Teslas svenska bolag vill inte skaffa kollektivavtal - “Passar inte vår modell”. Detta gillar inte IF Metall som nu ser ut att ta i med hårdhanskarna.
Utan att veta vad Tesla har för avtals och försäkringspaket är det svårt att bestämma om man ska tycka illa om IF Metall eller om Tesla.
Generellt är kollektivavtal något bra, men har Tesla en digert skyddsnät, schyssta arbetsvillkor och schyssta löner utan kollektivavtal ser jag faktiskt inga problem.
Generellt är kollektivavtal bra, men kan också vara motsatsen.
Man kan mycket väl ha bättre förmåner utan som kan försämras om avtal införs.
Ja nästan alltid så framför just det argumentet att företaget själva har bättre villkor – men är det verkligen så så har ju företaget inget att vara rädda för från kollektivavtalet. Det finns inget i kollektivavtal som hindrar företag från att ha mer generösa villkor än avtalet.
IG Metall i Tyskland är också på krigsstigen! Tesla är amerikanskt men jag tycker de får anpassa sig till europeiska arbetsavtal.
Tesla (verkar) ha en tendens till kortsiktigt tänkande, det kan facklig organisation försvåra.
(läs, det är svårare att sortera och sparka personal som man vill, inte omöjligt men svårare).
Amerikanska företag har generellt lite svårt med facket - men det är en lite annan stridbarhet i USA trots allt. Här är det ju arbetsmarknadens parter som kommer överens om vad som skall gälla på arbetsmarknaden i stället för politisk styrning och för att det skall fungera så måste ju kollektivavtalen finnas.
Är väl av samma anledning som dom inte vill ha fri öppen sjukvård.
Allt kollektivt är kommunism…
Nu börjar vi gå i från ämnet här men ja det finns många olika sätt att driva ett land
Som Esse redan konstaterat långt ifrån ämnet, men vill bara säga att Sveriges sjukvård är inte fri utan subventionerad. Skulle även säga att vi betalar med våran tid istället för med pengar direkt.
Vilka anställda hos Tesla har IF Metall? är det plåtslagare i verkstaden?
I Sverige lär det vara det ja, alla som jobbar inom seras serviceverksamhet och därtill tillhörande verksamheter (metall är BRETT).
I Tyskland finns motsvarande fackförbund och fungerar såvitt jag vet likadant (förutom fredsavtalen vi har) och HELA Europas bilindustri och den största delen av alla industrier går under metall eller motsvarandes flagga
- Montörer.
- Verkstadsarbetare.
- Maskinoperatörer.
- Produktionsarbetare.
- Reparatörer.
- Truckförare.
- Lagerarbetare.
Det är inte helt uteslutet med Elons temperament att han istället för att bemöta IFMetalls krav helt klipper Sverige från marknaden och vi får importera Teslabilar från Norge istället till ett premium pris.
Tveksamt… Sverige är en jättemarknad.
Elon sitter väl mest på X och X:ar nu för tiden?
Bra video @Esse! Som vanligt pedagogiskt och bra.
Följer med spänning hur detta hanteras, det blir en utmaning för IF Metall och den svenska modellen.
Jag har generellt svårt för amerikaner och hela attityden och grejen du beskriver, lite "vi har bestämt att det är något dåligt hur bra det än är och vill inte förstå och få det förklarat. En för en ingen för alla’ typ.
Kan tipsa om att läsa/lyssna på Walter Isacssons bok om Musk. Hans ledarskap och förväntan på sina merarbetare går nog inte riktigt ihop med facket och den anställningstrygghet som vi är vana vid i Sverige. Oavsett om företaget är fackligt anslutet eller ej.
Mycket bra redogörelse!
Jag kan förstå båda parter, tycker Sverige har ett problem som inte lagstiftar om grundkrav på en arbetsgivare. Är själv arbetsgivare utan kollektivavtal (visserligen för ett <10 bolag) men vill nog ha ett snart för att slippa fundera ut allt själv om alla personalfrågor som dyker upp. En djungel att hugga sig fram i…
Lite lagar som komplement hade nog varit bra.