Från Max i Ljungby, hmmm vilken app ska jag ta?!? Har dock kortbetalning så allt dyrare än det borde gå fetbort!
Det är onekligen inget priskrig alls, som det är på bensin och diesel. Där skiljer det ju inte mycket mellan olika mackar.
Förhoppningsvis röstar folk med fötterna och gynnar de operatörer som erbjuder bra pris utan appar, t ex Eviny.
Skulle betala med kort där, för arr slippa en ny app. Lätt värt.
Northe har jag redan installerad och klar, då skulle jag självklart välja den appen… Annars vete sjutton om jag inte hade valt att ladda på andra sidan vägen på Circle K eller Einride.
Det gäller vara om sig och kring sig när man skall ladda.
Stannade i Falköping och håll på att tappa det helt när laddappen sa 89kr/kWh medans kort skulle kosta 4.95kr/kWh. Men kortläsaren fungerade inte.
Vid kontakt med supporten för appen, så har dem missat kommatecken.
Men en skillnad på 4kr/kWh är galet.
Sjukt att det får finnas såna skillnader.
Tänker främst på de som är trogna sin app för det är enkelt och dem har abbonemang.
Jag har samma bekymmer hos mig på min egna station, men jag hänvisar alla kunder till bankkort så de får rätt pris. Dessutom fungerar 20-tal appar ytterligare utöver de som listas i ChargeFinder alla med olika priser hos mig.
Galet många. Kommer bara att ladda på Tesla då jag köper elbil. Är det någon bil som inte är kompatibel med Tesla SC? Blir ingen Tesla…för dålig premiumkänsla.
Fast det är ändå skillnad på hur ma kan betala och vilka appar som fungerar.
Är ju bra för konsumenten med månnga val.
Bilar med 800V går inget bra på Teslas stationer.
Ja bra med många val, men om dessa innebär kass användarupplevelse är det bara nackdelar. Om man ska hålla reda på 10-30 appar/taggar där det kräver registrering innan användandet är det kass.
På samma sätt som man kan betala med ETT bankkort globalt kommer det blir med elnätverk - tillslut.
Därför är Tesla mitt val redan på förhand. Enkelt med ETT o samma sätt att hitta laddare, ladda och betala.
Fast man behöver inte ha det. Jag använder bara Circle K och då använder jag inte ens appen. Men har hatar Teslas laddare, det är de enda laddarna som strular för mig. Inga andra.
hoppsan, vilken bil har du?
Jag har laddat ner 5-6 olika appar och registrerat konto och lagt in betalkort. Jag har inte ens fått min bil ännu.
Tog kanske 10 minuter totalt om ens det. Det är faktiskt varken svårt, jobbigt eller tidskrävande…
Vill man att det ska vara ett problem så kan man så klart göra det till ett problem men som sagt, det är inte svårt eller jobbigt.
Som det känns nu kommer jag köra Ionity eftersom dom har ett relativt stort nät och är klart billigast med 3.50:-/kWh med Power.
Tesla vill har inte stödja på något sätt så länge idioten finns kvar i bolaget så SC går bort helt.
Upplever att jag kommer väldigt långt på mitt BMW kort. Däremot kräver det tillägg på Ionity för att få bästa pris.
[quote=“Ymmot, post:14, topic:1180, full:true”]
Jag har laddat ner 5-6 olika appar och registrerat konto och lagt in betalkort. Jag har inte ens fått min bil ännu.
Tog kanske 10 minuter totalt om ens det. Det är faktiskt varken svårt, jobbigt eller tidskrävande… [/quote]
Jobbar med produktutveckling i hightech-branchen och göra det enkelt är en konst. Göra det svårt är lätt.
Handlar alltså inte om att göra det till ett problem, utan vad som är enklast.
Alla som strulat med otalet P-appar och kommer till en ny stad där en ny App krävs, vet…
Ja Ionity är ett alternativ, hur många olika laddplatser och hur många laddare/plats har dom jämfört med Tesla?
Det är färre men inget problem skulle jag säga.
Man ska inte göra saker svårare än det behöver vara. Jag använder t.ex inte publika destinationsladdare alls i princip pga betalkaoset.
När jag leasade min ID.3 fick jag med obegränsat Ionity i 3 år som förlängdes ett år när jag hämtade ID.BUZZ och precis gått ut så jag har ett Ionity kort och VW kortet men laddar till 99.9% på laddare med kortbetalning Det är aldrig problem att hitta laddare med kortbetalning Senaste resan Brescia t.o.r i ID.BUZZ betalades all laddningar med kort det är så skönt att slippa ladda ner appar skaffa taggar eller kort scanna QR koder och koppla sitt kort till dom hoppas att dom är säkra och sen sitta och leta efter laddare som passar
Nu gör jag likadant vare sig jag kör ICE eller EV jag blippar mitt kort och fyller på Liter eller kW precis som när jag handlar på ICA Varför krångla till det
Är väl lite gammalmodig…
Hoppas verkligen att man snart lyckas enas och kraftfullt införa Plug&Charge (ISO 15118). Utöver det kan man fortsätta erbjuda vanliga betalkort för de som ännu inte har en kompatibel laddstation eller bil för de som föredrar det.
Rabattkort, appar och allehanda egna mindre säkra leverantörsutvecklade betalsystem, tycker jag möjligen platsar på nåt elbilsmuseum eller liknande.