Jag skall ersätta min Renault Zoe som jag har på privatleasing till den 22:e december i år. Planen är att köpa denna gång och siktar på en BMW ix1 från antingen 2023 eller 2024. Den får max ha gått 2000 mil och just nu finns det en del tillgängliga strax under 600tkr vilket jag måste säga är ett bra pris med tanke på att en ny sådan går på över 700tkr. Tanken är att lägga en kontantinsats på runt 150tkr och ta resten på mitt bolån där jag har marginal upp till 50% belåning. Skall kanske även nämnas att planen är att ha bilen länge.
Jag behöver i praktiken inte en bil förrän mitten av januari med tanke på att jag återlämnar min Zoe den 22:e december. Samtidigt är känslan att vi nu(och de senaste månaderna) befinner oss i någon sorts botten när det kommer till konjunktur och efterfrågan på elbilar. Men räntan är på väg ner och gissningsvis priserna på väg upp. Jag betalar idag ca 4000kr/mån för min Zoe och har två inbetalningar kvar att göra. Min bank har erbjudit mig en finansiering som skulle ge mig ca 1400kr/mån i räntekostnad.
Nu till mina funderingar och frågor. Är det utifrån konjunkturläget bättre att köpa bilen redan nu eftersom det finns en risk att priserna går upp och därmed blir samma bil dyrare för mig i Q1 2025 eller tror ni att det inte kommer vända så pass snabbt så man kan lugnt räkna med typ samma priser som nu(eller rent av lägre)? Hur tror ni vidare att BMW’s Neue Klasse kommer påverka en bil som BMW iX1? Kommer ingen vilja ha en “gammal” BMW när väl dessa lanseras 2025? Finns det något annat som gör att jag borde slå till nu eller vänta som jag kanske inte tänkt på? Typ, det kommer en elbilsbonus 2025.
Tack på förhand