En video om Lexus LS 400
Intressant att höra. Jämförelsen mellan Nissan och Lexus.
Det kanske är nåt elbilstillverkarna borde lära av idag. Det är inte mängden finesser i bilarna som blir vinnare, utan att kunderna känner sig hemma i bilarna som vinner i längden!
Nu spårar ju den här tråden helt ut men nu när jag skrivit om både Q45 och LS 400 så bubblade yrkesstoltheten upp till ytan igen
Kort info om Q45 som tyvärr inte blev den disrupter som LS 400 och ganska snabbt föll i glömska tyvärr då Q45 var en överlägsen bil om man ser på tekniken under skalet
En liten inside jag var den enda som lyckades volta en Q45 under testperioden Avfarten från 10 freeway tiil 405 freeway en lång vänstersvepande bro fick hydrauliken felspel i ganska hög hastighet och tippade över bilen på taket och den gled ut på 405 till den stannade tur var det vid 4 tiden på morgonen och lätt trafik så inga andra bilar blev inblandade
Det finns nog ingen tillverkare som idag skulle ha råd eller modet att ta dom kostnaderna Toyota tog inför LS 400 det senaste försöket att bygga en super sedan för alla måste nog vara VW med Phaeton en väldigt VW design på en Bentley botten en av världens bästa sedaner IMHO men precis som Q45 LS400 fick den samma öde som Dronten
En av dom bilar jag än idag ångrar att jag inte behöll 2005 W12 Phaeton
Designen på den är, enligt mig, fantastisk. Diskret lyx!
Zeekr åtgärdade ju en del tidiga missar på sin 7X och efter att ha sett Zeekr mix så börjar jag förstå hur deras lösningskreativitet fungerar
En sak ska de ha cred för och det är att de vågar komma med nya lösningar och av det jag sett på Zeekr mix hittills ger en viss förhoppning att zeekr kan bana väg för lite smartare campingbilar också framöver.
Visst har den vissa drag av gamla scenic?
Hamnade bredvid vad jag skulle säga var en 7x idag när jag laddade. Den hade väldigt bra laddhastighet och fick en bild på laddarens skärm enligt nedan. Vid 49% var den uppe på 311 kW och den gjorde en kort dipp under 200 kW vd ca 72%, men den gick snabbt upp på 230 kW igen. Vid 85% så gick den till ca 130kW och vid 93% så låg den på ca 60 kW.
Ser att vinterdäck (inkl fälgar då) till 7X kostar 43 tkr. I och för sig 20" men 19" verkar vara nästan lika dyra. När jag köpte till min ID4 kostade dom 20 tkr. Inflationen har visserligen varit hög men är det rimligt? Kostar dom så mycket till andra bilar?
Fy fasen vad dyrt. Nu har jag ju ingen annan tung elbil att jämföra med, men när jag köpte värsting michelin däcken till min VW golf variant med 16" så tyckte jag de var dyra då de kostade nästan 8 tkr.
Finns en del fördyrande saker man måste ta med i kalkylerna när man köper elbil helt klart. Allt är ju inte billigare i drift med elbilar.
Är 8000kr inkl fälgar? För jag misstänker att de priser som angivits på 20-43 tkr är inkl lättmetallfälgar.
Näh sorry bara däckbyte på befintliga fälgar, så man får lägga på det också, men ändå rätt stor skillnad.
Jag fattar inte vitsen med stora fälgar på bilarna. För mig är det bara minus på alla egenskaperna. Betala extra för kortare räckvidd och bullrigare däck.
Köp själv hos annan handlare och spara 10-15 000
Vill höja ett varningens finger här…
Gå inte bara in på billigastehjulenisverige.com och fyll i ett regnummer och tro att det som kommer upp är det bästa valet för din bil Elbilar idag är ofta mycket tyngre än en ICE motsvarande så det kan vara bra att kolla upp om fälgen klarar vikten på bilen Det finns ofta en viktangivelse för vad varje fälg klarar se till att kolla det kolla även däcken att dom har viktangivelse men där är det tydligare
När jag köpte eftermarknads fälgar till ID.BUZZ var det flera fälgar som intresserade mig som tillsammans inte klarade av en totalvikt på 3 ton drar du dessutom tungt eller ofta så lägger vridmomentet i elmotorn extra belastning på fälgarna Jag har en leverantör av däck & fälg som jag jobbat med genom åren som letade fram flera alternativ som matchade min specifikation så det blev rätt och riktigt
Var och provkörde en Xpeng G6 idag (trevlig bil ). Efter provkörningen stod jag och pratade med en mycket trevlig mekaniker och jag frågade då om en G6 som stod på service och vad som var fel. Kunden hade satt på egna 20”-fälgar och framvagnen hade därav tagit stryk.
Kan inget om sånt här och om det verkligen kan hända men det var vad han sa. För oss som inte kan ska man nog inte, som @J.Erasmie säger, kasta på vad som helst.
Helt omöjligt att svara på utan att veta all information men det kan bero på att han köpt fälgar med fel ET så dom tagit emot bromsok bärarmar fjäderben dom kan ha för mycket ET utåt och överbelastat hjulnav hjulbultar eller köpt mindre fälgar (för att spara pengar) och dom varit för små för att rymma bromsoken det finns en hel del som kan gå åt skogen Om man inte själv vet vad man gör bör man kontakta en renomerad däck & fälg firma
Hitta rätt däck är inte så svårt men fälgar är en djungel
Brukar inte uppskatta att det killgissas men hade inget val…
Såg också att dom tog över 40k för vinterhjul, det är sjukt. Tänker att på Zeekr borde väl ändå Volvogrejer passa? Om det inte är därför det är dyrt iofs, för att det redan är Volvogrejer på.
Det vanligaste när bilar kommer in med fel fälgar är att man haft spacerplattor på så hjulskruvarna blivit för korta och då lossnat för att dom inte är igenom hela navet, då brukar gängorna vara kass.
Förr satte man i helicoilgängor och längre skruv för kundens skull men eftersom det inte redan va gjort kanske det inte är godkänt längre eller på det märket.
En annan ganska vanlig grej är att händiga Henke blaskat med kopparpasta och skit som angripit fälgar och bromsok och ibland hjulnav för att man kanske inte riktigt hade koll på materialkemin. Vanligt bak på Citroën C5 bl.a som har frästa obehandlade aluminium ok.
Håller med, mer gummi till folket! Högre profil och mindre bredd ger mer mil för pengarna, om man nu inte råkar ha en Porsche!
Håller med! Låg profil för inga fördelar med sig.
35-40’ är nog ett ganska normalt pris idag för kompletta vinterhjul till lite större bilar.
Zeeker är inte ensamma då Volvo, Kia Volkswagen mfl tar precis samma summor.
Gav 13’ till ID4an och 18’ till EV9an.
Det var för enbart däcken monterade på 20 och 21” OEM fälgar.
Och bra däck kostar en slant idag.
Den som ändå vill komma lite billigare undan , och har tid / lust / vilja att skaffa sig kunskap , om alla mått och krav som krävs . Kan spara en hel del pengar på att söka på blocket , och däck leverantörer på nätet . Däcken är Hakkapeliitta 9 . Alltså knappt 6000 kr för nya 215/55-18 inkl frakt . Jämfört med dom kunskaper som dom flesta här besitter , gällande elektronik / datorer mm som jag själv är väldigt dålig på . Är nog det här med fälgar och däck relativt enkelt att skaffa sig kunskap om . Ville bara visa att man kan om man vill .