Jag har haft många elbilar. Har ägt Audi E-tron, E-tron Q8, Model 3 2021, BMW i3, ID Buzz. Hart kört dom flesta modellerna på markanden.
Vid senaste bytet stod det mellan BMW i4 och Tesla Model 3 Highland. Prisskillnaden om 250k gjorde att jag valde Telsan.
Vilken jäkla bil, har kört 1200 mil nu med snittförbrukning om 1,2kwh per mil. Senaste körningen var i +10 grader från Stockholm till Sundsvall och jag behövde inte ens ladda. Detta är alltså Teslas modell med sämst räckvidd vi pratar om, och jag kom 37 mil på motorväg.
Lägg sen till att det är 60w+ i USB-portarna så man kan sitta och jobba med dator utan problem. Går även snabbt ladda ipads med mera. Den lastar också extremt bra, i klass med BMW 3-Serie kombi tack vare frunken och extra utrymmet under bagaget. Bilen är dessutom rolig att köra då den är båge lägre och lättare än många konkurrenter.
Sist men inte minst är servicen är toppklass. Hade ett skrammel i backspegeln. Då kom Tesla hem till mig och fixade. Tog ett par minuter lägga ärendet, fick tid inom 1,5 vecka och åtgärden tog 5-10 minuter nu är den knäpp-tyst.
På tal om ljud, stereon är bättre än t.ex. tyskarnas uppgraderade ljudsystem. Trots att detta är Teslas ”sämsta” stereo.
Vidare är bilen väldigt tyst, och fjädringen är den bästa jag upplevt i en elbil förutom E-trons luftfjädring. Styrningen är också väldigt behaglig.
Normalt i denna prisklass så brukar man får en andrabil eller något med väldigt mycket kompromisser. Jag menar att Model 3 är en komplett familjebil om man vågar bryta sig loss från SUV-träsket. Vi har två barn och det fungerar toppen för oss allt för ett pris under 500 tusen.
Hur resonerar ni andra, går det motivera att betala 250k extra för att få ”premium”.
Med lågt nybils pris , och bra restvärde , och noll krav på dyr service , så är det ju så klart ett bra ekonomi val . Klimat fördelar och ekonomi är absolut enda anledningen till att jag åker elbil över huvud taget . Så jag förstår om du är nöjd . Men eftersom jag är helt ointresserad av , självkörnings-funktioner och coola pek-skärmar . Så blir Tesla helt fel för mig . Jag kör hellre Frugans gamla Volvo V50 med manuell växellåda faktiskt . Men det blir lite för dyrt med mitt transportbehov , om man ska vara klimatvänlig och köra på HVO . Så det här forumet är kanske helt fel fel för mig . Ja så olika är vi människor ! .
Kul att du är nöjd Jag som valde just en i4 istället tycker ju att BMW levererar ett värde som inte Tesla gör men det är ju för mig och mina behov. Det finns ingen bil som är bäst för alla utan alla har sina egna individuella krav, möjligheter och prioriteringar när det kommer till bilköp.
När det kommer till just Tesla har jag svårt för utseendet både exteriört och interiört, jag har svårt för mentaliteten att hårdvara ska tas bort till ingen nytta och ersättas med mjukvara som, enligt mig, inte fungerar lika bra. För mig gör det att även om jag inte hade köpt en BMW i4 så hade jag ändå valt något annat än en Tesla Model 3
Provkört enyaq 85x, kia ev6 och xpeng G6, trodde jag skulle bli lite frälst men… icke så
Kikat på Tesla Y och den känns riktigt bra, men isf juniper… men måste testa detta med ingen blinkersspak, kan man lära sig leva med knapparna? får nog provköra en m3 först
Kul att du är nöjd med din Tesla, men jag skulle inte säga att de är helt överlägsna.
För mig går Tesla bort av två huvudanledningar: företaget och bilarna.
Jag gillar inte företaget av flera anledningar.
VD:n Elon Musk är en person jag aktivt ogillar och känner är ett hot mot vår demokrati och framtid, och jag vill inte ge honom mer luft än nödvändigt.
Svenska Tesla vägrar teckna kollektivavtal med sina anställda, och jag är ingen strejkbrytare.
Tesla har dålig respekt för sina kunder, genom att de inte följer ARN:s rekommendationer, samt att de ändrar och tar bort funktioner mitt i ett modellår. Tänker t.ex. på när de tog bort parkeringssensorerna, med sämre funktion som konsekvens.
Punkt 2 innebär också, även om jag totalt skiter i de Teslaanställda som vill ha kollektivavtal (vilket jag inte gör) en osäkerhet kring hur jag kan få hjälp med service och reparation ifall arbetsmarknaden ligger i konflikt.
Tesla har en lång historia att lova, sälja och ta betalt för funktioner som inte finns än. “Full Self Driving” till exempel. Faller egentligen under punkt 3.
Jag gillar inte bilarna heller, av följande anledningar:
Fysiska reglage och knappar. Jag vill inte svepa på en touchscreen för att lägga in backen. Jag vill inte fippla med kassa rattknappar som finns på någon random ställe på ratten för att blinka ut ur en rondell, när det är mycket bekvämare med en spak. Samma sak med att styra allt från luftkonditionering, vindrutetorkare, belysning, eller justera assistanssystemen som farthållare och liknande.
Kvalité. Byggkvalitén på Tesla är extremt varierande. Har man en bra bil är den okej, annars är det inte det.
Onödigt sparande på skitgrejer. Varför ta bort välfungerande ultraljudssensorer för att prompt ersätta med en kamera, endast, som inte funkar lika bra i dålig väderlek? Varför använda en kamera och AI för att bedöma om vindrutan behöver torkas, istället för en skitenkel sensor?
Prenumerationstjänster. Att betala extra för prestanda och funktioner som redan finns i bilarna är idioti och inget jag vill stödja. (Tesla är långt ifrån ensamma om detta.) Jag kan acceptera en månadskostnad för tjänster som behöver kontinuerlig drift och underhåll, som t.ex. informationstjänster eller liknande, men inte för t.ex. extra motoreffekt.
Utifrån det har jag svårt att se att Tesla är “överlägsna”. Själv valde jag en Renault Mégane E-tech istället för en Model 3, som antagligen hade varit den Tesla som passade mig bäst. Den är ju inte en perfekt bil på något sätt, men den har alla fysiska reglage någon någonsin kan tänkas vilja ha, samtidigt som man har ett infotainmentsystem som inte suger. Kartorna är till och med bättre än Teslas eftersom man använder marknadsledande Google Maps.
Enligt mig är den överlägsen andra bilar i samma klass på många sätt och vis, jämfört med t.ex. Volvo EX30. Men den som gillar Volvo EX30 gillar bilen av andra anledningar än jag gillar min Mégane så klart.
Tesla har ju en hel del grejer de är bättre på. Kommer till exempel på den mycket mer problemfria laddupplevelsen man har med Tesla Supercharger jämfört med det kaos kring DC-laddare som fortfarande råder idag. Energieffektiviteten är också mycket bättre på en Tesla ofta, vilket gör att man kommer längre. För mig är ingen av de två punkterna särskilt viktiga, jag behöver nästan aldrig DC-ladda ändå, och jag upplever inte att jag behöver mer räckvidd än jag har.
Så jo, alla är vi olika. För mig är det ett lätt val eftersom jag både ogillar företaget, frontpersonen, och bilarna. För den som gillar bilarna men inte gillar företaget är valet mycket svårare.
Trevligt att du verkar ha hittat en ny favorit i elbilsdjungeln.
Det finns många anledningar som många andra tagit upp här som är orsaker att jag inte köper en Tesla.
Kort sagt så är jag en bilförare som vill ha en bil som jag är van vid, men gärna med lite ny teknik som enbart tillför mina behov av att vara säker bakom ratten. Har väldigt låga krav på prestanda, laddtider och en massa andra funktioner som jag klarat mig utan och kommer klara mig utan i min bil, men som jag kanske kan njuta av i dess rätta miljö, såsom konserthus, biosalonger eller för den delen i min dator hemma.
Sedan är jag gammaldags också vad gäller moral och etik och där är kanske Tesla och ägaren Elon Musk överlägsen. Dock inte i positiv anda!
Jag läser inläggen och konstaterar att fem elbilar har du haft, men ingen av dessa har varit till fullt behag och din nuvarande elbil är ingen hyundai den heller.
Läser också massa kritik om Tesla från olika användare och ändå har ingen nämnt det som får mig att välja bort Tesla i dagsläget. Så här kommer mina synpunkter som ägare av inte bara en, två utan tre olika hyundai elbilar. samt snart nästa bil också om ändå lite velande fram och tillbaka.
Jag har egenligen två regler när det gäller köp av bil som jag tror jag aldrig kommer tumma på. 1. Aldrig mer förbränningsmotor 2. Aldrig kinesiskt märke.
Efter det är det bara funktioner i bilarna samt pris som avgör, På senare tid även lite komfort som vägt in.
Tesla hade varit en klar vinnare om det inte var för några funktioner som dom saknar. Tidigare har även kvalite på interiör och komfort samt ljudisolation varit ett problem men jag är väl medveten om att senste Model3 samt S&X har lyft nivån flera steg i rätt riktning.
Funktioner jag saknar i Tesla:
V2L (Medföljande adapter som gör det möjligt att koppla in 220V apparater direkt i bilen för urladdning av huvudbatteriet.)
Friläge utan rullmostånd. (Möjligheten att stänga av regenerativ inbromsning under färd samt slå på i olika motståndslägen)
OpenPilot (Kunna koppla in en Comma ai device och få självkörning utan att betala 70.000 extra)
Välja bland fler färger och köra något mer unikt som inte rullar runt varje gatuhörn i storstäder.
För min del så fungerar det jättebra, skulle nog gå så långt att jag skulle säga att jag föredrar blinkersknappar framför spak.
Det jag har lite svårare med är att även helljus och vindrutetorkare sitter på knappar. Jag är en sån analog människa som inte tycker någon regnsensor är lika bra som mig och jag vill reglera själv, får fortfarande kolla ner för att hitta rätt knapp till torkarna och spolningen efter alla dessa mil.
Samma med helljus, kör aldrig med några adaptiva utan vill reglera själv. Där får jag också kolla ner, samt att man måste hålla in knappen ett par sekunder för att få helljus.
Det är också svårt att ljustuta, gör inte det så ofta men ibland om det är tvåfiligt och någon missar döda vinkeln så kan det vara ett bra sätt varna att man befinner sig i filen.
Jag uttryckte mig lite slarvigt när jag skrev “prenumerationstjänster”, jag menar generellt att betala för att låsa upp saker i mjukvara, inte bara månatliga avgifter. Det är fair att ta betalt för anslutna tjänster, de är ju inte gratis att driva.
Jag tänker på funktioner som t.ex. “Accelleration Boost” där Tesla låser in prestanda mot pengar.
Med det sagt så är ju Tesla långt ifrån de värsta på det här området, men det är ändå något jag ogillar hos Tesla.
Just att låsa upp prestanda för pengar är dock något som biltillverkarna har sysslat med sedan skåne var danskt – Polestar-optimering till sin Volvo var länge ett sätt att “öka effekten och minska utsläppen” – fann det alltid så fachinerande varför en biltillverkare inte bara gjorde mjukvaran optimerad från början.
Med det sagt så finns det få saker jag uppskattar med Teslan – mobila nyckeln, välfungerande app och lastkapacitet som en skåpbil är väl de tre sakerna jag uppskattar.
I övrigt – fruktansvärd komfort – som att köra en lådbil, tråkig interiör, högt vägljud, en alldeles för hård styrassistans som dessutom måste aktiveras efter varje omkörning (har dock haxxat det) för hård och liten ratt, en herrans massa pling-ljud för precis allting, parkeringshjälp som inte är tillräckligt precis i trånga utrymmen och som varnar för nersatt förmåga så fort det börja skymma lite ute eller är dåligt väder, icke exististerande regnsensor samt en känsla av att komponenterna närmast vägen kommer behöva bytas ut så mycket oftare än på andra bilar.
Är inte vägljud något som blivit bättre i senare modeller? Tänker främst på Model Y som jag är inne på. För min del är den ett starkt alternativ för 0% räntekampanjen.
Värt att notera att detta gäller ju Model Y. Model 3, som trådskaparen nämner, har ju fixat just ljud och komfort och är mycket bättre - vilket ju talar gott om Model Y Juniper när den väl släppa. Men då kommer det knappast vara 0% ränta längre
Jag hade nog kikat på Kia EV6 Special Edition. Deras nuvarande kampanj är med 0,99% ränta. Den kommer troligen att behålla sitta andrahandsvärde bättre än Teslan. Dessutom är det en trevliga bil att köra.
Tycker Model Y och Model 3 är helt olika bilar. Reserverade en ny Model Y och bokade sen en provkörning. Bilen hade jättedålig komfort, interiören kändes billig, stolarna var för smala och osköna. Avbokade direkt efter provkörning.
En sak som är lite sämre på Tesla än tyskarna är den adaptiva fathållaren den verkar ha sämre koll på hur nära man är bilen framför. Sitter man i kö är som att bilen kommer på sig själv ”Oj oj nu var jag lite för nära bilen framför, dags att bromsa hårt”. Måste vara avsaknaden av radar.