För de som kör mycket eller av andra anledningar behöver ladda DC så är MG4 Lux (alltså versionen med NMC batteri) en riktig laddhero med fin kurva som inte är så känslig för kallt klimat heller. Väldigt imponerande där den slår i princip allt med råge i dess prisklass.
Pratar vi filhållningsassistans eller att den säger till om du råkar köra ut över en streckad linje?
Välkommen till forumet @elmacken !
Den funktionen som får för sig att styra dig i en annan riktning än den du tänkt dig köra, kan var en halvdåligt utsuddad vägmarkering vid ett vägbygge eller bara en väldigt smal väg! Vad den tekniska svengelska benämningen är lämnar jag åt herrar experter Till skillnad mot MG är dock den enkel att fimpa på Kian liksom den Skoda Citigo, bägge knappmanövrerade, inte som i MGn, långt ned i en meny som måste nollas varje gång man startar bilen!
Ja det är inte helt lätt att hänga med i de olika begreppen.
Lane assist eller körfältsassistans på svenska är ett lagkrav på alla nya bilar från och med nästa år. Den gör inte att bilen håller sig i mitten på en fil och den styr inte heller bilen i normfall. Däremot om du råkar köra över en mitt-, eller sidolinje på vägen så varnar den och försöker korrigera in bilen.
Det som jag tror vi pratar om som är dåligt på MGn (och flera andra bilar) är filhållarassistans. Här försöker bilen hålla sig själv i mitten av en fil och det är också den som har infört varning om vi inte håller i ratten – för folk använde det som en mer autonom funktion än vad det egentligen är.
Här kan vi verkligen säga att kärt barn har många namn
Tesla kallar den autopilot.
MG = MG Pilot
Volvo = Pilot assist
Volkswagen & Skoda = Travel assist
Audi = Active Lane Assist (denna är ju riktigt förvirrande för övrigt med tanke på likheten med lane assist)
Kia / Huyndai = Highway Driving Assist (HDA)
I just MGs fall kan man göra det väldigt enkelt. Vilken funktion som än menas är den dålig
Jag har med en MG fast en ZS EV, inte på något sätt en kul eller spännande kärra, också den med kassa stödsystem och en del andra större och mindre brister beroende på vad man letar efter, men vilken arbetshäst det är, kört 5000 mil sen november och den har aldrig strejkat.
Bara köper och gör det jag ber den om, dra släp till tippen? Abslolut. En dagstripp till Göreborg? Inga problem. En sväng ut i skogen på skitvägar? Varför inte. Europaresa? Kul! Hämta ett bilsläp uppe i byn? Vi tar det på vägen. Och oavsett om det är 30 plus eller 25 minus så tar det mellan 33 och 36 minuter att ladda 10-80. Alltid. Hur många bilar är så konsekventa?
MG är inte de roligaste bilarna men dom är sjukt bra och sjukt pålitliga.
Att jag tycker MG har dåliga stödsystem betyder inte att jag tycker det är en dålig bil. Kul att du nämner just arbetshäst, det ämnet kommer upp i nästa poddavsnitt och det blir MG-relaterat
Att dra ett tomt släp?
Får ju tyvärr bara lasta 120kg på det, men blev en MG för att det var det enda som fanns under 450 som gick att beställa med dragkrok överhuvudtaget låg dragvikt är bättre än ingen
Jag gillar generellt att kalla alla typer av viss självständig körning för ‘pilot’. Att skilja på körfält och fil i detta sammanhang tycker jag inte hjälper förståelsen. Jag förstår inte ens tanken bakom.
Något med ‘korrigering’ kunde kanske vara bra. Markerar eventuellt att något först gått fel och sedan korrigeras.
Jag håller med om att det är klurigt – grejen är den att lane assist (dvs att den styr in om vi råkar köra över en linje utan att blinka) är lagkrav på alla nya bilar från och med nästa år.
Filhållare – dvs att den håller sig i mitten så att du inte riskerar att köra ut på kanterna, Pilot assist i Volvo-sammanhang, Autopilot i Tesla-sammanhang, ja ni fattar, finns det inget lagkrav på.
Hållare är ju ett bra ord på svenska. Kristallklart närmast. Det är kontinuerlig hjälp, vad jag kallar pilot.
Assist/assistent för det andra, hm, möjligen. Om man förutsätter att grundfunktionen inte är ‘assistenten’, utan att grundstyrningen i stället är en mänsklig förare eller en autopilot (i det senare fallet ska det förhoppningsvis inte behövas). Then it makes sense, kanske.
Tycker fortfarande ‘korrigering’ vore snäppet bättre.
Filkorrigering alltså?
Filassistent brukar jag kalla det. Systemet hjälper dig styra tillbaka in i filen igen när du har glidit lite för nära en fil, den assisterar dig in i filen i gen.
Styrassistent brukar jag kalla autopilot osv, Den hjälper dig styra bilen i rätt riktning, den assisterar dig medan du kör
Filkorrigering funkar faktiskt. Tycker jag.
Styrassistent? Då är assistent inte längre något tillfälligt, inte längre ett avsteg från normen; då är det kört. (Även om jag förstår hur du tänker.) Jag ger upp.
Men pilot insisterar jag på; det är relativt etablerat.
Här är en uppgift för den ambitiöse: gå igenom tjugo bilmärken och se vad de kallar det. Inte bara de fyra fem som man närmast kommer att tänka på.
Även om Pilot verkar bli allt mer accepterat så tycker jag faktiskt assistent är bättre. Pilot antyder att bilen kan köra själv och att man inte behöver vara uppmärksam (Autopilot). Assistent gör det tydligt att det är ett hjälpmedel där du fortfarande är den som styr och bestämmer men du får hjälp av bilen.
Så jag insisterar på assistent
Din sista punkt kan vara intressant, det låter som ett jobb för @Esse
Absolut, jag tar den kulan!