Både i ID.3 och i ID.BUZZ med Android Auto har jag inte skrivit in en adress i Google Maps inte slagit ett telefonnummer eller skickat ett sms som röststyrningen inte klarat av att sköta åt mig den läser åven upp mina sms varför ska jag då ta blicken från vägen och knappa på skärmen…
Har nog inte upplevt det som “oändligt mycket lättare” att skriva på en stående skärm än en liggande. Kan såklart handla om en vana som jag fått in eftersom jag själv åker BMW med liggande skärm men hade ju en Mach-E ett år med stående skärm så har ju använt båda i vardagen.
Vem har sagt att Navigation ska vara högst upp? Det jag sagt är att kartor mår fungerar bättre på stående skärm än liggande skärm, av den enkla anledningen att det är mer värdefullt att kunna se långt fram än att se långt åt sidan. Men egentligen är det bästa för kartor en kvadratisk skärm. Här väljer ju Renault därför t.ex. att använda det horisontella utrymmet för att sätta widgets och en bunt touchreglage längst ner vilket tar av det vertikala utrymmet. I just den bilen är det också rätt logiskt med tanke på att det finns relaterade mekaniska reglage precis bredvid att hålla alla knapparna tillsammans.
(För de som inte har koll så har Renault en lösning där man kombinerat fysiska knappar med mjukvaruknappar på touchscreen. Vissa funktioner är på touchscreenen, andra på knappar. Bl.a. är stolsvärmen och rattvärmen på mjukvaruknappar, vilket är en rimlig prioritering i Frankrike, kanske inte lika rimlig i Sverige.)
Så Renault är lite av ett specialfall av just den anledningen, att de har en kombination av fysiska knappar och ikoner på touchscreen på samma plats. Andra bilar kan ju sätta touchreglagen så att de är lättare att komma åt som förare utan att kolla ner, utan att för den delen behöva använda en liggande skärm, eftersom det faktiskt också är värdefullt att kunna se tvärgator.
Tesla gör ju det för körriktningsväljaren till exempel. Om vi för ett ögonblick tänker bort det orimliga att använda en touchscreen för att lägga in backen, så har de löst det genom att man sveper på kanten av skärmen, just så att det ska vara lätt att trycka på. Trots att de har vertikal skärm.
Frågan är alltså mer komplex än att vertikal skärm är dåligt för att det innebär att reglage hamnar längst ner och därmed långt utanför förarens synfält. Ja, det kan bli resultatet om man använder vertikal skärm, men det är inte på något sätt ett måste.
Personligen tror jag att lösningen måste vara mer fysiska knappar. Det är ju en av de stora anledningarna att jag valde Renault. Många knappar och spakar, och relativt genomtänkt interaktionsdesign. Touchreglagen på skärmens underkant är en av de mindre genomtänkta funktionerna, men de är bara ett problem på vinterhalvåret. (Och jag tror de går att röststyra istället om man vill det…)
Och så klart skärmar som är kvadratiska, eller kanske åtminstone 4:3. Varken en widescreen eller en lång stående skärm är en bra lösning. Oavsett vad några chefer på BYD hittar på.
Teslas skärm är inte vertikal, eftersom den är liggande kommer den närmare föraren och placeringen på körriktiningsväljaren blir inte så konstig som man kanske först tror.
Jag håller med om att fysiska knappar är bättre. Jag håller inte med om att skärmar behöver stå upp eller vara fyrkantiga. Det handlar ju mycket om personlig preferens och inget av det behöver vara bättre eller sämre än det andra. Att du inte ser några som helst fördelar med en liggande skärm betyder ju inte att andra inte gör det eller värderar andra saker som viktigare
Ett äkta dilemma detta med orienteringen på skärmen.
Och jag är inte säker på om jag tycker stående skärm är uselt till 100% eller om det kanske finns något bra med det så vi landar på låga 99% uselt.
Problemet med stående skärm är att de flesta tillverkare misslyckats kapitalt med placeringen, för upprätt eller att hela skärmen är för långt ifrån föraren.
Dessutom används på tok för stora delar av de stående skärmarna till typ ingenting, gärna med Nokia 3310 grafik och kartan blir likväl inte mer informativ.
Med dagens navigatorer som visar i 3D dessutom så det hjälper till att ge mer information på en bred liggande skärm.
Sen är det få bilar där den liggande skärmen ändå är 100% bra.
BMW tycker jag har lyckats med sin ”välvda” och ID7s stora nya skärm är grymt bra.
Teslas borde vara lite vinklad och så även på KIAs bilar med nya gränssnittet och tre skärmar i en, dessa borde vinklats ut på sista skärmen.
Audis nya är snygg, när den är släckt för sen upptäcker man att bara hälften av den svarta bordsskivan de satt framför föraren innehåller en skärm.
Faktum jag påpekade detta på ett Teslaforum och föreslog roterande skärm som kompromiss. 6-12mån senare ser jag ett kineskt bolag komma ut med en design på roterande skärm. hmm var är mina royalities?
Om du har plats för en roterande skärm så betyder det att om din skärm är t.ex. 80 cm lång och 45 cm bred i stående läge och 45 cm lång och 80 cm bred i liggande läge, så har du ju plats att sätta in en skärm som är 80 cm lång och 80 cm bred istället, eftersom du uppenbart faktikt har 80 cm plats på höjden och bredden.
Säkert billigare och säkrare än alla motorer och skit att bara sätta in en större skärm. Vill du verkligen så kan du lägga in svarta sorgkanter i mjukvara.
Det är upp till var och en vilken position som gillas. Jag anser att liggande högt placerad skärm är bäst. Av diskussionerna har jag dock förstått varför Hyundai ändrat utseendet för att styra Sätesvärme/-ventilation.
Trender är intressanta.
Såg nu en kinesisk lyxbil från Kina ifrån en mässa där där jag först misstog namnet med möjlig ny Volvo, då den heter Vohya som är lätt att missta med Volvo vid en snabb blick. Ingen aning om vad namnet betyder, men om Volvo betyder “jag rullar”, så kanske Vohya betyder “jag bullar upp”, för så många skärmar som den lyxbilen från kina hade, har jag inte sett i någon bil tidigare. Enligt uppgift från mässan, så kommer den lyxbilen till europa också, vojne, vojne
Tänk er denna redan släppta modell Voyha free med minst en skärm till på mittkonsolen.
Oj, det var ju verkligen “Ultrawide”, om man nu ska sno ett marknadsföringsbegrepp från PC-världen om skärmar som är låga.
Gillar själva idén med att passageraren får en egen skärm att fippla på. Händer tyvärr ganska ofta i min bil att passageraren vill fippla med musiken eller liknande vilket gör att kartorna inte är synliga just då. (Det går ju att få upp kartorna på förardisplayen också, så det är ju inte hela världen, men då får man sämre info i förar displayen…)
En skärm dedicerad för passageraren skulle säkert också inte heller behöva vara behäftad med samma begränsningar som förarens skärm, om vilka appar man får köra.
Just denna bil vet jag inte om det blev så lyckat i dock, då, ingen av skärmarna är stor nog att vara meningsfullt större än en mobiltelefon på höjden t.ex, och det är ju bara krångligare för passageraren att hålla på med bilens infotainment än sin egen mobil om skärmen ändå ska vara mindre, iaf om man tänkt sig att passageraren ska kunna kolla på video t.ex.
Däremot får man nog ändå ge bilen att det ändå är lite tilltalande att man med det här tilltaget gjort bilens konsoll helt symmetrisk, men det förtas ju av den absurda mittkonsollen och den helt onödiga fake-fysiska växelspaken som bara gör bilen onödigt trång à la Polestar 2, samtidigt som jag är skeptisk till hur det blir med mugghållare, facket som skulle kunna innehålla sådana verkar väldigt litet, men det hör kanske inte till den här tråden.