man ska nog vara försiktig med att vara så dragonisk. Det är många bolag (exvis Spotify) som man handlar av som inte har kollektivavtal.
Hur gör du med tjänster/företag som inte finns representerade i Sverige? Dvs där kollektivavtal inte är en grej.

Den svenska modellen finns och fungerar men man ska nog låta processen ha sin gång. Framförallt när det verkar som att alla inte är helt med på fackets tåg.

LAS gäller även utan kollektivavtal och fack

1 gillning

Det bjuder jag gärna på och ser fram emot att få ta del av resultatet :grinning:

Det är väl inte så mycket att förklara sitt bilköp på stan att oroa sig om däremot att stå med Svarte Petter på hand…

Som det låter på Kvart i 5 Ekot ansluter sig allt från städfirmor elektriker och hamnarbetare till strejken/blockaden och visst kan Tesla under en kort tid förlita sig på personal som gör som ledningen vill och visst kan dom om det blir riktigt jobbigt ta in kunders bilar via Danmark och Norge eller kanske direkt från Berlin

Till slut kommer det ner till om Tesla kryper till korset och tecknar kollektivavtal eller om dom drar upp bopålarna i Sverige visst Spotify och Klarna (dom har väl just tecknat kollektivavtal?) har inte heller kollektivavtal men deras produkter kostar inte 500.000 eller mer och kommer inte med garantier servicebehov och viktigast av allt andrahandsvärde Om Tesla lämnar Sverige som är en droppe (om än ganska stor droppe) i havet av deras försäljning vem ser till att dagens ägare inte drabbas

Just my 2 cents

För de som följer arbetsmarknaden och dess parter kom det inte som en blixt från klarblå himmel att även elektrikerna vidtar sympatiåtgärder😊
Om Zooskötarna i Bogota strejkar kommer elektrikerna att varsla om sympatiåtgärder.
Det kan dock få en klar effekt om Teslas laddnätverk inte längre får service och underhåll🙄
Misstänker att Transport har fler sympatiåtgärder i kikaren…

Får erkänna att det är lite spännande att följa Teslas problemlösning.

Lyssnar på era kollegor i en annan stor elbilspodd som också hade pratat direkt med en mek och där framstod det väl att dom hade bra betalt för sin ålder och inte ser några problem alls, huruvida dom faktiskt vet vad som ingår i ett kollektivavtal framgår dock inte. Metall står ju bakom mycket med låglönesatningar för unga och det är klart att det skulle säkert påverka även Teslas personal.

Jag tycker som sagt det är viktigt att värna om den Svenska modellen men samtidigt behöver nog Metall snart berätta vad dom faktiskt slåss för.

Tycker personalen att villkoren är schyssta och tjänar bättre än kollegor i samma åldersgrupp på andra ställen och har okej förmåner blir det nog svårt i längden att det är för de anställdas skull, särskilt om dito inte är med i strejken ens…

Vet inte, vill tycka tesla gör rätt som kringgår strejken eftersom det trots allt bygger på frivillighet att teckna kollektivavtal, samtidigt stör tjurskalligheten mig, vad har dom att förlora förutom riktigt ambitiös personal?

Fast som någon skrivit här förut, det är ju tillåtet att ha bättre villkor än kollektivavtalet, så att ha bättre villkor borde inte vara ett hinder för att teckna avtal. Det är nog inte där skon klämmer.

2 gillningar

Personligen tycker jag det börjar balla ur. Känns mer som facket vill ha sin makt till varje pris.
Vet vi om dom anställda på TM Sweden verkligen har det så dåligt som facket påstår?
Jag har iallafall inte hört eller läst några utlåtande från annonyma källor och anställda som vågar gå ut med namn att man det så illa.

Nu kommer man vägra serva SC t ex, snacka om drabba tredje man.

1 gillning

Norska fackföreningar överväger sympatiåtgärder.

1 gillning