Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Fortfarande inte det som diskuteras utan att det är att delar av strejken riktas mot privatpersoner. Inte att privatpersoner drabbas. Det är stor skillnad även om vissa inte vill se skillnaden.

Hur skulle de annars sätta Tesla i blockad? :slight_smile: Bara blockad mot Tesla-anställdas Teslor?

Var i ligger skillnaden? Hur skall en blockad gå till som enbart drabbar Tesla som företag men inte deras kunder.

1 gillning

Bra att du är med på premissen nu i alla fall.

Det finns många sätt där man kan rikta det mot tesla. En del sätt är påbörjade som att inte hantera Teslas bilar vid hamnarna. Annat är att inte laga Teslas snabbladdare. Då riktar man sig mot Tesla som företag, då Tesla i dessa fall är inblandade i själva affären.

Ingen påstår att inte privatkunder kommer drabbas eller att det inte är en del av spelet. Det vi en del reagerar på är när strejken riktas in mot privatpersoner.

Låter som att det drabbar mig som privatkund om jag köpt en Tesla som inte kan levereras minst lika mycket :slight_smile: Eller inte kan ladda min existerande Tesla om stolpen går sönder.

Jag är inte helt med på skillnaden nu.

1 gillning

Även Holmgrens i Jönköping verkar ha rykt. Där hade jag en bokad tid om två veckor.

Låter lite som att Tesla ägare bör ställa på Tesla om man känner sig utsatt och inte facket

Känns lite som detta kan vara slutet för Tesla i Sverige

Om man har en Tesla bör man nog se om sitt hus…

Just my two cents

Jag hade tänkt byta till en M3 under nästa år. Så jag följer denna konflikt med stort intresse. Men är lite kluven om vad det kommer leda till, hur långdraget blir det. Kommer Tesla lämna? För ingen part verkar indikera att man vill ge vika.

Jag tycker nog att utvecklingen av strejken låg i korten från början med tanke på att det ur fackets perspektiv är en fight de inte har råd att förlora.
Att tredje man blir drabbad är naturligtvis också en naturlig följd av en så här omfattande konflikt. Betänk då att de flesta sympatiåtgärderna än så länge är varslad, de har inte trätt i kraft ännu. Det innebär att ännu fler så småningom kommer att drabbas av konsekvenserna, ur fackets perspektiv är detta ofrånkomligt utan man försöker minimera sin “badwiill” genom att trumma in budskapet att detta är en olycklig konsekvens av Teslas agerande. Om allmänheten köper den bilden eller ej återstår att se. En sak som dock förvånat mig är att Tesla lämnat WO i fighten om kommunikationen. I princip kommer alla uttalande vi hör i konflikten från facket, från Tesla är det tyst. Normalt sett är kampen om den allmänna opinionen central i den här typen av konflikter.
En annan sak som jag blev överraskad av var att Tesla verkar ha sagt upp avtalet med Werksta, som jag förstår det på grund av att dessa har kollektivavtal och därmed tvingats acceptera sympatiåtgärderna.

Jag står naturligtvis fast vid min ursprungliga uppfattning att detta bara kan sluta på två sätt, antingen skriver Tesla på eller så lämnar de Sverige.
Naturligtvis finns det varianter på dessa båda utfall.
Man kan t ex tänka sig att Tesla med buller och bång lämnar Sverige samtidigt som de startar ett nytt dotterbolag “Elbil Sverige” som tecknar kollektivavtal som tar hand om försäljning och eftermarknad. Det finns naturligtvis en del andra konstruktioner som man kan tänka sig. Tycker att Elon Musk är lite svårläst och inte helt rationell i alla frågor så chansen/risken att han gör något drastiskt är nog större än för de flesta andra “normala” företag.

Än annan fråga är hur konflikten långsiktigt påverkar den allmänna opinionens syn på facket och spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden. Risken finns att detta blir en Pyrrhusseger för facken. För mig har det blivit uppenbart att väldigt många inte förstått fackets makt i att tvinga fram kollektivavtal, utan är genuint förvånade. Nu blir den makten uppenbar och därmed ifrågasatt av en massa människor som upplever att facken har för mycket att säga till om. Tror att det kan bli tufft för facken att hantera enskilda verkstadstekniker från Tesla som efter att konflikten är över går ut i pressen och berättar en historia om hur facket gjorde att de blev arbetslösa för att tvinga på dem ett kollektivavtal med som de uppfattade det sämre villkor än vad de hade i sitt anställningsavtal med Tesla…

1 gillning

Man kan enkelt konstatera att facket inte alls försöker minimera sin badwill, facket riktar in en del av strejken mot privatpersoner. Där är vi många som då får badwill mot facken. Sen lär ju inte de som blir arbetslösa alt tvingas lägga ner sina företag för att de tvingas strejka mot privatpersoner. Dessa lär knappast bli glada över fackens beteende.

Det är som sagt nästan omöjligt att strejka utan att det drabbar tredje man.

Det är ju fortfarande fritt (antar jag) att lämna sin Tesla hos en fristående verkstad, då det bara är auktoriserade partners som är indragna i strejken.

Du upprepar detta men du kan inte förklarar skillnaden mellan att privatpersoner blir drabbade och att det är inriktat mot privatpersoner. Och därmed hur det ena skulle kunna undvikas.

1 gillning

Jag har förklarat flera gånger men ni vill inte ta in skillnaden.

Inriktat mot privatpersoner är när inte tesla som part är inblandad. Ex att Werksta inte får byta vinterdäck på en teslabil.

Att privatpersoner drabbas, som inte är det vi diskuterar, är ex om vi framöver inte kan ladda på teslaladdare om elektriker vägrar laga dessa. Här är det en affär mellan privatkunder och tesla som försvåras av strejken.

Det är skillnad på dessa även om vissa här inte påstår att det är skillnad. Jag har betydligt mycket mer sympati med åtgärd två kontra åtgärd ett.

Det är liksom inte att privatpersoner drabbas utan varför de drabbas som är det relevanta.

Lite som att det är skillnad på mord, dråp och vållande till annans död. Konsekvensen för den döde är samma men andra faktorer spelar in för vad brottet ska klassificeras som.

1 gillning

Jag är en av de få i Sverige som är dömd för att ha strejkat.
I mitten på - 80 talet så blev resultatet 1 öre/h i höjd lön centralt förhandlat.
Vi på Scania i Falun gick ut i vild strejk i 4h.

Scania valde att anmäla oss till arbetsdomstolen.
Resan till arbetsdomstolen i Stockholm gick i 3 eller 4 bussar.
Förhandlingarna skedde i Medborgarhuset i Stockholm.
Vi som strejkat satt som åhörare och blev till slut utslängda pga ohörsamhet för att vi uttryckte oss från läktaren.

Vi blev alla dömda för vild strejk. 400kr i böter!!
Bussresa, förlorad arbetsinkomst och böter betalades genom insamling hos Sveriges olika fackförbund.

Vad vann vi på detta?
Åren därefter blev fick vi bra mycket högre löneökningar än 1öre/h.

Jag tycker det är cyniskt av de som skriver i media och kritiserar IF Metall.
Är du ensam har du nästan inget att sätta emot ett företag. Alla är inte “jag förhandlar själv” typen.

Frågan är större än några som arbetar på Tesla.

Även att 5v semester, arbetstidsförkortning mm är gammalt och facket kan inte leva på gamla meriter.
Helt rätt men vad sägs om framtiden med förmåner för arbetstagare som absolut INTE någon kan få genom att ensam förhandla med tex Volvo på Torslanda eller på Ikea eller på andra arbetsplatser.
Att invidualismen är på populär ser vi idag men själv tycker jag att vi ska hjälpas åt.

3 gillningar

Tesla som part är ju i allra högsta grad inblandad, det är ju med Tesla som avtalet att laga Tesla-bilar gäller. Annars hade det inte varit något syfte – och det hade också varit omöjligt att strejka överhuvudtaget för då hade bolagen enkelt kunna anlita externa parter för alla angelägenheter.

Det är en helt vanlig sympatistrejk och det är så här det har fungerat i alla tider.

Överhuvudtaget inget konstigt med det. Och det är inte heller mer inriktat mot privatpersoner än någon annan strejkåtgärd.

2 gillningar

Snarare tvärtom, långsiktigt men snabbtänkt. Det är ju pga detta dom lyckats bli världsledande på 10år.

Grattis till boten? Vet inte vad du vill ha sagt om jag ska vara ärlig.
Det är cyniskt att vara kritisk mot facken? Okej. Jag håller inte med dig men respekterar din åsikt.

Vad jag vill säga skriver jag i de sista styckena efter vad resultatet av strejken blev.

Jag tyckte anekdoten var spännande :slight_smile:

1 gillning