Regen eller frihjul?

Funderar på vad som är mest effektivt, full regen eller ingen? Någon som vet eller testat? Kör själv gärna med så mycket regenerering som möjligt för att det är så himla bekvämt men är inte helt säker på att det är effektivast?! Kanske en mjuk gasfot är bättre?

Som jag förstått det är frirullning effektivare vid landsvägskörning medan regenerering bättre i stan.

1 gillning

Volvo rekommenderar coasting vid högre och konstanta hastigheter som motorväg

Intressant med tanke på att Polestar bara har två lägen, full regen och ingen, och man måste in i menyn för att ändra det, knappast att rekommendera då man kör! Med paddlar på ratten är det enkelt att justera.

Polestar har väl tre lägen (ingen, låg, standard)? Volvo har dock bara av/på.

Men ja, vi är många i Volvoforumet som tycker Volvos rekommendation rimmar illa med att man har valt att placera inställningen långt in i menyerna. Finns en del rykten om att det ska göras tillgängligt på annat sätt men vet inte hur mycket det ligger i det.

1 gillning

Vad är “coasting”? :slight_smile:

Du får lyssna noga 40 sekunder in i videon :wink:

Tack! Snabbspolade mig igenom men gick nog lite för snabbt :slight_smile:

1 gillning

Min erfarenhet är också att segling/coast är mer effektivt än regen, särskilt när man kör mycket mil på landsväg där man kan nyttja topografi och frirulla. Teoretiskt borde det vara effektivare också, det försvinner alltid effektivitet när man regenererar och likriktar motorns växelström till likström som batteriet vill ha.

1 gillning

Det är minimalt skillnad med coasting eller regen för energins skull det är dock så sjukt mycket skönare att köra med regen om man nu inte enbart sitter och kör landsvägar.

1 gillning

Välkommen till forumet @Eljeepo !

1 gillning

Min bil är en Ioniq 5 Advanced RWD med 20" hjul.
Däcktryck med kalla däck är satt till 2,8 bar
Klimat har jag mest på 20 grader Auto 1 (finns 3 nivåer).
För att köra mest energisnålt använder jag paddlarna på ratten för att reglera farten. Tycker också att det är bekvämare än med I-pedal.
Använder grundinställningen lvl0 för att frirulla så mycket som möjligt, saktar in med lvl1, lvl2, lvl3 och bromsar till stopp genom att hålla in vänster paddel helt, vilket också ger auto hold. På större vägar använder jag mest farthållare och då hanterar bilen genereringen själv och paddlarna kan inte användas.
Vid kö eller när det är mycket trafik använder jag lvl0 auto, som gör att bilen saktar in när den närmar sig en annan bil, eller I-pedal.

Jag har inte nollställt ackumuleradinfo sedan jag hämtade bilen 8/12-21. Den visar nu att bilen gått 18107 km och att den genomsnittlig energiförbrukning är 165 Wh/km, vilket är lägre än 179 Wh/km, som Transportstyrelsen anger att bilen ska klara.

Ecodriver i Innsbruck visar sin ide om hur man kör mest effektivt i videon https://www.youtube.com/watch?v=EfgwLy7r-eA.
Hans råd är accelerera moderat, undvik kraftiga inbromsningar, använd frirullning, låt farten minska i uppförsbacke och accelerera i nedförsbacke (Playing with the road) och minska påverkan av externa faktorer.
Han har också en video med EV6 där han visar förbrukningen i stadstrafik med frirullning jämfört med I-pedal.
https://www.youtube.com/watch?v=81sU-OYu05k

3 gillningar

Tack för tipsen, ska kolla in videosarna!

Hyundai och KIA äger just nu körstil bland elbilar. Jag förstår inte vad Èlon/Tesla sysslar med?

1 gillning

Hej!
Förklara gärna lite mer vad du menar, Kia och Hyundais E-GMP plattform har många bra saker och även en del saker som kan förbättras. Utvändig design är något som verkligen står ut på IO5/6/EV6/9, väldigt positivt tycker jag även om kanske inte alla håller med.

En del bilar hade tidigare “Paddle Shifter” för att byta växelläge på bilen. Kia EV6 och Hyundai Ioniq5 har “Paddle Shifter” för att hantera hur elmotorn ska bromsa bilen och återladda batteriet. Man kan också ställa in hur stark bromsverkan ska vara i Infotainment systemet. Det finns tre nivåer.
Det förklaras kanske bäst i den här YT videon

Kia har också en video, som visar användningen i EV6.
Youtubern CarsJubilee har fyra videos, som visar hur det fungerar när man kör i stadstrafik.

“Paddle Shifter” är exakt vad jag syftar till. För mig var det en nyhet att inte alla bilmärken använde sig av något snarlik funktion. Att Tesla stack ut i mängden.

För mig skulle dom gärna lägga till fler steg. 5 hade varit optimalt, med två steg ännu starkare inbromsning till fullt stop.

Förslag till Tesla och andra bilmärken är en inställning där man kan stänga av “one pedal drive” och istället så agerar bromspedalen som el-laddningsmotstånd och sedan efter 1/3 inbromsning först aktiverar dom fysiska bromsarna.

På Ioniq5 och även EV6 fungerar bromspedalen på det sättet. När man bromsar med bromspedalen regenereras energi till högvoltsbatteriet. Om man bromsar hårt används också de fysiska bromsarna. Om man sällan använder de fysiska bromsarna kommer bromsskivorna att rosta. Hyundai har löst det genom att de fysiska bromsarna alltid används när man har lvl0 (coasting, frirull) inställt med paddlarna. Bilarna har många inställningar för regenerering. Tre i infotainmentsystemet (svag, medel, stark) och flera med med paddlarna.
lvl0, ingen regenerering, lvl1, som vanlig motorbroms, lvl2, lite starkare, level 3, starkare och när man håller inne vänster paddel, starkare tills bilen stannar. För lvl 0, lvl1, lvl2 och lvl3 finns också ett auto läge, som gör att bilen bromsar in när man närmar sig en annan bil, men bilen stannar inte. Sedan finns I-Pedal, där man reglerar bromskraften med gaspedalen och när man släpper upp gaspedalen helt bromsas bilen tills den stannar.

1 gillning

Jag är skeptisk till paddlarna, och förstår inte varför en del envisas med att ha dem. I min värld är det bättre om man låter mjukvaran styra det där automatiskt, så att bilen konstant är så effektiv som möjligt utefter rådan situation.

1 gillning

Svar Nej. Är man vuxen så vill man bestämma själv. (inget illa menat)

Men visst, om man lägger bilen i Autopilot så ska bilen självklart sköta allt det där själv.

Kör jag så vill jag ibland frirulla för jag vet att vägen har en lätt sluttning och att kunna rulla långt utan att använda extra energi från batteriet är ren bonus. Om jag befinner mig i en brantare nedförsbacke så vill jag reglera med inbromsning så att bilen inte rullar för snabbt samtidigt som jag vet att all extra energi som skapas går tillbaka till batteriet.

Med dagens “one pedal drive” så bromsar bilen alltid lika mycket oavsett vägförhållanden om jag släpper på gaspedalen. Jag förstår att man kan hitta ett friläge där bilen varken bromsar eller gasar, men det kräver att man håller foten blixtstilla och det kan ibland bli jobbigt på längre streckor.