Zander, tack för dina funderingar! Det har klarnat en del nu då det var högst förvirrande att huvudbrytaren inte verkade ha någon effekt.
Det var väldigt bra information, då tanken inte slagit mig att huvudbrytaren kanske inte ens är inkopplad. Det finns ingen information om det i mätarskåpet tyvärr, så det kände jag inte till.
Jag testade nu igen att dra ut alla proppar. Tidigare var jag lite för snabb, då displayen på elmätaren fortsätter att visa data i kanske 5-10 sekunder innan den stängs av. Elmätaren blir alltså strömlös när jag skruvar ur propparna.
Även laddboxen och huset blir strömlösa när säkringarna är urskruvade.
När jag stänger av strömmen via knappen på elmätaren så görs huset strömlöst, men laddboxen har fortfarande ström.
Här en bild på när alla proppar är ur och elmätaren, huset, och laddboxen är strömlösa.
I min logik då, så korrelerar allt ovan med att mina huvudsäkringar verkar vara mätarsäkringar på servisledningen, innan elmätaren och innan laddboxens kopplingspunkt.
Alltså att den inkommande elledningen från gatan kommer nedifrån in till säkringarna, och utgående el till huset går ut i toppen av elmätaren och ned i röret längst till höger (som också är det som är närmast huset).
Laddboxen är inkopplad efter säkringarna, och är åtminstone säkrad i min fastighet, även om det är på 20A mätarsäkringar av propptyp istället för 16A dvärgbrytare.
Det stämmer att Tibber Pulse är inkopplad i elmätarens P1-port, och rapporterar de värden som elmätaren ser.
Tibber Pulse och Charge Amps Halo är inte integrerade. Tibbers “powerup” (integration) för Halo (för att kunna använda Pulse som effektvakt) är fortfarande under utveckling.
Eftersom JFB till laddboxen löser ut hela tiden så kan jag inte testa igen om Tibber Pulse ser förbrukningen från laddboxen. Kan vara så att jag minns fel kanske, eller så plockar elmätaren upp den förbrukningen iaf? Det är ju sällan så “enkelt” med elkretsar som man tror.
När jag skruvar i en propp i taget så går JFB till laddboxen igen med bara en propp iskruvad, oavsett vilken, antingen direkt eller inom några minuter. Min granne hade tydligen haft samma problem, då bytte de ut hans Gacia personskyddsautomat mot en Hager, och han har sedan dess inte haft några problem.
Min slutsats efter detta är som tidigare, att dvärgbrytare måste installeras mellan laddbox och JFB. Då ska även allt befintligt kablage redan vara ok, åtminstone för 20A (jag kan inte avgöra huruvida kablaget är 4 eller 6 mm2, men de är betydligt grövre än 2,5 mm2, så de är åtminstone 4 mm2).
Någon som vet huruvida det är ett krav att det i varje lite elcentral måste finnas en huvudbrytare, eller räknas JFB/säkringar som “huvudbrytare”?