Vi har precis klivit in i den första höstmånaden och det är dags att summera de senaste sju veckornas utbyggnad av snabbladdare i Sverige. Jag kan rapportera 17 nya laddplatser och totalt 78 nya uttag - kanske något av en “baksmälla” från rekorden av nya laddare i maj/juni.
Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats. Bild från Evinys nya anläggning i Värnamo.
Circle K
Jönköping Hyltena | 4 x 360 kW
Landskrona Pumpgatan | 4 x 300 kW
Varberg Nord | 8 x 300 kW
Varberg Nord Trucks | 4 x 360 kW
e.on Drive & Clever
Nyköping McDonald’s Bergshammarsvägen | 4 x 300 kW
Eviny
Nyland ICA Nära | + 2 x 200 kW
Skanör ICA Supermarket | 4 x 275 kW
Värnamo ICA Kvantum | 6 x 360 kW, 6 x 200 kW
Fristående
Varberg Mantum Vagnvägen | 2 x 150 kW
Örnsköldsvik OKQ8 Stationsplan | 8 x 240 kW
Hedin Supercharge
Akalla Hedin Esbogatan | 4 x 300 kW
OKQ8
Danderyd Enebybergsvägen | 6 x 150 kW
Partille G:a Kronvägen | 4 x 150 kW
Värnamo Bredasten | 6 x 150 kW
Virta
Lycksele Nordemans Bil | 2 x 150 kW
Oskarshamn Be-GE Personbilar | 2 x 300 kW
Västerås Aros Auto | 2 x 100 kW
…
Några särskilda noteringar i dagens lista:
OKQ8 Örnsköldsvik är reggad som fristående och inte under OKQ8 av den anledningen att det är OK Örnsköldsvik som själva byggt laddare där.
Den första av Hedin Superchargers nya laddare har öppnat i Akalla.
Circle K avlastar IONITY (och kanske Tesla) i Varberg med 12 nya laddare.
Pratat med Hedin om det. Tydligen är den siten inte helt redo än. I mitten av september ska det komma kortbetalning, swish, apple pay/samsung pay osv. Han skulle återkomma då så får jag ta en närmare titt då. Men det låter ju helt klart bättre!
Vet inte riktigt när OKQ8 öppnade upp sina laddare vid OKQ8 Glumslöv norrgående (strax utanför Landskrona), men stannade där i lördags och det fanns 6 platser på baksidan av stationen.
Häromveckan när jag stannade till där har jag för mig att det fanns skyltar om att man inom kort kan snabbladda där, så det är nog ganska nyligen.
Kunde ladda där med We Charge (Elli), så det var trevligt.