Så, jag fick igår tag på installatören, och vi hade ett intressant telefonsamtal.
Han är väldigt trevlig och hjälpsam, som ringde upp efter arbetstid.
Dock när jag försökte beskriva problemet, så insisterade han på att det är en PSA, och han står bakom sin installation “till 110%”. Jag försökte tålmodigt flertalet gånger påtala att det inte är en PSA, och att korrekt dimensionerat överströmskydd i form av dvärgbrytare saknas. Efter ett antal försök insåg jag att det var lönlöst.
Den enda tolkning jag kan göra är att han varken vet eller kan se skillnad på en PSA (RCBO) och en jordfelsbrytare (RCCB).
Vi var iaf helt överens om att det bolag jag köpt av måste stå för att boka in jobbet för att ordna till det.
Senare på kvällen sms:ar han (eloge för engagemang och kvällsjobb, han är som sagt hjälpsam!), med en bild på min JFB:
“Jag gick igenom alla bilder från installation och hittade felet. [Säljbolaget] skickade fel PSA (40A), borde skicka 16A”.
Vad jag läst mig till (nej, är inte elektriker, men har inget emot att läsa och korsreferera) betyder 40A på en JFB att det är max ström den klarar per fas, och att 40A är det vanligaste som säljs, alltså betydligt mer än de max 25A per fas som hus normalt avsäkras till. Både min huvudbrytare i husets elcentral och dess JFB är också märkta 40A. Tämligen oroande att installatören menar att detta är märkning för överströmsskydd, och att det skulle vara problemet som gör att jordfelsbrytaren konstant löser ut.
Om det kanske hjälper någon annan, eller om jag påpekat något felaktigt, så skriver jag här vad jag gjort.
Idag svarade jag honom med referenser till:
Påpekade att det står IEC 61008 på modulen i min elcentral och att detta borde ha märkts direkt vid installationen. Oavsett om säljbolaget skickar fel produkt, eller inte skickar dvärgbrytare, så borde installatören upptäckt detta direkt och bokat om installationen.
Har även kontakt med säljbolaget som säger att de är på pucken, vilket är bra. Jag skickade dem samma referenser, och begärde:
- En annan installatör, certifierad elektriker förstås, från ett annat installationsföretag
- Utbyte till RCBO Typ B, alternativt större normkapsling och installation av dvärgbrytare jämte befintlig JFB
Nämnde även för dem att jag hoppas slippa anmäla detta till Elsäkerhetsverket (även om det kanske inte gäller säljbolaget, utan snarare installatören och bolaget han jobbar på). Installatören är som sagt väldigt trevlig, så jag slits lite gällande det, samtidigt som jag tvivlar på installatörsföretagets egenkontroller. Ja, de är registrerade för övriga installationer hos Elsäkerhetsverket.
Någon med erfarenheter eller tips kring huruvida anmälan bör göras? Vill förstås få min central och box fixad först så jag inte sätter mig själv i klistret.
To be continued, förhoppningsvis enkelt löst om de byter ut den mot en RCBO Typ B, och ser till att resten av installationen är ok. Först sedan kan jag egentligen ta reda på om laddboxen är trasig eller inte