Hej P-IH!
Kan du specificera vilken Tesla du jämför med!
Det gäller definitivt både M3 och MY. Jag har inte kört Tesla, men vad jag förstår går det att moderera den regenerativa bromsningen med gaspedalen. Det går dock inte att stänga av den regenerativa bromsingen helt. På äldre modeller gick det att ställa in låg eller hög regenerativ bromsning, men det är borttaget på nyare modeller.
Det går inte att göra det i Tesla om man inte skaffar sig SEXY knob eller buttons från Enhance. Med hjälp av dom kan man göra alla möjliga saker som normalt inte finns i en Tesla. Bland annat ställa regenereringen mellan 0-100%
Det är bra men jag tycker ändå inte det räknas. Räknas det kan jag beställa en VAGcom till min golf och ändra allt.
Jag tycker Sara hade ett bra svar till PerInge Hallin.
P-I H hade inte ens provat en Tesla!
Smaken är som baken, själv föredrar jag paddlar för regenerering och önskar det vore standard hos fler tillverkare. Anpassa regenerering med gasfoten går absolut men paddlar klår det med hästlängder. Förtydligande: Paddlar använder jag på landsväg i kombination med frirull, i stadstrafik använder jag alltid högsta regenerering.
Och att lägga ut flera tusen på S3XY för att få det “bra” är inte rätt väg framåt för någon konsument.
Paddlar är magiskt, hade det på min E-tron tycker det är bästa lösningen.
Klart man skall ha Sexy! 30+10% rabatt i detta nu med Black Week ihop med den magiska koden “peter”. Eller använd länken.
Nu fick jag ytterligare en anledning att aldrig köpa nån Tesla
Lite för mesigt på E-tron tyvärr
Jag, som kör Tesla MY till vardags kan intyga att det går alldeles utmärkt att moderera graden av regenerering genom att använda gaspedalen. Steglöst.
Från Carup. Hertz säljer 30000 Teslor . Investeringarna blev inte lönsamma , reparationskostnaderna var långt över förväntade .
Provkörde en MY i helgen och det var just gaspedalen som störde mig, att man inte kan byta position, lyfta foten, eller sträcka på benet, utan att bilen kraftigt bromsar in. Det blir som att foten är klistrad mot pedalen hela tiden. Inte avslappnande. Men ok man vänjer sig alltså
Sexy buttons, nja, helst inte
Däremot positiv till allt i övrigt, bilen var inte alls så stum och hård som jag hört sägas, inte heller direkt bullrig, var väldigt bekväm och trevlig. Hänger nog på låset till en juniper.
Jag förstår. Det behövs antagligen bra lite tillvänjning. I en Kia eller Ioniq behöver man inte ha foten på gaspedalen när man använder paddlarna eller den adaptiva farthållaren.
När man anväder paddlarna finns ett autoläge där bilen bromsar in när den närmar sig framförvarande bil. Det är skönt att kunna vila högerbenet.
Just detta som gör att jag föredrar paddlar/frirull på landsväg, man kan släppa och vila/byta läge på högerfoten utan att bilen bromsar. Mindre betydelse om man kör adaptiv farthållare men det är inte alltid man vill (dessutom kör jag snålare själv än alla adaptiva farthållare jag testat)
Näst bäst om paddlar saknas är iaf kunna växla mellan frirull och regenerativt läge medan man kör. Tex ID.7an jag körde för en månad, i stan B läge. På landsväg D läge, behöver man hålla ner hastigheten så lätt tryck på bromspedalen så bromsas bilen med regenerering.
Dom började med $25.000 inklusive ett års garanti men det blev inte många försäljningar så nu är dom sänkta till $19.000 och målet är att dom ska vara sålda innan årsskiftet men det går trögt Wall Street spekulerar att efter årsskiftet går kvarvarande för $15.000
Synd om alla Model 3 ägare i USA då Hertz just mördat andrahandsvärdet för dom
Ja det är det bästa. Blir lätt kramp i högerfoten om man ska hålla på att fippla med gaspedalen i långa köer. Då är det bättre för foten att använda bromsen med en sån lösning.
Mordet av andrahandsvärdet på Tesla sköter Tesla själv med bravur. Vad tror du man får för en vit MY om 2-3 år?
Vi kommer att ha massor med folk som “inte kommer att ha råd att byta bil” eftersom deras bilar kommer att ha ett andrahandsvärde som en fulltankad Mazda 323. Lägg till detta att de måste fullförsäkra sina bilar efter 3 år, till en kostnad av 2000-ish i månaden. Då är nollränta och värvningskampanjer en förbannat klen tröst.
Med stor hjälp av Elon Musk
Jag som är barnsligt förtjust i bilar från 80 till mitten på 90talet och just nu äger en 84a och en 89a förutspår att vi aldrig kommer se en 35-40 år gammal Tesla på vägarna kanske en pedantskött Model S som söndagskörs och definitivt Roadstern som redan är en Modern Classic men Model 3 & Y känns redan som slit och släng precis som våra mobiltelefoner
Det kommer flyta runt en hel del 5-7 år gamla 3 & Y hos mindre nogaräknade begghandlare billigt för som det verkar är inte “utlandet” intresserade av dom som dom är av våra begagnade VW Audi Skoda Volvo Polestar mm
Adaptiv farthållare och Travel Assist sköter det Suttit i milslånga köer på Autobahn utan att röra varken gas eller broms och knappast ens styra och det funkar minst lika bra i staden och på landsort