Köpa elbil nu eller vänta?

Jag skall ersätta min Renault Zoe som jag har på privatleasing till den 22:e december i år. Planen är att köpa denna gång och siktar på en BMW ix1 från antingen 2023 eller 2024. Den får max ha gått 2000 mil och just nu finns det en del tillgängliga strax under 600tkr vilket jag måste säga är ett bra pris med tanke på att en ny sådan går på över 700tkr. Tanken är att lägga en kontantinsats på runt 150tkr och ta resten på mitt bolån där jag har marginal upp till 50% belåning. Skall kanske även nämnas att planen är att ha bilen länge.

Jag behöver i praktiken inte en bil förrän mitten av januari med tanke på att jag återlämnar min Zoe den 22:e december. Samtidigt är känslan att vi nu(och de senaste månaderna) befinner oss i någon sorts botten när det kommer till konjunktur och efterfrågan på elbilar. Men räntan är på väg ner och gissningsvis priserna på väg upp. Jag betalar idag ca 4000kr/mån för min Zoe och har två inbetalningar kvar att göra. Min bank har erbjudit mig en finansiering som skulle ge mig ca 1400kr/mån i räntekostnad.

Nu till mina funderingar och frågor. Är det utifrån konjunkturläget bättre att köpa bilen redan nu eftersom det finns en risk att priserna går upp och därmed blir samma bil dyrare för mig i Q1 2025 eller tror ni att det inte kommer vända så pass snabbt så man kan lugnt räkna med typ samma priser som nu(eller rent av lägre)? Hur tror ni vidare att BMW’s Neue Klasse kommer påverka en bil som BMW iX1? Kommer ingen vilja ha en “gammal” BMW när väl dessa lanseras 2025? Finns det något annat som gör att jag borde slå till nu eller vänta som jag kanske inte tänkt på? Typ, det kommer en elbilsbonus 2025.

Tack på förhand

1 gillning

Vi Bilägare har en artikel om att låna pengar med sin bostad, som säkerhet. Enlgt dem är det inte tillåtet. Pengar, som lånas på huset ska användas för att höja husets värde, men har din bank erbjudit dig lån fungerar det antagligen.
Enligt Skodas VD kommer det bli ett makalöst priskrig på elbilar nästa år enligt en artikel på CARUP.

Nu har jag inte läst artikeln i Vi Bilägare, så jag vet inte vad de skrivit, men om det är så ibland, så gäller det inte på alla banker.

Jag har mitt bolån hos Stabelo, och de godkände att jag utökade mitt bolån på min lägenhet (borde ju vara samma för hus) för att finansiera bilköpet. Men det bygger ju så klart på att man är lågt belånad till att börja med så att det finns “utrymme” för detta.

Stabelo ville till och med se exakta kundordern som skulle betalas, så de hade ett specifikt förfarande just för att finansiera bilar på bolån.

Eftersom de hade ett specifikt förfarande för att finansiera bil med bolån så måste jag utgå från att det är tillåtet? I alla fall hos Stabelo? Men det kan hända att andra banker har andra regler.

Hittar du rätt bil till rätt pris köp den vänta inte

Men å andra sidan när du köpt rätt bil till rätt pris kommer det alltid dyka upp bättre bilar till bättre priser och du kommer ångra att du hade så bråttom

Kan nog inte komma med bättre råd än så…

1 gillning

Spot on, kom att tänka på Murphys trettonde lag “Varje lösning föder nya problem”.

Här sitter jag själv och väntar och väntar på rätt tillfälle att köpa min nästa trofasta bil. Det enda jag vet är att jag kommer att ångra om jag inte köper en ny bil och jag kommer att ångra när jag väl köpt min bil. Men så länge som jag vet att jag kommer att göra fel oavsett så är jag tillfreds med det och förhoppningsvis lindrar det ångern när den väl kommer :slight_smile:

2 gillningar

Kommer inte hända några revolutioner bland elbilarna nu närmste åren så det är ingen idé att vänta på ”den stora grejen”.
Passar kombinationen storlek/räckvidd så kör.

2 gillningar

Ja nästa stora grej blir nog semi solid state batterierna som är på gång, men dröjer lite till produktion på bred front. Hade gärna sett flera bilar jag gillar med LFP batterier, men man kan aldrig få allt :slight_smile:

Nä, man har sagt att solid state är nära ganska länge nu och ännu har vi inte sett några så ingen idé att vänta.

Och när de kommer så kommer det komma på dyra bilar först för att sedan börja krypa nedåt i pris.

Tror vi kan bortse lite från den exakta finansieringen utan anledningen att jag ställer frågan är att jag fram till nu varit helt inställd på att det smartaste är givetvis att vänta. Varför ha en kostnad för en bil om jag kan klara mig utan. Och verkligen inte överlappa så jag står med två bilar samtidigt.

Men denna tanke håller ju bara om inköpspriserna förblir den samma. Blir ju en sämre affär om jag kan köpa en iX1:a för 569tkr nu med en månadskostnad på runt 1400kr(jag känner till värdeminskningen som även bör ingå men vi kan kanske bortse från det i detta korta perspektiv) och jag istället väntar till i januari och priserna går upp till säg 629tkr.

Och då jag följer makro-ekonomin en del så är jag relativt övertygad om att botten är nådd i konjunkturen. Svenskarna håller fortfarande lite för hårt i pengarna men staten och riksbanken gör nu sitt yttersta för att få igång svenskarnas konsumtion igen vilket borde ge avtryck i elbils-efterfrågan under Q4 2024 och Q1 2025(och sedan framåt).

Dessutom har jag fått för mig att Esse och Christofer har nämnt att Q4 kan vara ett bra kvartal att köpa bil då många säljare skall försöka nå sina årsmål. Väntar man däremot in i januari så kan det bli mer svårförhandlat.

Var det för övrigt någon som hade en åsikt runt kommande Neue Klasse? När jag pratat med en BMW-säljare så menade han att BMW-ägare är relativt konservativa och att det inte alls är säkert att alla komma gilla det nya så han sa att det var relativt liten risk att köpa begagnad BMW nu. Men han är ju samtidigt partisk och vill naturligtvis att jag skall köpa en bil av honom :slight_smile:

Min BMW viskare är försiktigt enthusiastisk till Neue Classe hen påpekar att BMWs avsteg från sitt heritage i3 och i8 inte direkt blev några kioskvältare och att iX fått ett ljummet mottagande medan i4 och i5 går som tåget i7 är av förklarliga skäl ingen volymbil men dom letar sig ut även här i Sverige iX1 och iX3 har varit stabila säljare och nu kommer iX2 så handlarna verkar inte ha brådska med att få Neue Classe på golven

Här i mina krokar står det X5 bensin men mest diesel på många gårdar och jag har hört att dom som tänkt byta till nyare har fått låna hem en iX ett par dagar dom som jag personligen pratat med valde en plugginhybrid X5 istället “det känns bekant” Här är BMW köparen (inte förmånsbilar) lite äldre lite konservativare men köpstark och vill ha det dom är vana vid det finns också en yngre hippare småbarnsfamilj målgrupp som jag ofta ser på golfklubben (jag spelar inte golf men äter på deras fantastiska restauranger) gårdsbutikerna och musterierna i iX3 iX1 och det blir bara fler och fler även ett par äldre damer som jag känner har bytt sin X1 mot iX1 SommarÖsterleningen däremot ser jag ganska ofta i iX och i7

Min ibland grumliga spåkula säger att som med dom flesta elbilar tar dom redigt med stryk i andrahandsvärde år 1 & 2 innan dom finner sina priser
När Neue Classe landar hos ÅF kommer beroende på mottagandet ytterligare en dropp nedåt men när i4 och i5 går ur produktion så kommer dom nog som med många OG BMW ta ett kliv upp i andrahandsvärde och sen så sakteliga stiga kanske inte till M4 M5 priser men dom kommer vara eftersökta på begagnatmarknaden förutsatt att kvaliteten håller

Lite killgissning blandat med företagsinfo…

1 gillning

Felaktigt.

Det är inga problem att belåna en bostad för att köpa något som inte har med husägandet att göra. Du kan belåna för att köpa värdepapper också, vilket är vanligt inom t ex private banking.

ViB har en guide “Privatleasa, låna eller köpa bilen? Så ska du tänka”. Det är en låst artikel, där de använder ord, som inte tillåtet och skriver “Glöm det där att låna på huset – du får inte och även om du fuskar är det inte lönsamt längre.” Jag vet inte varifrån de fått uppgifterna, men om man frågar ChatGPT får man svaret att det går bra, men att det finns regler man måste förhålla sig till, som lånegrad, personlig ekonomi och regler för amortering. Jag har frågat på ViB forumet om någon vet varifrån informationen kommer. Det enkla svaret ViB borde gett är att man får fråga sin bank.

Det finns inget “enligt ChatGPT”. ChatGPT är en stor språkmodell som jobbar genom att ta fram sannolika fortsättningar på ord givet en kontext, som t.ex. att du ställer en fråga, vad är ett sannolikt svar.

Ofta stämmer gissningen, men det är inte mer än en gissning. Det är ungefär som att fråga sin kompis som sedan säger att “jo men jag läste ju det där i en tidning någonstans någon gång”. Men skillnaden är att ChatGPT är tvärsäker och datoriserad, vilket får oss människor att lätt bli lurade att den vet mer än vad den faktiskt gör.

En tidning som påstår något är inte heller nödvändigtvis en 100% tillförlitlig källa heller för den delen, det står en massa skit i tidningarna som inte stämmer. Ju mer man kan om ett område desto mer uppenbart är det. Sedan vet vi ju inte heller om det ens är fel det som står i Vi Bilägare då artikeln inte är synlig for oss att läsa. :slight_smile:

Det där påståendet om att det inte är lönsamt är ju annars ganska tveksamt också. Det beror väl också väldigt mycket på. Om man jämför med någon biltillverkare som kör någon kampanj med någon omöjligt låg ränta så kanske det inte är lönsamt, men det beror väl också på vilka kampanjer som finns.

1 gillning

Tack. Kan inte påpekas för många gånger i dessa tider. Fråga inte ChatGPT(eller andra LLM’s för den delen) om ren fakta. Den hallucinerar och kommer troligtvis alltid göra det. Det är ett bra verktyg för annat men inte för att fråga om fakta.

Jag blir lite mörkrädd när man hör om människor (oftast unga) som belånar sig upp över öronen så fort de får chansen och som sedan förstör sitt liv när de tappar sin inkomst, och/eller satsar på fel aktie för lånade pengar.

Att låna till sitt boende är nog tyvärr nödvändigt om man ska äga sitt boende idag, men att belåna boendet för lyxkonsumtion som dyra bilar m.m eller att satsa på börsen är ju helt åt skogen fel. Inga seriösa ekonomer skulle rekommendera det lättvindigt.

Det som krävs är ju att man gör en bra kalkyl som inkluderar scenarior som att man blir arbetslös och att räntorna går upp. Om man kan hantera dessa så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att låna på huset eller ta ett billån. Bäst är givetvis att man först sparar ihop hela summan och köper bilen kontant men hur många kan det om man skall köpa relativt normala nya elbilar som då kostar 500tkr och uppåt?

Du säger emot dig själv. Du skriver först att det är helt åt skogen fel, men skriver sedan i nästa mening att inga seriösa ekonomer skulle rekommendera det “lättvindigt”, vilket i sin tur betyder att det faktiskt kan vara vettigt så länge man gör det på ett genomtänkt sätt.

Vi kan utgå från min egna ekonomiska situation. Jag bor i en lägenhet i Stockholm, vars värde har fördubblats på 10 år. Detta leder till att jag är ganska lågt belånad. Samtidigt så har jag en hel del pengar investerade i aktiefonder på ISK, och har även sparade pengar på banken.

I princip hade jag behövt sälja av allt mina aktiefonder för att köpa bilen, eftersom jag ville ha kvar tryggheten och likviditeten i en bra buffert, om jag inte tog ett lån.

Istället valde jag att öka upp bolånets storlek så att min belåning hoppas upp till kanske 60%, och amorterar så att jag betalt av bilen på 10 år. Jag har tänkt ha kvar bilen länge, jag är ingen som köper nyaste grejer bara för att, och på det sättet så “betalar” jag för värdeminskningen, i alla fall över tid.

På det sättet så har jag pengar på ISK som jobbar och växer, bra med likviditet på en buffert på ett sparkonto med bra ränta och insättningsgaranti om något skulle skita sig. Priset är en lite högre belåningsgrad och därmed högre räntekostnader.

Hade det verkligen varit bättre att jag sålt av mina fonder som över lång sikt är en viktig del av min pension, eller att ha slaktat mitt buffertsparande bara för att köpa en bil? Visst, jag förlorar på affären, genom att det är någon procent i skillnad mellan sparräntan på min buffert och bolåneräntan, men för de pengarna har jag en trygghet i att jag har pengarna när jag behöver dem, utan att behöva stå där med mössan i hand om min livssituation förändras och banken vägrar låna ut pengar under de nya förutsättningarna.

Men visst, jag köper att det inte är vettigt att belåna sig till nocken på lägenheten för att köpa en fet bil, om man inte redan har ett sparkapital. Däremot är det vettigt att belåna lägenheten som ett sätt att behålla likviditet till en låg kostnad.

Men egentligen, är man i den situationen, så bör man inte ta ett “vanligt” billån heller. Det är ju samma sak rent ekonomisk, skillnaden är att lånet är dyrare för att där inte finns någon säkerhet.

Jag hade nog tvärtom sagt att det är dumt att, om man bor i ett boende som är värt ett par miljoner åtminstone, inte ha sitt boende belånat till 50%. Räntan är så billig att det inte är svårt att få mer i avkastning, i alla fall på lång sikt. Och även om man istället bara har pengarna på ett sparkonto med bra ränta, så är likviditeten i sig värd differensen mellan in- och utlåningsränta.

Sammanfattningsvis: Att låna på bostaden är typ alltid bättre än att ta ett blancolån, såvida inte blancolånet har extremt bra villkor (kan det ju vara ibland när man ska köpa bil, men så var det inte för mig). Och så länge man amorterar i en takt som matchar värdeminskningen. Och så klart att man är rätt försäkrad.

Jag tänkte mest på unga som belånar sig upp över öronen och som inte har nån buffert att falla tillbaka på. Många unga idag dras in i lånekarusellen i tron att det alltid går att snabbt öka sitt kapital snabbt.
Angående billån så håller jag med dig om att man kan räkna på detta om det är fördelaktigt att istället placera den kontantinsats man har i buffert på en investering som minskar en del av räntekostnaden på billånet och på så sätt få ner månadskostnaden. Allt beror ju på ens ekonomiska situation. Ett sätt är inte bra för alla, men jag har ändå svårt att ta lån på saker som med all säkerhet tappar i värde över tid. Sånt är emot mitt DNA och jag må vara gammaldags, men så har jag inget ärende hos kronofogden heller :slight_smile:

Öh, jo. Varför skulle man inte kunna rekommendera det?

Om du belånar din bostad, så har du ju redan uppfyllt hårda krav avseende belåningsgrad, det måste ha gått 5 år från senaste värderingen, man måste klara bankernas räntekalkyler (som garanterat är högre än för billån)…