Ja men titta, det går tydligen att ha en kvadratisk skärm.
Synd att GUI:t, i alla fall av det vi kan se på bilden, tydligen verkar vara designat av nedknarkade spindlar. UI:t är väldigt belamrat av en massa onödiga widgets på höjden som tar upp halva skärmen, med en massa onödigt tomt utrymme, och gör att kartan avskuren upp- och nertill, i princip som om navigationsdisplayen var liggande. Varför behöver temperaturkontrollerna vara så stora? Varför är föregående/nästa-låt-knapparna i gengäld pyttesmå och svåra att hitta? Varför är autoklimatknapparna separata från “kompassrosen” som styr allt klimat, och istället lägger man det ologiskt tillsammans med kontroll för vindrutevärmen, vars symboler istället är pyttesmå och svåra att klicka på? Och istället har man valt att ha en enorm knapp för att öppna baggageluckan? It makes no sense.
Dessutom verkar alla typsnitt vara antingen en punkt för stora eller en punkt för små för de rutor de ska vara i. “AUTO” och “Climate Menu” t.ex. är olika storlek och inte korrekt vertikalt justerade mot varandra bara för att ta ett graverande exempel…
Men visst, om vi ska hålla oss till ämnet, jag kan se en potential att en kvadratisk skärm i en bil skulle kunna vara bra. Inget hamnar för långt ner, samtidigt som man faktiskt får lite vertikalt utrymme. (Om inte UI-designerna sabbar allt, som de verkar gjort i Mercedesen alltså.)
Nejdå, finns mycket annat att fixera blicken på vid körning. Men ja, för blank mittkonsoll, dock har jag den med lite mönster på, något bättre. Se bild nedan.
Man kan också välja att slide:a ner de widgets som ligger längst ner, då blir det nästan bara fokus på navigation. Håller med dig om många av dina punkter grafiskt, men det stör inte i vardagen förstås. Det är inte bagagelucka på den ”knappen”, det är stänga av inkommande luft och bara använda intern recirkulation. Så det har med klima att göra, och är säkert mer användbart i länder med mer köer osv.
Aha, ja, den dyker upp om systemet tycker du brukar öppna bakluckan när du parkerat, eller för att föreslå det för dig. Systemet är ”intelligent” och föreslår åtgärder i de rutorna då och då baserat på användarmönster osv.
Ja bevara mig väl, när mänsklig intelligens saknas försöker man ofta kompensera med artificiell.
Kan bara föreställa mig irrititationen den dagen bilen får för sig att ta bort knappen och ersätta med något “viktigare”, sedan hittar man inte hur man ska göra för att öppna baggaget…