Den eviga frågan…
Stående eller liggande skärm.
Det ser coolt ut… men helt värdelöst vid navigering. Ser massor med karta till höger och vänster om mig… men vad är det bra för?!
Nä det ska vara stående skärm
Den eviga frågan…
Stående eller liggande skärm.
Det ser coolt ut… men helt värdelöst vid navigering. Ser massor med karta till höger och vänster om mig… men vad är det bra för?!
Nä det ska vara stående skärm
Heja! Äntligen nån som tar fajten!
Tror båda har fördelar.
Gillade faktiskt “gimmiken” på BYD där det gick att vrida skärmen. Nackdelen där är att för att få en vettig navigator måste man ha den horisontell…
Mustang mach e och äldre Tesla Model S samt Volvo har stående skärmar, också bra vid navigering.
Har hört om att Youtube visa bäst på liggande men sk man va sån, vad är bilens skärm till för primärt?..
Skall inte navigering finnas i förardisplayen och/eller head-up displayen? Det sista man vill när man skall pricka en avfart är ju att titta ner på en skärm i mitten oavsett om den står eller ligger ner.
Både ock! Varför välja?
Min Renault Mégane har en liggande skärm som instrumentpanel, och en stående pekskärm som multimediapanel i mitten. Jag kan välja att ha kartan på den ena eller den andra, eller till och med både ock om jag vill. Har sett att det finns på Volvo och Polestar också med liknande setup - ja förutom typ EX30 då där de snålat och bara satt in en enda skärm.
Det där med att BYD har en skärm som är vridbar verkar onödigt, de kunde satt in en kvadratisk skärm istället, så att den är både lång och hög samtidigt, det finnns ju uppenbart plats både på höjden och bredden.
Trendar ju att bilar ska vara så B och billiga som möjligt numer så många saknar ju förardisplay och på någon modell är det så omodernt så HUD inte ens finns som tillval.
I min gamla Mercedes jag hade från 2011 hade jag t.om vägledning i en liten förardisplay
Jag kan tyckanatt navigation i hud är yxigt…har det på samtliga av våra bilar…
Håler med till 100%. Stående skärmar gör att informationen hamnar för långt bort från vägen. någon nämnde Mustang Mach-E. Puckad lösning för sätesvärme, en slider som finns längst ner på skärmen. Du behövde verkligen titta ner och ta bort ögonen från vägen för att se vad du gjortde.
Därför föredrar jag en skärm som ligger ner, allt blir lättare att nå. Ska jag navigera är jag hurrar jag stark för HUD eller förardisplay YouTube bryr jag mig mindre om men en liggande skärm är helt enkelt enklare att nå utan att ta bort ögonen från vägen I mitt tycke
Ska man vara noga så är det väl inte att skärmen är stående eller liggande som är problemet, utan var på skärmen informationen visas? Skulle informationen / reglagen finnas i skärmens överkant eller vänsterkant så hade stående inte varit sämre.
Men visst, touchknappar längst ner är inte helt optimalt med en lång skärm som gör att reglagen hamnar långt ner.
utveckla gärna yxigt. Navigerar själv nästan alltid med Google Maps på mittskärmen med ljudet avslaget och då och då missar jag en sväng som jag definitivt inte gjort om jag hade kört med den inbyggda navigationen och fått pilarna i hud
Jag kan bäst förklara det som att du navigerar i en AR värld som är 10meter bakom bilen… .
Men mittskärm som på bilden jag skickade är också likalångbort från vägen.
Eller hur menar du?
Nja, det är den ju inte.
BMW i4 vs Mustang Mach-E. Vita zonen nere vid volymreglaget på Mach-E, där har du sätesvärme som kontrolleras av touchreglage. En bra bit ner jämfört med skärmen i BMW.
Vad är då poängen med en stående? Då kan man ju lika gärna ha den liggande
Det finns ju bättre och sämre skärmar i båda formaten (låtom oss ignorera Mini-skärmarna…). Den i OP (Hyundai/KIA?) är kanske långt ifrån den bättre i landskapsformat (aspektratio och storlek) kan jag tycka. Finns eg. ingen större poäng att visa navigatorn på hela ytan där.
Men vart reglagen är spelar inte så stor roll. Finns ju en del från förr att har man bara rejäla taktila reglage kommer föraren hitta dom utan att släppa blicken. Det är viktigt för säkerheten.
Eller vänta nu…
Poängen är att man får plats med en bättre karta, och det är ju ändå den primära funktionen med displayen. Allt annat är sekundärt.
Ärligt talat är nog kvadratiskt det bästa, men det är ju ingen som tillverkar det.
Dessutom funkar textinmatning bättre på en stående skärm (igen, för att mata in adresser), än ett GUI där mer än halva skärmen försvinner när man ska mata in något.
Även för den sekundära funktionerna (hantera spellistor, byta radiokanaler, annat som visas i listor) är vertikalt bättre.
Till och med 360-kamera fungerar bättre i vertikalt läge, eftersom bilen är längre än den är bred, om man inte har någon jätteskum roterad vy.
Har svårt att komma på något som funkar bättre när den är liggande, annat än just förardisplayen, och det är för att den inte ska bygga mer än nödvändigt på höjden. Och så klart också kanske bättre möjligheter att placera reglage (men det finns bot på det också med stående displayer, om man så vill.) För allt annat är stående bättre.
Man håller telefonen vetikalt när man använder maps…
Man använder telefonen vertikalt när man scrollar spotify…
Man håller telefonen bertikalt när man matar in adresser.
Man håller för böveln ipaden verikalt när man gör i princip alöt annat än tittar media.
Så håller med dig till 100%
Fast allting kan ju inte vara högst upp. Först stolsvärme och nu navigation?
Jag håller inte med som sagt. Mitt fokus är att få något gjort medan jag kör och en stående skärm gör att jag behöver ta bort ögonen längre från vägen än vad jag behöver med en liggande skärm som sitter högt upp. Sen beror det såklart också på mjukvaran i bilen, Renaults Android Automotive går ju ljusår snabbare än Nissans t.ex.
Det är en BMW. Han har också navigationen öppen, då visas den över hela skärmen. Går att visa andra saker över om man vill.
Helt olika användningsområden. En telefon eller iPad kan du fokusera på, i en bil ska fokus vara på vägen och där upplever jag att liggande skärmar gör ofta ett bättre jobb med det.
Absolut. Men ska du mata in en adress under körning är det oändligt mycket lättare på en stående än liggande. Det måste du hålla med om
Tänk dig i5an mot polestar2/3
BMW har ju löst det där med fysiska reglage? Använder du inte dom?
Eller försig, dom har ju börjat plocka bort det i nyare bilar, jävla synd! Polestar har ju Google och där är ju röstassistenten bättre än allt. Skulle aldrig skriva i ett Google-system.
Fysiska reglage?
Men om du bortser från röststyrningen…