Ja, som ämnet skriver är kärnfrågan: Varför ser man så sällan en Renault Mégane E-tech på vägarna i Sverige?
Jag har under några veckors tid roat mig med att försöka räkna hur många Renault Mégane E-tech jag sett på vägarna. Och resultatet hittills är: noll, om man inte räknar med de som jag sökt upp och kollat på i bilhallar.
Tittar man på statistik över registrerade elbilar så finns det just nu cirka 2000 registrerade Renault Mégane E-tech i Sverige.
Om man jämför med andra bilar i samma klass så finns det 5000 Cupra Born (som man sett ett par gånger), 13000 Volkswagen ID.3 (som man ser överallt). Till och med Volvo EX30, som är en väldigt ny modell, är redan registrerad i cirka 4000 exemplar i Sverige (varav jag sett ett par stycken).
Så svaret är väl, man ser inte så många för att det finns inte så många. Men varför? Är det bara att Renault är svagt som varumärke i Sverige? Eller är det något som inte övertygar med bilen? Eller är det rent av att Renalt inte lyckas sälja i Sverige?
När jag ville kolla på en Mégane i Stockholm så åkte jag ut till Hedin Bil i Segeltorp, som är en av få Renaultåterförsäljare i Stockholm listade på Renaults hemsida, och jag kan berätta att det inte var lätt att hitta till den. Hela bottenvåningen var full av olika kina-elbilar. Ville man se Méganen så fick man gå en trappa upp och hitta en inklämd på en parkering med begagnade bilar. Hade man bara gått dit utan att veta vad man kollar efter så hade man helt missat den. Vad är grejen? Vill man inte sälja Renault? Eller vill inte Renault sälja i Stockholm? Gick jag till fel återförsäljare bara?
Jag var och besökte Riddarmark Recharge också, de hade en hall full med elbilar, men inte en enda Mégane E-tech i själva butiken.
Jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon reklam för Renault heller. Volkswagen ser man hur mycket reklam som helst för, t.ex.
När jag jämförde med andra bilar i klassen så är denna i en klass för sig, med ett välgenomtänkt infotainmentsystem, bekväma stolar, och en bra förarmiljö (älskar knappar och spakar!). Det finns ingen annan bil i klassen enligt mig kommer i närheten. Så kan den dra 900 kg också om man har drag på, vilket inte är fy skam. Så är den snygg också.
Visst är Méganen inte en perfekt bil. Laddkurvan är inte klassledande på något sätt, baggaget är stort men… märkligt? Inget platt lastgolv när man fäller säterna, på grund av hur djupt baggageutrymmet är. Ingen frunk. Baksätet lämnar kanske lite att önska (men det är ganska sant oavsett bil i den här storleken).
Sedan är bilen före årsmodell 2024 alldeles för snålt utrustad som standard (fick välja minst Techno med Advanced Driving Assist för att få det jag ville ha, nämligen 360-kamera och adaptiv farthållare). Inget av detta är dock en dealbreaker för mig.
Men ändå, det är inte som att konkurrerande elbilar är perfekta heller. Allt från EX30 som är en dyr bil som känns billig, där man inte ens kostat på sig en förardisplay(!), till en ID.3 som är tråkig och intetsägande med infotainment som inte håller steg med vad som är möjligt idag, till en Cupra Born som inte passade mig alls med sätena och också ett tråkigt infotainmentsystem.
Men det verkar vara väldigt få som är missnöjda med bilen när man tittar, som känns genomtänkt och välbalanserad. Så vad är grejen? Varför har inte Renault lyckats sälja det här till köpare som istället väljer en EX30, en ID.3:a, en Cupra Born, eller andra modeller?
Oavsett, själv har jag redan bestämt mig och köpt en begagnad Mégane med 2023 årsmodell (leverans nästa vecka, cirka 1,5 år gammal). Vi får väl se hur nöjd jag blir, men jag tror den kommer passa mig bra. Och för mig är det ju bara kul om bilen är lite ovanligare, så man inte är ännu en anonym Tesla på vägarna.
Men jag undrar verkligen, hur tänker andra kring denna bil? Är det något som inte övertygar, eller är det bara att Renault inte satsar på svenska marknaden? Eller finns det något annat skäl?