Regen eller frihjul?

Hyundai/KIA (och några till) gör helt rätt i att låta föraren välja mellan frirullning och full regenering.
När man väl har “paddlarna” och vant sig med det som körsätt är det överlägset enligt min enkla åsikt.

På samma spår som Kristofer.BMW har gjort det väldigt bra med sin adaptiva inställning. Kia och Hyundai tappar det för mig eftersom dom lägger ur i-pedal. Jag vill ha funktionen för att jag tycker om att köra på det viset, inte nödvändigtvis för att spara så mycket energi som möjligt. En “set and forget”-inställning liksom :slight_smile:

1 gillning

Frihjul är 100% gratis energi. Att släppa gasen i tid och rulla till stopp kostar totalt mindre än vad att återfå energi genom regenerering gör. Regenerering i staden är ändå en bra grej för rent praktiskt så kan man inte släppa gasen och frirulla till stopp mellan alla trafikljus och så fort man ämnar sänka farten utan att irritera andra bilister som undrar över vad man sysslar med.

Sättet att köra är ju vedertaget att man aktivt ska bromsa ner farten eftersom man då förlorar energi och står still där vid rödljuset! :slight_smile: Det är något med reptilhjärnan som tror att gasa mycket och bromsa mycket är bättre än att gasa litegrann, planera och släppa gasen i tid.

Tiden vid trafikljuset räknas på något sätt bort när hjärnan kalkylerar att man ska köra fort och komma fram fort.

1 gillning