Tystaste bilen, med bi(l)villkor

Hej! Ny här men inte helt ny till elbilar.

Jag leasar i dag en Skoda Enyaq som personalbil. Det är ett år kvar på leasingen så det är inte bråttom, men det känns ändå som dags att börja fundera på vad jag ska välja om jag sedan fortsätter med personalbil. En parameter är att jag gillar tysta bilar. Så, ni som kört många olika modeller, vilken elbil skulle ni säga är tystast? På landsväg/motorväg.
MEN vänta, det kommer ett gäng bivillkor!

• Pris: låt säga max 700 kkr i listpris. Blir det 705 kkr är inte det hela världen, men 800 kkr är helt enkelt för mycket pengar.
  • Inte Tesla.
  • Inte kinesiska märken. Jaha, vad betyder det då? Ja det är en godtycklig gränsdragning, men låt säga att Volvo och Polestar inte räknas som kinesiska för detta ändamål.

Det där kan duga som grundkurs. Överkursen är att jag listar de märken vi faktiskt, i dag, kan välja mellan. Det ändras då och då, men i skrivande stund:

• Volvo
  • BMW
  • Volkswagen
  • Seat/Cupra
  • Skoda
  • Audi
  • Polestar
  • Kia

Jag vet att det finns många andra relevanta parametrar än just tystnad på landsväg/motorväg, men det är vad den här frågan handlar om.

Alltså baserat på tester verkar id7 vara bland det tystaste som finns för de pengarna, Audi & BMW får du nog gå på begagnat för de pengarna och i4:an jag hade på låns upplevde inte jag som jättetyst, kanske som en ID3.

Mellan de märkerna du listar är det nog ganska jämt, har inte kört EX30 men Polestaren du får för dom pengarna är 2:an och den är inte jättetyst inne i mest pga ålder även om den inte är bullrig heller. Breda däck med låg profil är ingen bra väg mot lågt vägljud.

1 gillning

Förr i tiden var svaret på “Jag vill ha en rolig lätt sportbil med bra väghållning” alltid Mazda Miata Idag är för det mesta svaret på en bra rymlig bekväm EV VW ID.7 eller om du behöver lasta mycket eller har hundar ID.7 Tourer försök få som mycket ID.7 (ej GTX) som du kan för dina 705.000 alternativ två i min bok Polestar 2 singel motor mindre utrymme och lite högljuddare men ett bra val för runt 700.000

Lycka till

Polestar 4 ligger hyffsat i ljudtestet hos Björn Nyland (vet ej hur vetenskapliga hans tester är). Andra bilar som han mätt och kostar under 700k som ligger hyffsat högt på topplistan är Nissan Aryia och BMW i4. Dock som sagt ansåg Larsson ovan den sista inte är särskilt tyst. Alla de var testade med sommardäck.

Med vinterdäck (friktion) ligger ID.7 bäst av de han uppmätt under 700k sedan lite längre ner Kia EV6 facelift. Nissa Ariya ytterligare lite längre ner. ID.7 och EV6 facelift har han inte testat med sommardäck.

Bifogar länk till hans data om du vill titta själv. https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Det jag har hört sägas är att man ska välja bort panoramatak för tystare inne i kupén, sen om det är sant vet jag inte. Men kan tänka mig att ljudet studsar annorlunda inne i en kupe med ett hårt glastak vs klätt plåttak. Någon som vet mer får gärna upplysa oss.

1 gillning

Ah, tack! Bra länk! Jag vet att en decibelmätning inte är allt men det är mycket mer än inget.

Ljud o buller är väldigt subjektivt. Är du känslig för väg eller vindbrus tex? Vilka frekvenser är de som upplevs jobbiga?
För mina öron är fat Etron, iX, EQC/E/S riktigt tysta. Polestar 2 / EX40 klart bullriga från sönderkörd svensk asfalt.

Det jag stör mig på allra mest är buller från grov asfalt. Typiskt sådant som stör P1 och P2 på radion.

Jag tyckte först att Enyaq var riktigt tyst, och den kan mycket väl vara tystare än alla andra bilar jag haft, men man vänjer sig väl och vill ha ännu tystare. Eller i vart fall inte bullrigare!

Jag har kört en hel del Enyaq och första gången jag körde ID.7 upplevdes den markant tystare. Då gick jag direkt från Enyaq som jag körde till firman och hoppade över till en demobil av ID.7

Dock har jag märkt med alla bilar jag kört mycket att de flesta/alla upplever jag bullrigare när man vant sig vid dem. Skulle behöva köra någon riktigt högljutt härk då och då, så kanske man inser hur tyst vissa bilar faktiskt är.

1 gillning

Detta! Har åkt runt i EX90 ett par dagar nu och allt jag kört efter låter hemskt… Då är det bla Lexus och BMW. Nu Inster som förvisso inte är tyst men en gammal Corolla vore nog på sin plats just nu för att åter uppskatta tystheten i vissa bilar :stuck_out_tongue:

1 gillning

Buller väg däck vind drivlina är som @Sportbilsentusiasten skriver väldigt subjektivt och även vilka frekvenser man uppfattar ju äldre man blir ju mindre hör man och vissa ljud stör en mer än andra

Min ID.3 med Good Year 19" sommarhjul uppfattade jag den som otroligt tyst (kom från en Lexus laddhybrid) när den fick däcken utbytta (service bulletin) mot Continental blev den märkbart tystare Min ID.BUZZ levererades på 20" Stockton fälgar med Continental däck i slutet på förra säsongen byttes Stockton fälgarna ut mot eftermarknads fälgar som är bredare har en djupare ofset och är mycket öppnare det gjorde ljudupplevelsen lite ljudligare mest vindljud Stockton fälgarna fick en uppsättning Yokohama vinterdäck som var märkbart tystare Tyvärr är däck dyrt och man kan inte prova vad som passar min bil och vad jag förväntar mig

@cgullin En nercabbad Mk1 Golf Cabriolet 0-ställer ljudupplevelsen ganska effektivt

Intressant också vad saker förändras från ICE med riktigt motorljud till EV med konstgjort motorljud och örats känslighet för vad andra störande ljud gör för kör känslan :slight_smile:

Hoppas bara att man inte går för långt i strävan att tysta ljud från omgivningen i bilarna. Testade tysta rummet på Televerket där man hörde alla sina egna mer eller mindre trevliga kroppsljud fasligt högt :flushed:

I fart hörs ju inte ICE-motorn så ingen skillnad mellan dessa och en elbil.

Gratis! Fin bil. Kör en trimmad Miata själv, alltid nedcabbat. Även på vintern. Liten kupé att värma så varmt o skönt.

Läste först det engelska ordet fart, men håller med dig i båda fallen :slight_smile:

1 gillning

Har en bekant som byggde om en Seat och kompletterade den med en bilstereo i absoluta yppersta klass.
Men hans iver för att få en tyst kupé drog iväg lite och inredningen i den bilen var så död-dämpad att man nästan mådde illa av att sitta i den utan musik på. :rofl:

Men just på ämnet tror jag väldigt många bilar av idag skulle behöva en sväng in till lokala bilstereohandlaren för lite extra dämpning, inte svårt att göra själv heller för den delen men tror de flesta ogärna plockar bort dörrsior och kanske innertak på sin nya bil. :face_with_peeking_eye:

Med ganska små medel kan man göra underverk även på moderna bilar.

1 gillning

1989 jobbade jag på Nissan Design Center i Los Angeles i maj det året släpptes dom första Mazda MX5 NA Miata till USA dealers Jag och en kollega fick i uppdrag att köpa en vi åkte till Mazda of Santa Monica och tjatade till oss en blå dom kostade $14.000 men vi fick slanta upp en extra dealer markup på $7.500 När vi kört hem via en omväg upp och ner Malibu Canyon Rd gick den direkt upp på en lyft och på 3 arbetsdagar var den nerplockad i molekyler varje skruv och del märkta och katalogiserade Där och då tog Nissan beslutet att inte ge sig in med en bil i samma klass även fast det fanns ett par näst intill färdiga prototyper

MX5 NA var en disrupter

Lyckost !!
Varför tog de beslutet? Var Mazda alltför långt före tekniskt. Är inte helt enkelt att tillverka en liten, lätt, kul och billig bil.

Lite oklart men oftast pekades det på Lotus Elan MGB och Fiat 124 Spider som Mazda benchmark och det skulle vara svårt att “kopiera” deras arbete och att det inte fanns plats för en till liten lätt Sport Spyder på marknaden Toyota tog även dom beslutet att inte hoppa på tåget dom hade redan Supra som var större och tyngre och MR2 en mittmotor sportbil direkt riktad mot Fiat X/19 och VW-Porsche 914

Fast Toyota hade MR2