Varför är Renault Mégane E-tech ovanlig i Sverige?

Ja, som ämnet skriver är kärnfrågan: Varför ser man så sällan en Renault Mégane E-tech på vägarna i Sverige?

Jag har under några veckors tid roat mig med att försöka räkna hur många Renault Mégane E-tech jag sett på vägarna. Och resultatet hittills är: noll, om man inte räknar med de som jag sökt upp och kollat på i bilhallar.

Tittar man på statistik över registrerade elbilar så finns det just nu cirka 2000 registrerade Renault Mégane E-tech i Sverige.

Om man jämför med andra bilar i samma klass så finns det 5000 Cupra Born (som man sett ett par gånger), 13000 Volkswagen ID.3 (som man ser överallt). Till och med Volvo EX30, som är en väldigt ny modell, är redan registrerad i cirka 4000 exemplar i Sverige (varav jag sett ett par stycken).

Så svaret är väl, man ser inte så många för att det finns inte så många. Men varför? Är det bara att Renault är svagt som varumärke i Sverige? Eller är det något som inte övertygar med bilen? Eller är det rent av att Renalt inte lyckas sälja i Sverige?

När jag ville kolla på en Mégane i Stockholm så åkte jag ut till Hedin Bil i Segeltorp, som är en av få Renaultåterförsäljare i Stockholm listade på Renaults hemsida, och jag kan berätta att det inte var lätt att hitta till den. Hela bottenvåningen var full av olika kina-elbilar. Ville man se Méganen så fick man gå en trappa upp och hitta en inklämd på en parkering med begagnade bilar. Hade man bara gått dit utan att veta vad man kollar efter så hade man helt missat den. Vad är grejen? Vill man inte sälja Renault? Eller vill inte Renault sälja i Stockholm? Gick jag till fel återförsäljare bara?

Jag var och besökte Riddarmark Recharge också, de hade en hall full med elbilar, men inte en enda Mégane E-tech i själva butiken.

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon reklam för Renault heller. Volkswagen ser man hur mycket reklam som helst för, t.ex.

När jag jämförde med andra bilar i klassen så är denna i en klass för sig, med ett välgenomtänkt infotainmentsystem, bekväma stolar, och en bra förarmiljö (älskar knappar och spakar!). Det finns ingen annan bil i klassen enligt mig kommer i närheten. Så kan den dra 900 kg också om man har drag på, vilket inte är fy skam. Så är den snygg också. :slight_smile:

Visst är Méganen inte en perfekt bil. Laddkurvan är inte klassledande på något sätt, baggaget är stort men… märkligt? Inget platt lastgolv när man fäller säterna, på grund av hur djupt baggageutrymmet är. Ingen frunk. Baksätet lämnar kanske lite att önska (men det är ganska sant oavsett bil i den här storleken).

Sedan är bilen före årsmodell 2024 alldeles för snålt utrustad som standard (fick välja minst Techno med Advanced Driving Assist för att få det jag ville ha, nämligen 360-kamera och adaptiv farthållare). Inget av detta är dock en dealbreaker för mig.

Men ändå, det är inte som att konkurrerande elbilar är perfekta heller. Allt från EX30 som är en dyr bil som känns billig, där man inte ens kostat på sig en förardisplay(!), till en ID.3 som är tråkig och intetsägande med infotainment som inte håller steg med vad som är möjligt idag, till en Cupra Born som inte passade mig alls med sätena och också ett tråkigt infotainmentsystem.

Men det verkar vara väldigt få som är missnöjda med bilen när man tittar, som känns genomtänkt och välbalanserad. Så vad är grejen? Varför har inte Renault lyckats sälja det här till köpare som istället väljer en EX30, en ID.3:a, en Cupra Born, eller andra modeller?

Oavsett, själv har jag redan bestämt mig och köpt en begagnad Mégane med 2023 årsmodell (leverans nästa vecka, cirka 1,5 år gammal). Vi får väl se hur nöjd jag blir, men jag tror den kommer passa mig bra. :slight_smile: Och för mig är det ju bara kul om bilen är lite ovanligare, så man inte är ännu en anonym Tesla på vägarna.

Men jag undrar verkligen, hur tänker andra kring denna bil? Är det något som inte övertygar, eller är det bara att Renault inte satsar på svenska marknaden? Eller finns det något annat skäl?

2 gillningar

Initialt fel i mina ögon var ett för högt pris som gjorde att de hade svårt att få ut dem på marknaden under fjolåret iaf, den prissänktes en hel del i januari men inte sett om det ökat försäljningen.

Jag har också märkt visst ointresse hos handlare, försökte faktiskt provköra en i slutet av förra sommaren. Hos första handlaren hade de flyttat demo bilen till en filial 20mil bort och hade inga planer att ta in någon ny. Hos nästa handlare så hade en i personalen den som personalbil och hon slutade mellan 14-15 på dagarna och tog då bilen med sig hem, bilhallen hade öppet till 18… Blev lovad att jag skulle få provköra dagen efter på lunchen. Givetvis så hade den anställde tagit bilen på lunch och då gav jag upp.

1 gillning

Spännande. Man undrar varför handlare inte verkar vilja sälja bilarna… man kan ju bli lite konspiratorisk. Säljaren vid bilhallen som hade den som privat bil verkar ju ha gillat bilen i alla fall. :slight_smile:

Priset… ja, det var lite av en faktor. Min idealbil hade varit kanske 3 år gammal för att köpa begagnad för att ducka det mesta av värdeminskningen, men Méganen har ju inte funnits så länge. Resonerade som att jag behöver en ny bil nu, och jag sällan byter bil, och jag hellre skaffar något jag kommer vara helt nöjd med än något billigare som har något jag stör mig på.

Samtidigt så är ju inte heller Renault ensamma om för höga priser. EX30 ligger ju högre i pris än Mégane, och jag ser inte riktigt varför man skulle vilja betala mer för en EX30. Möjligen då om man bor på landsbygden och inte skulle känna sig trygg med de 135 mm i markfrigång Méganen erbjuder…

Megane är till att börja med en ganska anonym bil jag tror inte jag skulle kunna urskilja den om jag såg den på vägen

När Volvo tog ifrån ett flertal handlare försäljningen så blev nog Renault lidande av det då dom ofta stog i samma hallar som Volvo

Jag hade ett gästande par som hyrde vårat uthyrningshus och dom hade en Megane hyrbil och ville ha lite guidning hur man kopplade in laddaren dom hade tidigare hyrt en Volvo EX30 och tyckte Renaulten var mycket mer “fransk” och stökig i inredningen/reglagen men mycket bekvämare än Volvon jag kollade bara som hastigast i den och den var väl OK

Megane gick ut för högt i pris. Du säger att EX30 ligger högre i pris och det stämmer ju nu men svenskarnas kärlek till Volvo är enorm, det får man inte glömma.

Privatleasing på Megane var alltid en katastrof. Medan ID3, Cupra osv har haft flertal erbjudanden så höll Megane sig på onödigt höga nivåer, som om dom inte ville sälja bilar!

Jag tog offert på en företagsleasing i början på året men man räknade med så lågt restvärde att EX30 skulle bli 2-3000kr billigare per månad

Visst att Renault är ett svagt märke men med alla nya märken som kommer in så är det ju inget som hindrar för mycket - Renault ville inte tävla i pris, det var synd. Man ser ut att göra samma sak med Scenic nu, den kostar 8-10k/mån att privatleasa - Hutlöst för den bilen, speciellt när du kan få en ID4 för 5-6.

Jag håller med om att Megane är en av de trevligare bilarna i den storleken och tycker man har gjort mer rätt med Android Automotive än Volvo. Dessutom så lyckas man släppa en bil slm inte är en mjukvarukatastrof - Något allt färre biltillverkare klarar av…

Jag satt precis och funderade på varför du själv inte haft en Mégane när du var så tagen av den, men om leasingen var så oförmånlig så förstår jag det. För mig var det inte en faktor då jag istället tittade på att köpa en begagnad istället. :slight_smile:

Varumärket behöver inte vara allt, Renault har ju en betydligt bättre utgångspunkt än många Kinabilar där. De har ju en bevisad track record med Zoe t.ex. Men inte lika bra som Volvo, VW, etc.

Lite off topic, men ändå snarlikt… Jag pratade med Peugeot och frågade om de hade några privatleasing-delar på gång.

De sade bara att det ble alldeles för dyrt och ville säljare bensinare istället.

Med tanke på att vissa verkar köra stora kampanjer där jag antar att någon subventionerar priserna mot kund, är det helt omöjligt att konkurrera med ett mera “normalt” pris. Kunden är helt enkelt för priskänslig.

då förstår jag verkligen varför ingen skaffar en Etec om en id 4 har nästan halva priset verkar lite som om franska bilar inte vill sälja annat än till fransmän Renault och Stellantis verkar ju ha stora problem med Prissättningen.

1 gillning

Scénic verkar ju dock gå att få för 7000 kr om man privatleasar: Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Fortfarande dyrare än en ID.4:a men inte så högt upp som du skriver.

Jag misstänker att leasinggivarna helt enkelt har mer tro på att en Volkswagen behåller sitt värde än en Renault (längre track record), och därför blir värdeminskningen i kalkylen på en Renault högre, därmed också leasingkostnaden. Vilket iofs på ett sätt är logiskt, finns inte mycket annat att jämföra med än Zoë… inget fel på en Zoë förvisso men Mégane är ju en helt annan klass av bil.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara så. Om man blickar fram 3 år och jämför en Volkswagen ID.3 från 2024 med en Mégane från 2024 så har jag väldigt svårt att se att värdeminskningen på Méganen skulle vara så aggresivt mycket högre. Men vad vet jag, om jag har fel så blir väl begagnade Méganer väldigt prisvärda om tre år jämfört med Volkswagen t.ex… (vilket iofs inte gör mig som ägare glad, men väl andra presumptiva köpare) men det finns ju inte så många så jag vet inte hur det skulle gå ihop. :slight_smile:

Jag får känslan att Hedin, som jag sedan jag först skrev det här inlägget har fått reda på är generalagent för Renault i Sverige, inte tror på Renault. (Varför har man då köpt upp generalagenturen?) Vad skulle annars förklara att de inte ens vill visa upp Renault i sin enda butik i Stockholm som säljer dem?

Scenic för 7K/mån verkar vara 60 kWh-batteriet i Evolution-utförande. Detta är alltså en version som inte ens kommer med Android Automotive. Vill man ha den version som är intressant, alltså Android Automotive och 62 mils WLTP så verkar det vara 8 380kr/mån i grundpris: Scenic Privatleasing | Renault Sverige

Jag har bara jämfört Megane med EX30, vet inte alls hur det är med ID.3, det är en bil som jag varit helt ointresserad av själv. Jag tror som sagt det har med pris att göra, inte så mycket mer än så. Renault har inte finansiella musklerna att subventionerna leasing på samma sätt som många andra märken och då får man inte ut lika mycket bilar. Kontantpris så är Renault konkurrenskraftiga dock men det är företag- och privatleasing som är stort idag.

I annonsen står det att det är Techno? (Ah ser nu att det är falsk marknadsföring…)

Men ja, Renault är extremt snåla med utrustning som standard, det har blivit lite bättre i MY2024 men det känns som att Google Automotive borde vara standard

Precis, av någon anledning tycker Blocket det är helt okej att vilseleda i rubriker om det är företag.

Hur är det med lilla batteriet i scenic? Finns det nå mer tester än wltp på den, lite intressant att se hurq bra den står sig… Men det är klart är ju en stor bil så den lär väl inte vara strömsnål direkt .

Om det du vill göra är att jämföra hur bilen står sig räckviddsmässigt så är ju det exakt WLTP är till för - att låta dig jämföra olika bilar :slight_smile: För det är ju WLTP utmärkt, som jag förstått det.

Det man inte ska göra är att använda WLTP-siffran som en indikator på hur långt du kan göra.

Annars finns det lite siffror i EVKX om uppskattad räckvidd i 90 och 120, oklart vad de baserar dessa siffror på. Renault Scenic E-Tech electric range & consumption :: evkx.net

Edit: Jag vet inte riktigt hur det jag skrev ovan går ihop med att Scénic och Mégane med samma batteristorlek har samma WLTP, men helt olika uppskattad räckvidd. Någon som kan mer om detta än jag kan säkert fylla på.

Jo det är väl tänkt att wltp skall vara till för det, men själv har jag alltid sett wltp samma som när bilfabrikanterna visar upp sin bränsleförbrukning för bensin eller diesel, den kommer ju också från ett stöd test typ eu cykeln men den verkar ju ändå variera kraftigt då man “tokoptimerar” (och ibland mer än så…) bara för testet.

Renault Sverige har bara 87 kWh-versionen som pressbil så det ska vara om någon som köpt 60-versionen publicerar någonstans. Kan tänka mig att franska sidor/youtubers borde köra denna? :man_shrugging:

Apropå privatleasing, såg att Nissan Ariya har erbjudande nu, 6095kr/mån för en e-4ORCE Advanced - alltså en fyrhjulsdriven Ariya med 87 kWh. Det skulle jag rekommendera före en Scenic Evolution för 7000 :slight_smile:

1 gillning

Skulle ju kunna vara så att Renault .fr har valt att lägga all sin reklambudget på hemmaplan iom att paris har OS?

Nja. Megane har ju funnits sen 2022.

Var nog mest scenic jag tänkte på i detta fall ifs.

1 gillning