Zeekr 7X (bra eller anus)?

Snygg bil, men varför försöker man utmana alla andra bilar med bara för mycket och för ogenomtänkt?
Hoppas verkligen de kommer med en billig variant med bara det nödvändigaste och som både är genomtänkt och väl fungerande!
Väntar fortfarande på att den nyttiga folkbilen som alla vill ha och har råd med ska komma på marknaden, men börjar tvivla på marknaden!

Ja när det kommer till elektrifiering så är det många som väntar på lite lägre priser. Vad är billigt och vad innebär grundläggande/nödvändigaste för dig.

Är inte typ Tesla Model Y och Xpeng G6 i närheten?

Skulle jag få önska min folkbil, så skulle den kosta max 400k utan en massa lull lull, men med väl fungerande säkerhets och navigationssystem och genomtänkta knappar där det behövs. Kunde de ta bort allt annat lull lull så kan de säkert bygga en bra elbil under 400k redan idag som inte har en massa buggar och onödigt. Långa laddtider och billiga material är inte det viktigaste för mig, men det som finns ska hålla och fungera!

Jo men det skall nog gå att få ner en elbil under 400 000 kr – men å andra sidan finns det ju redan idag fina elbilar begagnat i den prisklassen.

Fick för mig att jag lästa någonstans att Zeekr 7x är typ den kommande Volvo EX60. Om så är fallet så får jag nog anta att Zeekr 7x är rätt bra och kommer kunna bli en fullständig succé i Sverige när den då kommer som Volvo EX60.

Varje gång jag noterar detta blir jag ledsen i ögat att EX60 inte byggs på SPA2-plattformen.

Samtidigt som rykten säger att den kommer göra det :man_shrugging:

Skulle nog kalla det önskedrömmar från branschmedia.

”The EX60 will sit on what Head of New Car Programmes and Strategy, Erik Severinson, calls an “evolution of the Volvo-developed [EV] platform” ”

Vet du mer är jag nyfiken :slight_smile:

Jag tror, men hoppas inte, att det är bull.

SPA känns som stenålders idag.

Borde inte en eventuell EX60 bygga på SEA

SPA2 (som EX90-bygger på) delar bara namn med SPA. De har inget gemensamt :slight_smile:

Jag förtydligar mitt inlägg att jag menade SPA2.

1 gillning

Jag må vara en standardiseringsnörd, men även de största kritiker till regelverk måste väl undra om man helt skippat utvecklare som tittar på människa-maskin gränssnitt. Hoppas verkligen marknaden sansar sig, men denna Zeekr 7X visar tyvärr motsatsen om det nu är en marknadsversion. Påminner lite om legobyggande på en lekskola, där man har en grundplatta där barnen får bygga sin fantasibil utan tankar på hur det skulle funka i praktiken i verkligheten :slight_smile:

Du menar HMI och förarergonomi som t.ex de tyska och svenska la massor med tid och miljoner på på 90 och 00-talen? Tror dom fått sparken…

1 gillning

Ja de MMI kunniga människorna verkar tyvärr ha ersatts av dagispersonal på sina ställen idag :slight_smile:
Cool lösning med det “fejkade handskfacket” och den lilla dörröppningsknappen istället för de stora dörrhandtagen med oklar funktionalitet. Baksäteslösningen med viloläge verkar skapad för människor utan ben. Elhissen på solskyddet är säkert nåt praktiskt med också för någon.Skämt åsido.
Kommer ihåg hur det såg ut på mobiltelefonmarknaden när den var ny, där allt annat än att kunna ringa med mobilen länge var prioriterat. Vi är nog snart där igen också med elbilarna, när man lekt färdigt och börjar tillverka vettiga bilar igen!

1 gillning

Då förstår jag bättre.

Även om jag tycker att även SPA2 är stenålders och behövde en omdesign innan den ens släpptes :joy::joy:

Jag kan med största säkerhet säga att Nissan/Infiniti (där jag jobbade då) och Toyota/Lexus på 90 och 00-talet spenderade många 100gånger mer på förar och tillochmed passagerarergonomi än Svenskar och Tyskar dom skapade världens bästa bilinterörer under ett antal år så att tillochmed Bentley och Rolls Royce (innan dom blev BMW och VW) satte som benchmark Lexus LS 400 och Infiniti Q45 och det säger inte lite

Vi behöver det kunnandet och brinnet för produkten tillbaka Har någon suttit i en first gen Lexus LS400 eller en Infiniti Q45 så fattar ni vad världsklass ergonomi är…

1 gillning

Skrev till exempel för just Lexus är en bil jag faktiskt har väldigt lite erfarenhet av, har desto mer av BMW, Mercedes, Volvo och Saab. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Var det inte Lexus där de skickade utvecklare från labbet, som bodde hos amerikanska familjer under en tid och loggade allt de gjorde i och utanför sina bilar. Allt för att skräddarsy bilarna med funktioner för amerikanska marknaden?

Det stämmer nog Toyota/Lexus went all out för att släppa ett helt nytt tänk på Amerikanerna med Lexus LS 400 och i tex Californien krossade dom Mercedes försäljning ett antal år framöver Jag jobbade med många customer clinics på Infiniti Q45 där vi tog in ägare av alla märken för att se och utvärdera olika inredningar under många år innan den släpptes på marknaden Utsidan valde Nissan att designa i Japan till skilnad från Toyota och att inte testa på kunder vilket gjorde att LS 400 fick tydliga drag av Mercedes och Bentley som var målkunden medan Q45 blev en bil som stack ut och vågade lite mer med finesser som hydraulisk fjädring och mer hästkrafter i V8 lite mer sportig/hot rod men blev tyvärr inte blev samma success som LS 400

Jag kollar fortfarande efter en first gen Lexus LS 400 på Blocket med jämna mellanrum

1 gillning