Jag är nybliven ägare till en begagnad Renault Mégane E-Tech med 60 kWh batteri. Normalt laddar jag den hemma med lyxen att vara den första BEV-ägaren i min BRF med nybyggda laddstolpar, så jag får AC-ladda i hela 22 kW utan hinder. (Det kommer ju dock inte vara för evigt, men man får ju passa på att njuta medan det går!)
Jag planerar att åka ut på långresa med den inom ett par veckor, och jag tänkte att det vore en bra idé att prova att snabbladdningen i bilen fungerar som den ska innan resan. Jag har ingen anledning att misstänka att det inte fungerar, men det är ju bra att testa. För det vore ju snopet att vara 250 km hemifrån med en bil som inte tar DC-laddning…
Jag tänkte att jag kör ner bilen till cirka 10-20% nära hemmet och sedan testar med en snabbladdare. Skulle det strula så är jag åtminstone hemma och kan köra hem och AC-ladda istället.
Snabbladdaren bör vara på minst 150 kW så att bilen får visa upp vad den går för. Får försöka undvika att ställa mig vid en laddare som redan används så inte effekten halveras. Jag har koll på hur laddkurvan ser ut och kan därför “spot-checka” att kurvan ser ut som jag förväntar mig. Men det förutsätter ju att jag kan se hur snabbt bilen faktiskt laddar!
Tyvärr visar bilen själv inte hur snabbt laddningen går, vilket är synd. För AC-laddning är det ju lätt att räkna ut effekten ändå (bara dela antalet kWh med antalet timmar, så är det lätt att konstatera att bilen faktiskt laddar i 22 kW som förväntat, givet en laddare som stödjer detta) men eftersom effekten varierar i DC-laddningen fungerar inte denna enkla matematik.
Därför vill jag gärna för mitt första besök söka mig till en laddare, där laddaren faktiskt visar hur snabbt laddningen går, vilket jag tror inte alla gör? Närmaste snabbladdare där jag bor är OKQ8, men det finns även Circle K inte jättelångt bort.
Därav frågan: Kan man se hur snabbt man laddar, på själva laddaren, på OKQ8 eller Circle K?
(Jag har även en ODB2-dongel någonstans som jag använt med min gamla bil, men tänkte det är enklare att bara välja en laddare som visar infon direkt än att mecka med detta.)
Japp, det går att se hur fort man laddar på deras stolpar Den timar ut efter någon minut dock så vill man se hela tiden behöver man ”refresha” genom att trycka på knappen som finns på laddaren lite då och då
Tänk på att optimal laddkurva inte alltid är den laddkurva man får. Vid optimal laddkurva ska batteriet vara väl tempererat för laddning, detta är ofta 25-30 grader vilket betyder att bara för att det är 20 grader varmt ute behöver det inte vara optimal temp i batteriet På en långresa löser bilen detta sjölv genom förvärmning men åker man till en stolpe nära sitt hem som man inte navigerar till så sker ingen förvärmning
Kul att du provar på DC-laddning, jag vill ge dig en heads-up att megane är rätt trött att på DC ladda. Du kan absolut ta en laddare som delas med någon annan utan nämnvärd tidsförlust. 10-80% tar ungefär 40min, bifogar laddkurva.
Tack för tipset och infon! Jag kollade faktiskt på din video om OKQ8:s laddstolpar, men du visade inte just detta i den videon.
Jag får lägga in stolpen i GPS:en. Min plan är att ladda efter en mellanlång resa där hemvägen är på cirka en timme. Det borde ju räcka.
Råkar du veta om det räcker att bara navigera till macken? Är GPS:en smart nog att fatta att den ska förvärma då? (Igen, Méganen visar ju inte när den förvärmer så vitt jag förstått…)
Tack! Jag har koll på att Méganen inte är klassledande på snabbladdning (laddkurvan kollade jag upp redan innan jag köpte). Men jag åker så pass sällan på långresa att jag känner att denna är tillräckligt bra för mina syften, och det är annat som är bra på bilen som väger upp.
Syftet här är att se att det över huvud taget fungerar och kommer i närheten av det man förväntar sig, så det går att ladda alls, och dessutom i något som liknar normal hastighet.
Grattis till din nya Megane. Även jag tycker den bilen verkar intressant. Kastar in en relaterad fråga när det kommer till DC-laddning. Om man DC-laddar ytterst sällan och mest vill att de skall funka, dvs man föredrar en bra användarupplevelse före hastighet, abonnemang och lägsta pris. Var laddar man då och tänk att man reser mest på och närheten av Europavägarna i Sverige?
ok, hur hittar man enklast dessa laddare? I deras app eller någon annan? Gillar verkligen att Circle K och OKQ8 hängt på och byggt laddare. Har själv mest tankat på Shell senaste 15 åren men där ser jag aldrig några laddare.
Helt utan praktisk erfarenhet tänker jag att min strategi kommer vara att ladda på laddstationer som har en bra, rak och enkel prissättning, och inte artificiellt ökar priset om man inte har något abonnemang.
OKQ8 och Elmacken är de som ur vad jag kan se är föredömliga på denna front. (Även om jag nog inte får tillfälle att prova Elmacken då de inte finns där jag tänkt köra.) De är de enda två laddoperatörena jag känner till som faktiskt skyltar med laddpriset på stora skyltar! Bra jobbat! Dessutom har båda en rak prissättning som gör att priset är detsamma oavsett hur man betalar. Att man sätter upp priset på en skylt är ett kvitto på att man har en schysst prispolitik och ett implicit löfte att det aldrig blir dyrare än skyltat pris.
Circle K verkar också vara okej. De är lite dyrare än OKQ8, men de har ju autocharge vilket jag hoppas kommer vara extremt smidigt. Dessutom 10 öre dyrare (tror jag) om man inte är medlem, vilket jag inte riktigt gillar, men låt gå.
Att helst undvika blir Ionity och Tesla - det är bara dyrare än alternativen ovan, utan att man egentligen får ut något av det. Att betala för ett abbonemang och känna sig tvungen att tanka på en viss kedja (där det kanske är kö just då dessutom) känner jag mig inte lockad av. Dessutom är Teslas prissättning dynamisk och oförutsägbar även om man betalar för abonnemang. Allt man får är ett löfte om att det blir “billigare”. Än vadå? Det är lite att köpa grisen i säcken. Men om det råkar vara så att det finns sådana laddare bredvid ett spännande delmål i resan, eller som backup, så får det väl gå.
Sen undviker man ju helst också operatörer som bara är dyra helt omotiverat, som t.ex. Allego. Jag fattar inte grejen med Allego, det är bara dyrt och man kan inte ens betala för att det ska bli “billigt”. Särskilt med tanke på att utmaningen som @elmacken beskrev i en annan tråd är att få upp volym för att täcka effektavgifterna, så verkar de vara och försöka öka sina intäkter på fel sätt, genom att optimera marginal och inte volym.
Jag undviker gärna också operatörer där man kan ladda till 100 olika priser med 100 olika appar. Det är nog enklare att bara ladda där det är raka rör, även om man kan laborera lite med Chargefinder (som för övrigt är en utmärkt app för att hitta laddare, eller att hitta hur man billigast laddar om man får feeling och svänger in och ska ladda bara). Finns ju roligare saker att göra på långresa än att laborera med appar dock, tänker jag!
Eviny stödjer också autocharge och har även en fin visning av laddkurvan i appen - vill man inte använda app så går det att betala med Swish på de stationerna, till samma pris. Lite billigare än CircleK också.
Tack för tipset med Eviny! Däremot så går det ju enligt Chargefinder att ladda hos Eviny med Elli och då får man betala mycket mer (typ 8 kr/kWh). Det är ett bondfångarbeteende jag helst inte premierar, även om det inte påverkar mig.
Det jag menar är att jag försöker undvika elmackar som har bondfångarsamarbeten som gör att man kan ladda dyrare. Även om de inte lyckats lura mig så är det inte förtroendeingivande att man försöker, för nästa gång kanske de lyckas.
Då är det bättre att välja någon med en rakare prissättningsmodell. Ärlighet varar längst, känner jag, och i slutändan är det bäst för alla att företag som försöker luras får färre kunder.
Det är upp till var och en om man vill vara aktivistisk på det sättet eller ej, men i slutändan är det ju upp till var och en att ladda var de vill. Jag bara berättar hur jag själv tänker, utan att säga åt någon annan vad de ska göra.
Alla gör sina egna val Samtidigt tror jag det blir svårt att hitta laddare som inte ingår i olika typer av nätverk. OKQ8 kostar 7,15kr om man använder Plugsurfing. Det är inte operatörerna som sätter dessa priser utan nätverken, t.ex 8kr hos Elli är det Elli som satt, inte Eviny. Precis som Plugsufring satt 7,15kr, inte OKQ8
Förstår att man inte vill stödja Musk och hans företag men jag finner de ändå extremt tillförlitliga och alltid gott om laddare och lätta att hitta. Gillar också Circle K men jag har ju ett gammalt Statoilmedlemskap som blev Circle K vid uppköpet och det funkar friktionsfritt. Har också fyllt på hos ICA via appen Bilkraft vilket fungerar bra, också ofta många laddare och billigt fika. Om man som jag endast undantagsvis fyller på elektroner utanför hemmet så bryr jag mig inte om vad det kostar så länge det är bekvämt och fungerar.
Ibland måste man ladda där man kan. Där det inte är kö och som passar med tider och ligger på ett ställe som fungerar. Man måste ta det lite som det kommer.
Nu skall sägas att eftersom jag ju kör med Chademo, så har jag ibland fått ta andra- eller tredejahandsvalet, och då har en ledig laddare varit mycket vikitgare än ett lågt pris.