Är det någon här som har bra koll på status för olika biltillverkares system för parkeringshjälp? Och i synnerhet då med fjärrstyrning. Jag noterar exempelvis att Cupra Tavascan har på sin featurelista något de kallar Trained & Remote Park Assist.
Är det så att detta (eller något annat system) kan parkera bilen själv? Följande scenario hade varit en dröm för min del. Jag kör endast bilen till min dörr. Sedan går man ur och lämnar bilen som sedan remote fortsätter framåt och backar in i vår carport som ligger lite längre fram på uppfarten. När jag sedan skall ut och köra igen så använder jag mobilen för att bilen skall köra fram till dörren igen.
Är detta en verklighet redan nu eller är det snarare parkering i parkeringsfickor som funkar i praktiken?
ID.BUZZ har också den funktionen jag har provat den hemma hos mig i en lånebil jag har en parkeringsyta där jag har Mustang och Golf till vänster och ID.3 till höger vid laddaren som sitter på husväggen
Jag stannar på vägen utanför och backar i 90 grader in mellan andra bilarna och huset precis så långt bakåt så laddkabeln räcker runt bakom detta lär sig bilen och gör det om och om och om igen exakt som jag gjort med ett tryck på skärmen Första gången var det väldigt nervöst (i en dyr lånebil) men sen var det riktigt bra bilen hamnar exakt där jag vill ha den utan knix fram och tillbaka
Jag har bara provat det sittande i bilen om man kan göra det från appen vet jag inte då jag inte hade lånebilen i appen men det ska kollas när jag får hem min ID.BUZZ
En otroligt användbar funktion om man har en trång parkering eller bara är bekväm…
Nja, det är nog lite väl mycket att önska sig just nu. Vissa bilar kan ju köras fram och tillbaka med mobil eller nyckel men inte att den kör själv. Vill minnas att BMW hade kommit en bit, dom har ju sin funktion där bilen kan backa så som den precis kört ett par 30 meter eller så.
Vet ej om denna mjukvara är i produktion i nuläget:
Mercedes har flera modeller där detta faktiskt finns. Memory Park Assist (”inspelad” parkering inifrån bilen) och Remote Parking Assist (där du står utanför bilen och låter bilen parkera under din aktiva uppsikt med mobilen)
Ska funka både in och ur parkering så att säga.
Just det, de har faktiskt också helt självmarkerande enligt Level 4 i vissa parkeringshus: ”Intelligent Park Pilot”
Coolt!
Självparkering
Det kanske bästa exemplet på en överskattad funktion som leverantörer fortfarande försöker sälja bilar med.
Jag köpte min nuvarande VW 2010 ny och eftersom paketerbjudandet var så konfigurerat att det följde med självparkering vare sig man ville ha det eller ej, så fick jag troligen betala dyrt för att de lagt med denna funktion i paketet.
Jag testade funktionen vid några tillfällen i början, men slutade efter att fälgen fick skrapmärke efter att bilen missat en uppstickande trottoarsten vid ett tillfälle.
Har sedan inte använt den funktionen mera, utan lärt mig parkera rätt istället
Kameror är säkert bättre numera, men efter att ha sett en del dåliga exempel på hur dagens bilar löser det, så gissar jag att de flesta kommer att göra som jag antingen efter att ha tröttnat på tidåtgången som bilen håller på med parkeringen, eller att nån fälg eller kaross får sig en buckla pga en skitig kamera eller nåt annat.
Tror inte att man ens lagligt kommer så långt att man kan lämna bilen utan uppsikt. Den delen hoppas jag åtminstone dör med att man inte tillåter självkörande bilar i Sverige.
Självparkering, självkörning, flygande bilar … jag kommer mer och mer fram till att det är de små innovationerna som förbättrar en så pass etablerad produkt som en bil. Men det får väl inga stora rubriker så man måste trycka in spexiga funktioner som sedan funkar halvdåligt och används ett fåtal gånger i början.
Eftersom jag sommartid har minst två till bilar på uppfarten så blir det trångt och ID.BUZZ behöver hamna rätt vid laddaren då är självparkeringen lysande när mina andra bilar står på sina platser kör jag fram BUZZ trycker på inlärning och backar in bilen sen gör jag det igen när jag kommer från andra hållet på vägen och backar in nu har jag två alternativ som bilen känner av vilket håll jag kommer ifrån jag behöver bara kolla trafiken och trycka på skärmen så hamnar bilen alltid rätt mellan dyr bilplåt och skånelänga presis så sladden från laddaren räcker
Hur svårt kan det vara att själv lära sig parkera rätt, istället för att lägga pengar och kraft på att lära en bil det. (OBS sagt av en sedan barnsben teknikintresserad IT utvecklare)
Med den inställningen kan väl alla nya assistenter läggas ner? Farthållare? Du kan ju hålla ner pedalen själv? Styrassistent? Kan du inte svänga själv? Osv
Just VWs system (några andra har det också) där man spelar in först och sen kan bilen göra det tycker jag är en riktigt smidig funktion. De andra som ska identifiera en ruta och ta 10 min på sig är ju rätt tröga. Det man verkligen vill är att trycka på parkera och gå därifrån men där sätter ju byråkratin stopp idag!
Det finns grader av nödvändiga hjälpsystem.
Fortsätter man på din listning, så kan man lägga till varför ratt, gas, broms m.m. Låt bilen sköta allt själv så slipper man ta körkort också
Jag tycker din liknelse haltar. Att bilen kan parkera själv fungerar, speciellt på det vis som @J.Erasmie beskriver, att man spelar in först. En bil kan inte köra själv, det vet du lika väl som jag.
Visst kan det finnas grader i helvetet men jag tycker det låter som att så länge du inte vill använda funktionen så är det onödigt, att andra har nytta av det spelar ingen roll, man får väl lära sig parkera/köra bil etc. Jag tycker det är ett tråkigt sätt att tänka. Alla hjälpmedel och assistenter är inte för alla och då behöver man ju inte använda dem
Min point är som jag började mitt resonemang att självparkering är en överskattad funktion som leverantörerna nu stoppar in i bilar och som fortfarande efter minst 15 år fortfarande fungerar sådär. De tjänar pengar på att proppa bilarna fulla med funktioner som faktiskt de flesta inte efterfrågar.
Självklart är det bra att det finns andra hjälpmedel/hjälpsystem i bilarna än de rent säkerhetsmässiga. T ex hjälpmedel för handikappade där jag önskar man satsade betydligt mera än idag på just dessa verktyg, men tyvärr är det inte där fokuset ligger hos leverantörerna.
Jag är tekniknörd och gillar innovativa lösningar, men min farhåga är att vi är på väg mot att tappa kontrollen över bilarna bokstavligt talat.
Jag skulle gärna se en recension av en bil med handikappade som målgrupp.
Sedan skulle man rikta den erfarenheten mot leverantörer att förbättra sina erbjudanden och paketeringar. I det läget skulle nog de flesta köpa att de funktionerna läggs in i bilarna som standard, eller i paket.
Det finns ett flertal företag som bara jobbar med att anpassa mest nya men även äldre bilar så att dom kan brukas av personer med funktionshinder
Bilanpassning i Staffanstorp @bilanpassning (kolla deras Instagram för otroliga installationer) gjorde anpassningen i våran ID.BUZZ så att mitt som har MS kan lättare ta sig i och ur bilen och vi kan ha en rullstol för tillfällen då hon inte riktigt orkar gå
Att anpassa en bil är 100% individuellt för bilen och brukaren och ingen tillverkare kan tillgodose det men specialister kan i princip anpassa vilken bil som helst för alla som behöver det
Vi spenderade ett par dagar hos Bilanpassning för att gå igenom vad som behövdes och vad som var möjligt och tillslut göra sista injusteringar innan bilen levererades till ÅF Allt är installerat utan att bygga något permanent så den kan återställas om vi ska sälja Det var den första ID.BUZZ dom arbetat med och mitt i installationen ville bilen inte starta mer då kom servicetekniker från Volkswagen i Södertälje och felsökte och löste problemet Hela installationen tog 40 timmar och vi är otroligt nöjda med resultatet som har kvar alla funktioner och säkerhet
och min poäng är att alla inte tycker det vilket vi såg ett exempel på rätt snabbt så varför fortsätta berätta vad andra ska tycka? Att du tycker den är onödig har framkommit Dessutom är det inte mer än mjukvara eftersom hårdvaran redan finns där för andra funktioner, sensorer etc. Det är klart att det finns vissa tillverkare som gör det bättre och sämre och jag skulle gärna se att det fungerade bättre på de flesta nivåer. Men jag tror inte att vi får bättre bilar på andra sätt genom att skippa denna funktion.
Fickparkering tycker många är jobbigt, speciellt om man gör det sällan. Att låta bilen göra det är en rätt enkel grej och det fungerar oftast bra.
Självkörande och självparkerande bilar i all ära.
Men teknik är teknik och just nu är vi i ett stadie i historien där en högteknologisk robotdammsugare med LiDAR knappt klarar undvika att fastna på en mattkant den själv mappat upp 40ggr.
Eller ännu värre en random strumpa som tappats mitt på golvet.
Jag tror du missar min point igen. Bara för att man kan införa “enkla grejor” i bilarna så kanske det inte är så bra i längden!
Det som pågår nu är ju att vi bilister är helt i händerna på leverantörernas OTA införande av diverse funktioner som kan vara uppseendeväckande på demo golven, men som knappt är testade i skarp miljö.
Ja ni kan kalla det killgissningar @J.Erasmie eller ego tyckande @cgullin, men jag tycker faktiskt det är lite naivt att tro att detta inte är ett steg ytterligare som spelar Elon Musk i händerna med sin vision om självkörande bilar, samt att vi som gladeligen gillar en massa “gratis” funktioner agerar nyttiga idioter att testa i skarp miljö.
Framförallt så tror jag att det är nyttigt att lyfta blicken lite ibland och diskuttera även sådana saker i detta forum. Även om det oftast blir tekniska detaljdiskussioner här och där det knappast hinner nämnas ens i de redan så pressade bilrecensionerna.
Tack för ditt inlägg om bilanpassningarna @J.Erasmie det är värdefull information där samarbeten mellan specialister och bil leverantörer kan skapa förutsättningar att tillverka bilar som underlättar anpassningar för funktionshindrade. Där hoppas jag vi får se mera utveckling på i framtiden!
Men snälla nån. ”Nyttiga idioter”, ”spelar Elon Musk i händerna”, ”naiva”.
Varför skulle en adaptiv farthållare vara okej men inte en parkeringsassistent? Jag förstår det inte. Du säger att funktionen inte fungerar och att ingen vill ha funktionen som om det är fakta när det egentligen är din egen åsikt. Jag har kört många bilar där funktionen fungerar, att komma med kommentarer som ”lär dig parkera” eller ”bygg ut uppfarten” tycker jag är direkt respektlöst. Det handlar ju absolut ingenting om personens kunskaper att framföra ett fordon men det är det du trycker ner.