Motfrågan kan vara varför nästan alla bilar har välfungerande ADAS-system medan Teslan har massvis med problem. Pengar, kompetens, ointresse?
BMW, Mercedes mfl har både och.
I slutändan är det frågan vad som är viktigast – jag uppskattar mobil nyckel mycket men samtidigt är det ingen dealbeaker alls för min bil som inte har det – den har de två saker som är viktigast i en app – sätta på ACn samt öppna och låsa.
Jag tror det beror på att man startade från noll. Man hade inget bagage. Man hade också en helt annan syn på hur mjukvaran i en bil ska fungera och möjligheten att fatta snabba beslut som verkställdes utan fördröjning.
Tesla har väl också haft extrema prestationskrav hos medarbetare. En helt annan kultur än hos andra tillverkare men detta är så klart inte bara på gott.
Omställningen i mjukvara gick så snabbt, men idag tycker jag många tillverkare nästan är i klass med Tesla.
Traditionella biltillverkare är biltillverkare som även skriver mjukvara
Tror detta förklarar det mesta kring styrkor och svagheter Tesla kontra övriga
En av anledningarna jag valde en Renault, det är en bil tillverkad av en biltillverkare men mjukvara skrivet av ett IT-bolag (Google)
Allt är ju inte frid och fröjd, telefonappen som är skriven av Renault är betydligt sämre än infotainmentsystem som kommer från Google. Men det stärker liksom min tes
Vad är det i Teslas teknik och App som är så jäkla överlägset alla andra 2024.
Jag fattar det inte ärligt talat.
Eller är det något som lever kvar i minnet hos både gamla och nya Teslaägare att den är så pass mycket bättre?
Kört ID4 i tre år, den hade sina brister både tekniskt och med appen men inget som betydde att jag inte kunde använda den ganska exakt så som jag önskade för en bil de 12000mil den fick rulla.
Visst den saknade förvärmning och laddade kanske lite långsamt vissa långturer på vintern… men fördelarna mot en MY övervägde ändå, varje dag.
Och appen.
Ja den kunde fjärrvärma/kyla bilen precis så bra som förväntat, kanske misslyckades 1-2ggr på tre år.
Nu med EV9an låser den även upp bilen med mobilnyckel vilket är
Praktiskt, men det gjorde ju ID4an också direkt via nyckeln.
Så vad är det som är så fantastiskt som alla måste påpeka?
Och uppväger det verkligen alla brister?
Under dom 3 åren jag hade ID.3 så blev appen bättre vid varje mjukvaruuppdatering och uppdatering av appen första året var den i princip useless det enda som funkade var att se om bilen laddade men över tid blev den stabilare och bättre Idag i ID.BUZZ gör den det som jag behöver kan hålla med @Esse lite skulle vara bra att kunna låsa från appen men låsa upp?
Bästa funktionen är att hitta bensinstation med 98 oktan och aktuellt pris
Rätt move av Volkswagen enligt motorpressen i USA har Rivian sprungit om Tesla ordentligt på mjukvarufronten kommer VW att dra nytta av det kan det inte bli annat än bra
Intressant hur olika man tycker.
Har ställt in att den låser upp när jag kommer nära och låser när jag går ifrån bilen.
Måste ju ändå ha med nyckel för att köra iväg.
Där ser man.
Något som inte alls har med Tesla M3. Men har med appar att göra, hade varit intressant att se recensioner/jämförelse på lite olika appar. För jag har inte sett någon testa/jämföra detta.
Alltså jag fattar inte, min MG har både värme, lås upp och mobil som nyckel vid appen, trodde på riktigt det var standard på alla bilar när det t.om med finns på Kinabilen…
Jag har en ID 4 som inte stöder det, vilket jag tycker är sinnessjukt. I min E-klass från 2017 hade jag en superbra app som varnade om man gick ifrån bilen olåst.
Det där med totalt frihjulande håller jag med om att det ska vara en självklarhet och standard. Sen de som vill köra one pedal driving så ska det också vara möjligt. Sen vet jag inte men är det inte så att en Tesla inte aktiverar regenerativ bromsning med bromspedalen? Det är en klar miss i så fall.
Vad gäller regenerativ bromsning är Hyundai och Kia helt överlägsna Tesla.
Med de bilarna kan man frirulla och och använda rattpaddlar för att bromsa/reglera farten. När man bromsar in helt med rattpaddel får man också auto hold. Det finns också inställning i tre nivåer för hur kraftig den regenerativa inbromsningen ska vara. Nu när det blir snö och halt är det lämpligt att sänka bromskraften.
Kollade i bilen och inställningen för regenerativ bromsning är ändrad. Nu finns två inställningar Normal och Sport.