Varför är MG4 nästan ett skällsord i Sverige när den höjs till skyarna i UK?

Jag äger en MG4 Luxury (Trophy i UK) sedan sista dan man fick bonus.
Jag hade innan vi bestämde oss läst precis allting som fanns på YT, och det var till 95% från UK. Alla höjde den till skyarna, nästan utan undantag.
Det konstiga är att de svenska recensionerna är så totalt annorlunda. Här anses den i bästa fall vara medioker.
Det jag kan säga är att den är den bästa bil jag nånsin ägt. Vilket kanske delvis beror på att jag kommer från en gammal Volvo V50 1.6D. Men inte enbart, dem är fantastiskt kul att köra.
Det enda jag kan klaga på är det alla klagar på, även i UK, att Lane Keep Assist är helt kass. Jag har kört bil sedan 1971 och har aldrig behövt någon som hjälper mig att styra. Låt mig koppla bort funktionen!
Förlåt utläggningen, men frågan kvarstår. Varför skiljer sig recensionerna så mycket mellan oss och UK?

Jag tror att vi i Sverige vill ha kul teknik, något som MG helt saknar och är faktiskt rätt dåliga på. Det är också ett märke som kommer från Kina och baserat på flera kommentarer på min kanal så är det ett känsligt ämne för många, vilket man mycket väl kan förstå.

Sen är ju MG från UK från början, dom ser det som “sitt” märke fortfarande, precis som vi ser Volvo :slight_smile:

Jag förstår att Kina är en anledning för många att undvika dessa bilar, men samma sak gäller i UK. Och borde ni som recenserar bilar ta ställning i den frågan? Min fråga var ju varför recensionerna ser så olika ut.
Jo jag vet att MG var ett brittiskt märke. På 70-talet ville jag importera en MGB när engelska pundet hade störtdykt. Så jag är ju också lite färgad.
Kul teknik? Pruttljud kanske? Roar inte mig.

Jag upplever inte att recensenter i Sverige tar ställning i Kina-frågan, det var mer menat mot publik, men visst, det var inte direkt svar på din fråga. Men du utgår från att det är problem med svensk media, det kan ju också vara så att MG ses som ett brittisk märke och glorifieras extra i hemmalandet? Jag anser att Volvo ofta får för mycket cred i Sverige (jag är absolut en del av det) än vad dom kanske förtjänar alla gånger.

Med kul teknik menar jag fungerade teknik. MGs system är långsamt, navigationen är dålig och stödsystemen är inte jättebra. Jämför man med en 5-10 år äldre bensin/diesel-bil så är det natt och dag absolut, men jämför man med andra elbilar så är mjukvaran inget att hänga i granen.

Ja du har säkert rätt, jag har också varit Volvo-fan i alla år, men med ålderns rätt har jag lagt det bakom mig. Och såklart håller jag med dig vad gäller infotainment. Men en gammal man som jag har aldrig upplevt det tidigare, så jag saknar inte det. Sen har jag Android Auto som navigerar mig dit jag vill.
Och jag har den bästa bil jag nånsin haft.
Frid.

Riktigt rolig känsla ändå, att man har en bil man är nöjd med! Den är pigg och rolig MG4 :slight_smile: Bakhjulsdrift på elbilar gör mycket!

1 gillning

Säljer inte MG elbilar både i Sverige och UK som smör säljs i Norge? :slight_smile:

Bra fråga och intressant att det verkar vara din första elbil. Såg någon annan som hyllade sin ID:4 som också får ta en hel del skit. Min egna gissning är att om man kört en massa elbilar och konstant jämför dem med vad som kom ut 2022, 2021 så blir det lätt att säga att något som känns makalöst för dig uppfattas som mediokert för någon som har testat 20+ elbilar från senare åren.

Dessutom tror jag rätt mycket på att elbilsägande finns i många varianter. Som andrabil, pendlingsbil, familjebil, sportbil osv och en bil kan vara perfekt som andrabil men värdelös på långresor. Så kanske är det så att din MG4 passar ditt bilägande perfekt :slight_smile:

2 gillningar

Ja, jag tror att du resonerar helt rätt här. Bilrecensenter går ju igenom betydligt fler bilar än gemene man och får nog på så vis helt andra referensramar.

Vi ville egentligen ha en bil som uppfyllde dessa kriterier: bra komfort, trådlös CarPlay och utrymme till vår hund i bagaget. Och vi är supernöjda med vår ID 4 på grund av att den uppfyller dessa krav.

Men om vi däremot hade velat ha möjlighet till att kolla på Netflix vid laddstoppen eller en app med betydligt fler funktioner, då hade vi nog kanske inte varit lika nöjda.

3 gillningar

Jag tycker MG4 är en fin bil på många punkter - och i relationen till priset blir den ännu bättre. Men den är ju sämre än en Mercedes EQS, men det är inte heller en rättvis jämförelse. :slight_smile: Det gäller att skilja på päron och äpplen och att sätta bilen i förhållande till vad den faktiskt är!

Så om man tittar på vad bilen faktiskt är, så är den är kul att köra, den har en liten rolig design och en egen identitet. Som elbil har den en imponerande laddkurva som gör den enkel och snabb att ladda ute på vägen.

Men sedan tycker jag det finns två saker som skaver och det är kring infotainmentsystemet:

Den saknar en komplett ruttplanerare som föreslår laddstopp. Jag anser att alla elbilar bör ha det. Här bör MG skicka ut en mjukvaruppdatering. I detta sammanhanget är alla elbilar äpplen som går att jämföra rakt av.

Den andra punkten är att jag inte blir kompis med pekskärmen. Jag trycker och pekar, men den uppfattar inte min input. På skärmar förväntar jag mig samma pekrespons som på en modern mobiltelefon. Tekniken finns där och är inte så dyr.

2 gillningar

Ja det stämmer, MG (alla modeller) säljs som smör i Sverige och UK. Men MG4 i Sverige? Knappast. Jag har bara sett två andra MG4 sedan december då vi hämtade ut vår bil. Och då bor jag i en Stockholmsförort.

Javisst, ruttplanerare borde finnas. Min workaround är Google Maps på Android Auto. Inte så troligt att MG kan komma att prestera något lika bra…
Och skärmen är seg och inte responsiv. Men det går att leva med.

Jag tycker jag MG4:an är den vanligaste MG:n man ser på vägarna… :smiley: Men statistiskt borde jag kanske inte tycka det. Marvel känns det dock aldrig som jag ser, sedan jag flyttade från Göteborg.

• MG ZS: 6 958
  • MG Marvel R: 3 203
  • MG 5: 2 797
  • MG 4: 1 543

Det är kanske den unika blåa eller orangea färgen som MG4 har som drar blicken till sig.

Jag trodde att ChargeFinder appen var det enda man behövde när man åker långt och laddar publikt? Nu äger jag ingen premium elbil men jag bytte till Android Auto / Apple CarPlay för några år sedan och efter det har jag typ aldrig befunnit mig bilens eget OS.

Har nog också sett det mesta från UK och det är klart att märket trots kinesiska delar ligger britterna varmt om hjärtat! Såg just Robert Llewellyen på Fully charged som långtidstestat MG4 och verkade hur nöjd som helst, förutom lane assist! Om det är någon tröst så kör jag Kia Soul och lane assist är ganska brutal i den också.

Kan ni ge någon sorts uppskattning i hur katastrofal er lane assist är? Jag har det även i min Renault Zoe och den är inte heller bra men den reagerar max 1 ggr per pendligsrunda till och från jobbet så då är det trots allt något jag kan leva med.

För mig gör den minst ett försök att styra ut vid färder längre än en halvtimme eller så, ofta till filen med mötande trafik. Jag vet inte vad som skulle hända om jag skulle låta bilen bestämma. Jag har inga planer på att testa…

1 gillning

Min VW e-up från 2020 får mycket skit från folk. Den är ju inte byggd på en renodlad elbilplattform! Den ser ju ut som bensinversionen!

Jag har aldrig haft en bättre bil och har på drygt två år kört 16 mil varje dag och 7 300 mil med den. Recensioner från UK är enbart positiva till bilen men i Sverige verkar allt som inte är en Volvo kombi liksom inte vara riktigt ok. Bilen säljs inte i Sverige längre så nyhetsvärdet i Sverige är därefter.

Sen är ju bilen ingen familjebil men med tanke på att halva Sveriges hushåll är ensamhushåll och de flesta bara kör några mil per dag så borde denna otroligt snåla småbil verkligen lyftas fram som ett fördöme vad gäller eldrift.

Du kan inte ha en lägre förbrukning än med denna bil. Jag har inte hittat någon elbil som säljs eller har sålts i Sverige som drar mindre än denna E-up. Och bilen är faktiskt en ordentlig bil tillverkad av VW som vet vad de sysslar med.

WLTP ligger på 12,8 kw.

1 gillning

ChargeFinder går från klarhet till klarhet, men det är väl ingen ruttplanerare? Som berättar var jag med min bil optimalt ska stanna och “tanka”? Eller när det är dags att svänga av?