Köpa elbil nu eller vänta?

Nu har jag ju inga lån kvar och jag vet att man skärpt kraven nu, men det finns som sagt andra lån än banklån ungdomar lockas till tyvärr.

Det är ju därför man amorterar ner lika snabbt eller snabbare än värdeminskningen. :slight_smile:

iX1. Magisk bil! Har haft min -24 sedan december. Privatleasing i tre år. Första elbilen för mig och det var en mäktig känsla första gången jag tryckte hårt på gaspedalen. Salige Ronny Pettersson skulle varit grön av avund om hans JPS accelerade lika snabbt. Och då är inte iX1 något fartmonster. Kan inte hitta något att klaga på. Jag visste att golvet bak är högt (höga knän/benvinkel), ingen “frunk”, dålig? räckvidd (40 mil), stör inte mig då jag kör högst 15 mil/dag.
Listan på det som iX1 är överlägsen på kan göras hur lång som helst.
Bara känslan som rattknapparna har! Vilken feedback!
Röststyrningen är helt fantastisk.
Digital Key! Otroligt bekvämt. Lämna bilnycklarna hemma. Använd telefonen istället. Eller om du ska åka och bada. Då tar du istället “plastnyckeln”, ett plastkort som du har i badshortsen.
ix1 kan inte få det nyare iDrive versionerna utan har “bara” iDrive 8.0. Det finns finns inte någon iDrive ratt, men röststyrningen fixar allt.
Jo, en sak är lite surt. Klangen i dörrarna, speciellt bakdörrarna. Det låter inte premium när du stänger dörren.

2 gillningar

Känner igen en det du beskriver när jag provkörde en ix1:a. Var något helt annat än vad jag kört tidigare. Så otroligt kvick och responsiv. Och att få detta i en bil som ändå inte är en liten gocart.

Eller som när jag frågade säljaren om det fanns något jag skulle känna till som förstagångsköpare av BMW och han svarade. Du kommer ha svårt att köpa/köra något annat när du väl ägt en BMW :slight_smile:

Det kan jag skriva under på efter ett antal BMW…

Första BMW en 2002 sen en E9 3.0 csi en E23 Bavaria 3.0 4 st E30 en E39 M5 och den sista en E32 750iL (även kallad Hells Angels släde) Vid 50+ ålder kändes det som man inte kunde köra BMW längre utan att bli tagen för en gangster
Utöver i3 som är magisk för någon månad sedan lånade jag en i5 Touring och det kändes som att komma hem allt var så bekant men modernt och villhöver begäret kom tillbaka big time

Nä precis även om man satt igång nu och tror sig ha det tillgängligt i större skala om några år, så är det för sent. Både NMC och kanske framförallt LFP batterierna blir lättare, billigare och bättre och räcker mer än nog till för elbilarna.

Risken är stor att solidstate saga blir ungefär som det som hände med VHS och Video2000 systemen på sin tid. Video2000 var överlägset och ett smart system, men för sent för att slå ut det redan spurtande VHS systemen på marknaden.

Som rubriken säger, så funderar man på köpa elbil nu eller vänta.

Fler och fler tror nu på att det blir ett priskrig 2025 när leverantörer riskerar höga böter om de inte uppfyller de hårdare utsläppskraven nu som införs på fordonsflottan.

Bland leverantörerna är det kanske Ford som sticker ut mest och har krav på sig att 5-dubbla försäljningen av sina elbilar. Även VW koncernen måste dubblera sin försäljning av elbilar för att uppnå kravet. Bland de som klarar sig bättre nämns självklart Tesla som bara tillverkar elbilar, men även Volvo cars och Mercedes klarar sig hyfsat bra.

Sverige och Tyskland är väl bland de länder inom EU där nyförsäljningen av elbilar rasat mest sista tiden och frågan är då om de skulle bli särskilt intressanta för de leverantörerna som behöver satsa hårt på att sälja flera elbilar.

VW säljer väl bra i Sverige och Tyskland och vi är nog villiga köpa de bilarna utan speciellt mycket rea heller. Men VW kan säkert öka försäljningen i de länderna en del med lite prissänkningar.

Frågan är väl hur Ford skulle kunna lyckas sälja flera bilar i tyskland och sverige. Känns som en jättestor uppförsbacke där för Ford. Om jag inte minns fel, så sålde väl Ford sin mustang till förlust för varje sålda bil för nåt år sedan. Är deras avans bättre nu?
Nya capri, mustang eller explorer. Hur bra och poppis är de egentligen och till vilket pris är vi villiga att köpa dessa bilar?!

Nu är inte Sverige och Tyskland Fords största marknader så man ska väl inte måla f-n på väggen, men jag tror de ligger väldigt pyrt till redan och de höga straffavgifterna kan i värsta fallet bli för mycket för det anrika amerikanska märket Ford.

Så när köper då undertecknad min första elbil. Svaret är väl att jag lär besikta min dieselbil åtminstone en gång till i senhösten 2025. men chansen är nog stor att det blir en elbil 2025 eller början av 2026 :slight_smile:

Note: Har dock aldrig sett så många Ford mustang mach-e ute till försäljning som idag den 26/10. Ser väl mest ut att vara säljare som fått in ett gäng 2021 leasade som de dumpar priset en del på. Men det kanske även finns en del som trots allt vill byta upp sig till den uppdaterade Ford mustang Mach-e med värmepump. Eller så vill kanske många hoppa av Ford tåget som är min farhåga. Hoppas dock jag har fel och att de får upp sin försäljning framöver och överlever.

Det kommer bli rea på elbilar nästa år eftersom de traditionella tillverkarna måste nå upp till 25% elbilar för att slippa böter. Jag tänker mig att renodlade elbilstillverkare som Tesla eller Xpeng kommer hänga med.

Men själva SUPER-REAN kommer mot slutet av 2025. Jag tror att många först kommer ställa hoppet till billigare modeller för att driva upp försäljningen, exempelvis nylanseringar som Citroen e-C3, Renault 5, Kia EV3, men också billigare utrustningsnivåer som VW ID3 Pure.

I Sverige säljer elbilarna förhållandevis bra så jag tror den primära rean kommer att bli på andra EU-marknader.

https://alltomelbil.se/ekonomen-2025-blir-elbilarna-billigare-och-det-ar-brattom/

1 gillning

Jag håller med NMC och LFP kommer vara gott nog för många, och det en lång tid framåt. Priserna för dessa och främst LFP kommer sjunka de kommande åren.

Solid state kommer bli en lyxprodukt i dyra lyxbilar eller sportbilar i första hand.

1 gillning