Laddbox installerad utan dvärgbrytare

Hej!

Har fått en Charge Amps Halo installerad. Valde en jordfelsbrytare typ B istället för typ A, för en extra kostnad.

Eftersom jag har något jordfel och JFB:n inte går att slå på, så tittade jag närmare på den.
Trodde förstås att JFB:n hade inbyggda dvärgbrytare (så kallad personskyddsautomat), men inser när jag tittar på den nu att det bara är en JFB (Gacia PR8HM). Laddboxen är alltså installerad utan dvärgbrytare.

Matningen till JFB/laddbox är inkopplad vid huvudsäkringarna av porslin. Så tekniskt sett är boxen skyddad av huvudsäkringarna.

Någon med insyn om huruvida det är normalt, eller ens tillåtet, att installera laddbox utan egna brytare? Har kollat flertalet grannars installationer och alla har dvärgbrytare.

Verkar inte rätt nej. Och går jordfelsbrytaren inte på något annat än laddboxen är det riktigt dåligt att bara lämna och åka därifrån med ett jordfel, så komplicerat är det inte att koppla in en laddbox…

Förvisso, där skyddas ju laddboxen av smältsäkringarna, men det är ändå inte rätt för ALLA faser ska brytas om det blir fel på en.

Såhär ser det ut hos mig där en paragrafryttare installerat.

Edit du har lite data på jordfelsbrytaren, kolla så du inte blivit blåst på din typ B också, enkla pengar att sälja en sån och montera en A om man t.om missar dvärgbrytaren (säkringen). Prisskillnaden är 2000 kr.

@Elektrotjanst tänker att man kan ju tagga en elektriker som är van att koppla in boxar :slight_smile:

Snyggt i din box :slight_smile:

Bra poäng om att alla faser ska brytas till boxen. Det kommer ju inte ske för mig om en fas får fel, blir överbelastad eller annat. Är det månne en regel när det gäller laddboxar att alla faser måste bryta vid fel?

Den funkade bra i en månad, sedan började jordfelet, så det var inga problem direkt efter installationen i alla fall.

Det är en typ B, det kollade jag innan installation.

Går jordfelsbrytaren utan något inkopplat?
Har du varianten av Halo med eller utan ett extra 230V uttag? :slightly_smiling_face:

Tycker matande kablarna ser Klena ut med, har du 16A säkring? Svårt att se på bild men det ser ut som 1,5mm² kabel men får anta att han satt minst 2,5. :slightly_smiling_face:

Yep, jordfelsbrytaren löser ut (gjorde med max 1,5h intervall, men sedan ett par dagar går JFB:n inte ens att sätta i läge på, brytaren fastnar inte). Detta med enbart laddboxen inkopplat i jordfelsbrytaren, det är den vita kabeln i bilden ovan. Och då är laddkabeln inte inkopplad i bilen. Men laddboxen har ju lite last ändå (lampa, WiFi och så).

Har varianten av Halo med Schuko-uttag, där inget är inkopplat.
Huvudsäkringarna till huset är 20A (smältsäkringarna på bilden i första inlägget).

Med matande kabel antar jag du menar ledarna från den vita kabeln, som går till laddboxen. Ledarna från den svarta kabeln, från elcentralen, är definitivt tjockare. Håller med om att de till laddboxen ser ut som 1,5 mm2, kan kontrollera när det inte ösregnar längre…

Nu när du säger det så, är inte 1,5 mm2 gjorda för en kontinuerlig last om 10-13A (normala hushållsbrytare)? Denna box ska ju kunna stå på länge med 16A per ledare. Good catch…

Jo 1,5 är gjorda för 10A, 13 som max tillfälligt. För 16A ska man ha minst 2,5, och eftersom du har 20A bör kabeln tåla det med och va runt 4, som dom matande.

Skulle tro, om inte det sitter en koppmingsdosa nånstans, att felet sitter i laddboxen. Det ser inte jätteproffsigt ut däri men det ser spontant inte fel ut heller även om jag, som inte jobbar med installation, skulle dragit 5-ledare upp och satt övergången från PEN till PE-N inne i huvudcentralen, mest för att det skulle varit snyggare. :slightly_smiling_face:

Kollade nu och ledarna från JFB till laddbox är 2,5 mm2.

Det finns ingenting mellan JFB och laddbox, så felet kan bara komma från laddboxen som jag ser det. JFB i husets huvudcentral är opåverkad. Laddbox med JFB sitter vid elmätaren vid husets inkommande el, separat från husets elcentral.

Installatören nämnde att det var riktigt trångt vid smältsäkringarna. Kanske därför den matande svarta kabeln från elcentralen är en 5-ledare, men med jordkabeln avklippt.

Intressant att jag nu kl 10 kunde slå på JFB till laddboxen igen. Dock löste den ut igenom inom några minuter.

Det jag undrar mest nu fortfarande, innan jag tar det till leverantören, är frågan huruvida det är rimligt / tillåtet att installera en laddbox utan egna brytare (som bryter alla faser samtidigt).

Enligt leverantören ingår bl.a. detta i en standardinstallation:

Fasbelastning och elektrisk installation dimensionerad för 11 kW vid 16 A
(3-fas) Montering av laddbox på vägg (*Enbart montering)
Montering av 16 A personskyddsautomat

Eftersom personskyddsautomat är en kombinerad JFB och automatsäkring, så utgår jag från att någon missat / tänkt lite fel när en JFB typ B installerades, som vad jag kan hitta inte verkar finnas som personskyddsautomat, utan bara som separat JFB, och man då helt enkelt missat att installera automatsäkringar… (hur man nu lyckas med det som certifierad elektriker :man_shrugging:)

Hade varit ok om kablaget var gjort för 25A hela vägen (alltså 6mm²). då du ska kunna byta huvudsäkring till 25A utan att behöva ändra något annat i din anläggning. Men som det är gjort nu så är det fel. Ring och säga åt dem att komma och göra anläggning korrekt. Du behöver ju endast en 16A PSA typ A till din halo, så att sätta en sådan istället är ju det enklaste lösningen.

Har inte mätt diametern och räknat ut arean, men de ser ganska lika tjocka ut som inkommande kablage från gatan. Svarta kabeln till vänster är den som går till JFB:n för laddboxen. Dess ledare är inkopplade ovanför huvudsäkringarna.

Anledningen till att jag valde JFB typ B var att Efuel hade information på sin sida om Halo om att det skulle krävas efter nya handboken SEK 444 skulle släppas 9:e maj i år. Men efter det så ändrade de sin information till att Halo fortfarande bara behöver typ A… aningen förvirrande. Se denna tråd: Nya laddboxregler 9 maj enl SEK Handbok 444?

Men stopp här nu lite. :face_with_spiral_eyes:

Blir inte klok på denna installationen men rakt ut så är den långt ifrån korrekt utfört.
Men svårt att förstå hur det är kopplat enligt dessa bilder, speciellt när man inte kan mäta själv och följa kablaget.

För det första så var försiktig när du öppnar den lådan, och rent krasst så skall den vara plomberad om kablaget nerifrån är det som går ut i gatan.

Om så är fallet så är också din laddbox inkopplad före elmätaren.

Om det å andra sidan är så att den kabeln som går in i toppen av mätartavlan är matningen från gatan, ja då är din laddbox avsäkrad ute i gatan och fortfarande strömförande om du vrider ur dina säkringar. :zipper_mouth_face:

Oavsett är 2,5mm kablaget ut till boxen felaktigt avsäkrat och du som anläggningsägare är 100% ansvarig för att din anläggning.

I detta fall hade jag bestridit fakturan till ”elektrikern” och ringt in en annan firma.

För detta är ett riktigt hemmamek och tror det är bra att jordfelsbrytaren löser så du inte kan använda den tills detta fixats. . :zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

Kan bara hålla med Jalles observationer att du skyndsamt bör tar dit en elektriker som kan något. Rent krasst bör man väl även anmäla den firma som gjorde jobbet till Elsäkerhetsverket.

Som Jalle sa är inkommande el från gatan den svarta längst till höger (som går in elmätaren på högersida) så är laddboxen inkopplad utan säkringar.

Min starkaste misstanke är den svarta som kommer nedifrån är matningen från elnätet vilket betyder att laddboxen är inkopplad innan elmätaren (vilket är stöld som kan leda till åtal) och då även kopplad på 20A huvudsäkringar vilket är fel både sett att det 2,5mm kabel till laddboxen samt att laddboxen ska vara avsäkrad 16A.

Den utifrån verkar gå in på vänster sida, matningen till boxen kommer från andra sidan säkringen så nog är den avsäkrad, även om säkringen är väl stark men det ser faktiskt ut som den är kopplad före mätaren, det är aja baja :see_no_evil:

Är det långt till huset? Känns som man tog en rejäl genväg här annars, skulle velat haft matningen från husets elcentral helst, annars skulle man delar husets matning till höger med en dosa och plockar maddboxens matning därifrån.

Behövs mätas för att veta vart matningen kommer ifrån, sett alla tänkbara inkopplingsavarter på mätartavlor genom tiderna.

Och har man mätartavla på fasaden eller på en annan byggnad/stolpe så är det klart att föredra att avsäkra boxen ute vid tavlan och inte dra in något till huset i onödan.

Men avsäkra är ordet vi söker här för detta är helt galet.

Har nu undersökt lite mer, samt jämfört med grannens skåp.
Disclaimer här att jag undersöker och tror, utan att veta säkert, då jag, även om jag inte är tappad bakom flötet, inte är elektriker och varken vill, ska, eller förmodligen inte ens får mäta och pilla bakom säkringshuven.

Leverantören är kontaktad sedan igår, och jag vet att någon måste komma och kolla på detta, men jag vill veta så mycket som möjligt innan, eftersom jag tyvärr inte kan lita på iaf den elektriker som var här.

Slog av huvudbrytaren och då är både elmätare och laddbox fortfarande strömsatta, vilket sade mig att huvudbrytaren sitter efter elmätaren, eller iaf är inkopplad på ett sätt som bara ska bryta strömmen till huset. Det ser ut som att huvudbrytaren bryter PEN-ledaren, där även laddboxens PEN är inkopplad, vilket gjorde mig konfys över hur den då kan vara strömsatt. Jag vet dock inte hur det ser ut bakom och innanför huvudbrytaren, det går ett par ledare uppåt från den.

Gick över till grannen och kollade. Hans fasledare till laddboxen är också inkopplade (fysiskt) mellan säkringar och elmätare. Hos honom kunde vi också slå av huvudbrytaren och hans laddbox var fortfarande strömsatt. Han har iaf en personskyddsautomat (kombinerad JFB och säkring).

Ovanstående sade mig att inkommande el från gatan är i toppen av elmätaren.

Dock om jag skruvar ur porslinssäkringarna så tappar laddboxen ström, samma sak hos grannen. Eftersom fasledarna till laddboxen är fysiskt ihopskruvade med fasledarna till/från elmätaren i ett metallbleck på ovansidan av säkringssockeln, så borde urskruvning av säkringen inte påverka elleveransen till laddboxen, om inkommande el från gatan kommer in högst upp vid elmätaren.

Detta säger mig då att inkommande el från gatan borde vara under elmätaren, och utgående el till huset den svarta kabel som går från toppen av elmätaren och ned i röret längst till höger. Då går det ihop att urskruvning av säkringarna gör laddboxen strömlös.

Vid det här läget har jag fått fler frågor än svar. Det slår mig då: funkar huvudbrytaren? Går ut och slår av huvudbrytaren, och all el i huset är fortfarande på.

Huvudbrytaren i mätartavlan bryter alltså inte strömmen till varken elmätaren, huset, eller laddboxen.
Så om nu huvudbrytaren ska bryta PEN in i huset men inte gör det, vilken väg tar PEN?

Lägger in bilderna igen.


Det intressanta är att när jag laddat bilen har jag kunnat se tydligt i Tibber-appen att förbrukningen går upp.

Husets elcentral är kanske 10 m bort, men det är proppfullt och man skulle behöva ta sig igenom ett par väggar och hela garaget, där mätartavlan sitter, för att komma dit.

Många grannar har laddbox också, och alla laddboxar är inkopplade vid mätartavlan. Det är bara en meter från mätartavlan till laddboxens placering; mycket enklare att installera elcentral till laddboxen i mätarskåpet.

Det intressanta är att jag kan se på lasten i Tibber-appen när laddning sker.

2,5 mm2 från JFB till laddbox, som är 16A, är väl ok vad jag förstått gällande 1,5 mm2 för 10A, 2,5 mm2 för 16A, 4 mm2 för 20A, osv?

Huvudledarna mellan inkommande el och laddboxens lilla elcentral är större än 2,5 mm2 (se bild där de ledarna är inkopplade precis ovanför propparna). Det är bara från JFB till laddbox som ledarna är 2,5 mm2.

Din huvudbrytare som sitter bredvid dina huvudsäkringar är inte inkopplad, då skulle kablar varit anslutna via plintarna på brytaren därför händer inget då du slår av den. Bryta strömmen ska man göra via elmätaren (orangea knappen och någon meny). Antagligen kopplades den fysiska brytaren ut då man satte in den nya elmätaren då det tex hemma hos oss sitter en stor tydlig lapp från Vattenfall att om man ska bryta strömmen till huset ska det göras via brytaren på elmätaren och inget annat sätt så att själva elmätaren fortsätter vara strömsatt.

Ang säkring, ja 2,5mm är godkänt för 16A. För att säkra med 20A så ska alla kablar vara minst 4mm hela vägen till last (samt att lasten ska vara godkänd för 20A). Nu har du för klen kabel i förhållande till säkring med 2,5mm kabel från JFB till laddbox. Samt att laddboxen ska vara säkrad 3x16A om du vill ladda 3-fas 11kW, inte 3x20A. Hade du haft 16A säkringar eller 16A PSA mellan huvudsäkring och 2,5mm kabeln till laddboxen så hade det varit korrekt ur säkringssynpunkt. Men genom att din JFB bryter så är det mer än bara rätt säkring som strular hemma hos dig.

Som tidigare sagt så är det svårt att reda ut på distans, men ett par funderingar. När du skruvade ut säkringarna var elmätaren fortfarande igång? Eller verkade det som den tappade ström? Och testa vad som händer om du stängar av elmatningen via elmätaren har du fortfarande ström till laddboxen? hittade följande “manual” på nätet hur man bryter strömmen: https://www.kraftringen.se/globalassets/kraftringen/media/dokument/manualer/elmatare-sagemcom-t211-kundmanual.pdf

Jätteintressant om det nu är inkommande el längst ner, hur då elmätaren känner av laddboxens förbrukning. Tibbern är väl sådan som är ansluten via P1 porten på elmätaren? Dvs den rapporterar bara det som elmätaren registrerar och mäter inget själv.

Edit: Lite vild fundering. Då jag varken har Halo eller Tibber, är det någon integration mellan Halo och Tibber som kan göra att Tibbern helt enkelt visar det Halon rapporterar? Och inte vad elmätaren mäter?

Zander, tack för dina funderingar! Det har klarnat en del nu då det var högst förvirrande att huvudbrytaren inte verkade ha någon effekt.

Det var väldigt bra information, då tanken inte slagit mig att huvudbrytaren kanske inte ens är inkopplad. Det finns ingen information om det i mätarskåpet tyvärr, så det kände jag inte till.

Jag testade nu igen att dra ut alla proppar. Tidigare var jag lite för snabb, då displayen på elmätaren fortsätter att visa data i kanske 5-10 sekunder innan den stängs av. Elmätaren blir alltså strömlös när jag skruvar ur propparna.
Även laddboxen och huset blir strömlösa när säkringarna är urskruvade.

När jag stänger av strömmen via knappen på elmätaren så görs huset strömlöst, men laddboxen har fortfarande ström.

Här en bild på när alla proppar är ur och elmätaren, huset, och laddboxen är strömlösa.

I min logik då, så korrelerar allt ovan med att mina huvudsäkringar verkar vara mätarsäkringar på servisledningen, innan elmätaren och innan laddboxens kopplingspunkt.
Alltså att den inkommande elledningen från gatan kommer nedifrån in till säkringarna, och utgående el till huset går ut i toppen av elmätaren och ned i röret längst till höger (som också är det som är närmast huset).

Laddboxen är inkopplad efter säkringarna, och är åtminstone säkrad i min fastighet, även om det är på 20A mätarsäkringar av propptyp istället för 16A dvärgbrytare.

Det stämmer att Tibber Pulse är inkopplad i elmätarens P1-port, och rapporterar de värden som elmätaren ser.
Tibber Pulse och Charge Amps Halo är inte integrerade. Tibbers “powerup” (integration) för Halo (för att kunna använda Pulse som effektvakt) är fortfarande under utveckling.
Eftersom JFB till laddboxen löser ut hela tiden så kan jag inte testa igen om Tibber Pulse ser förbrukningen från laddboxen. Kan vara så att jag minns fel kanske, eller så plockar elmätaren upp den förbrukningen iaf? Det är ju sällan så “enkelt” med elkretsar som man tror.

När jag skruvar i en propp i taget så går JFB till laddboxen igen med bara en propp iskruvad, oavsett vilken, antingen direkt eller inom några minuter. Min granne hade tydligen haft samma problem, då bytte de ut hans Gacia personskyddsautomat mot en Hager, och han har sedan dess inte haft några problem.

Min slutsats efter detta är som tidigare, att dvärgbrytare måste installeras mellan laddbox och JFB. Då ska även allt befintligt kablage redan vara ok, åtminstone för 20A (jag kan inte avgöra huruvida kablaget är 4 eller 6 mm2, men de är betydligt grövre än 2,5 mm2, så de är åtminstone 4 mm2).

Någon som vet huruvida det är ett krav att det i varje lite elcentral måste finnas en huvudbrytare, eller räknas JFB/säkringar som “huvudbrytare”?

Bra då är det löst var er servis kommer in och det var den som jag misstänkte. Så då firman kommer tillbaka så så får de sätta in en 3x16A bredvid din JFB så är det säkrat “rätt”. Obs jag är ingen elektriker så därav rätt inom citationstecken. Sedan blir man ju givetvis fundersam om det är kopplat rätt i Halon med den miss hen gjort i elskåpet.

Sedan tycker man ju att inkopplingen borde ske på insidan om elmätaren men där har jag absolut noll koll hur det fungerar idag med de moderna elmätarna som kanske klarar en sådan här inkoppling.

Hemma hos mig har huvudcentralen inne i huset och undercentralen i garaget var sin respektive huvudbrytare iaf. Sedan vet jag inget om kravet på sådant.