Funderar lite på var utvecklingen är på väg, när regler halkar efter teknikutvecklingen.
Man sitter ju just nu den demokratiska världen och funderar på om och vilka regler ska man enas om vad gäller AI utvecklingen.
Sedan har vi USA som med ena handen förbjuder kinesiska märken bla mobiltelefoner med oron och riskerna för spionage. Det är och kan ju förstås vara befogat!
Samtidigt som också dryftades i elbilsveckans poddavsnitt 91, så har Ford lämnat in en patentansökan på ett system som kan installeras i bilarnas infotaimentsystem som avlyssnar samtal i bilen och som sedan kan ge relevanta förslag eller åtgärder baserat på samtalets art som förs i bilen.
Nu senast idag finns att läsa att Hyundai motor group tecknar avtal med Samsung Electronics för att integrera Samsungs plattform SmartThings i sina elbilar med start 2026.
Det är omöjligt att säga vart detta barkar och också svårt om inte omöjligt att veta hur all information används, men nog tycker jag att beslutsfattare och elbilsbranschen bör fokusera om lite i vad som regleras och vad som implementeras i elbilarna!
Hoppas det åtminstone kravställs och lagstadgas att det måste finnas en lättilgänglig avstängningsknapp för alla bilars kommunikationssystem, som stänger av all kommunikation med omvärlden förutom med SOS och andra för bilen viktiga verifierade säkerhetssystem. Detta i brist på bättre lagstiftning!
Fast elbilsbranschen har väl inget intresse i att begränsa informationsinsamlandet? Alla bolag, både i öst och väst, vill väl samla in så mycket som möjligt om sina kunder så att de sedan kan räkna ut hur de kan sälja ännu mer till dem. Typ som Google på nätet.
Hade ju dock varit lite roligt om någon biltillverkare införde inkognito läge i sina bilar. Oklart dock när jag skulle aktivera detta.
Man brukar väl få säga OK varje gång man startar bilen. Orkar aldrig läsa vad det står, men jag antar att man ger upp hela sitt DNA till dem varje gång.
Finns massa regleringar, iaf i Europa, som rör cybersäkerhet hos uppkopplade fordon och jag tycker det är störigt att man anstränger sig för att få till pmatsbaserad reklam mer än att få till en klanderfritt mjukvara…
Den varningstexten som dyker upp finns nog bara för att leverantören ska friskriva sig sitt ansvar och som du säger så klickar bara användarna (ibland lite irriterat) på detta och kör vidare med ett osäkert system som man har nada koll på vad det i bakgrunden kan göra!
Visst kan det vara lockande att bara smocka bilarna fulla med nya features och trevligt som användare att få i bilarna, men där tycker jag beslutsfattare har ett ansvar att ställa krav på leverantörerna, men där hinner man inte med eftersom man är i detaljer och specar regler.
Men en “NIX” knapp inom EU borde de väl kunna lagstifta om.
Jag ser gärna att EU söker allians med US när det kommer till regelverk. Lite för att undvika det som nu exempelvis sker i en annan bransch och en annan produkt. Tänker närmast på nysläppta iPhone 16 där allt från Apple Intelligence till Iphone mirroring är exkluderat i EU pga DMA
Jag tycker egentligen som jag skrev att alla demokratiska länder bör komma överens om ett regelverk, men allt tar ju en sån tid och tekniken och leverantörerna väntar inte på att beslut tas.
Jag är lite osäker på vad du syftar på, men gissar att det är kopplat till det avsnittet där jag pekar ut elbilsbranchen specifikt. Jag tror du missförstått mig lite. Problemen finns givetvis redan tidigare i de bilar som har nån form av uppkopplat system typ infotaiment eller navigation. Det jag ville peka på med de exempel kring patentet och samarbetet, är att det troligen är kopplat till den växande skaran elbilar och dess lite unikare möjligheter men också behov än tidigare av att vara ständigt uppkopplad.Jag misstänker att det kommer att öka stort med specifika tjänster kopplat till att bilen ska vara ständigt online och ha behov av el!
Det hade ju varit ett intressant sidoprojekt att mäta den externa kommunikationen i dagens moderna el respektive fossilbilar ett antal år framåt för att se vart det barkar.
Jag ser ingen anledning till att elbilar skulle vara mer eller mindre drabbade av datainsamling eller liknande. Om elbilar är mer drabbade så beror det på att bilarna har mer moderna infotainmentsystem, inte på grund av framdriften.
Det här är moderna bilar vs äldre bilar, inte elbil vs fossilbil
Nja, mitt syfte med inlägget var att lyfta fram vart det verka barka med tjänsteutbudet i framtida elbilar inget annat!
Jag misstänker starkt att man där kommer ta fram tjänster som just nyttjar elbilar och dess utformning. mao tjänster som är aktuella för elbilar med dess behov av laddning över nätterna och tjänster kopplade till v2x m.m. Tjänster som kanske är svåra att se in i framtiden hur de utformas.
Ja, att vi kommer få se tjänster som nyttjar bilens batteri på olika sätt är självklart. Det är ju en energiresurs som ägaren kan sälja nyttor från och spara/tjäna pengar. Cybersäkerhet är ett väldigt hett ämne i el- och kraftbranschen åtminstone, men energisystemet breddas och så även behovet av att kommunicera (säkert) mellan olika typer av enheter varav våra bilar är en typ av enhet i sammanhanget.
Eftersom bilen finns i Europa så finns ju dataskyddsförordningen (GDPR) för att reglera handhavandet med personuppgifter och information som kan härledas till person.
Ja det är alltid en kapplöpning mellan de som vill nyttja brister i säkerheten med att med regelverk och olika typer av skydd underhåller och skyddar sårbarheter.
Har själv deltagit i sårbarhetstester på nya datorsystem och vet hur omfattande och krävande det är. Sen kan man alltid fundera på var ett intrång av illasinnade kan göra mest skada i ett uppkopplat samhälle.
Med tanke på dels den snabba tekniska utvecklingen nu i elbilarna, så är risken stor att man inför stora säkerhetsbrister i elbilens system. När dessutom bilen kopplar upp sig med allehanda tjänster som nyttjar andra system inom hemmen, nöjen&rekreation m.m, eller mot olika samhällsinstanser som t ex elbolagen, så tenderar det att bli många möjliga ingångar.
Det enda man vet är att man inte vet nåt innan man själv blir drabbad och inget system är säkrare än dess svagaste punkt brukar man ju säga.
Att elbilarna blir en säkrare bil med alla dess säkerhetsfunktioner är ju inte hela sanningen!
Skulle nog säga att Teslas “Sentry Mode” är ett bra exempel på detta, det tar så pass mycket energi att det inte hade varit praktiskt genomförbart med en ICE-bil.
Jag tror som sagt det är svårt greppa vilka tjänster vi får se framöver och hur det påverkar säkerheten och det tröga regelverket. “money talks” som det heter.
Ja det borde den inte vara men polisen har nytta av den ibland. Jag har en gång blivit kontaktad av polisen som frågade om jag hade sentry mode igång för det hade varit skadegörelse nära där min tesla stog. Nu hade jag den inte igång. Det beror förståss på att det drar ström men även det faktum att det blir så många klipp att ta bort då ju varenda fotgängare som passerar bilen registreras.
Hur fubgerar det med sentry mode? Man får ju inte ha kameraövervakning om man inte har tillstånd och skyltar, så det vore väl dumt att berätta det för polisen om du skulle ha det? Då kan du ju själv råka illa ut
Jag är ärligt talat lite tveksam på hur det juridiska fungerar vad gäller sentry mode. Jag vet att man normalt skall ha tillstånd och skyltar men jag har aldrig sett att en tesla har haft skyltar. Vet ett man kan köpa skyltar med sentry mode men har aldrig sett någon ha en sådan.