Shell (eller egentligen blivande St1) har öppnat rejäla snabbladdare på 7-8 ställen, finns att söka fram på Chargefinder. De har dock långt till branschkollegornas (OKQ8 och Circle K) ambitions för snabbladdning.
Tack för de fina orden om elmacken.
Mitt förra inlägg kanske uppfattades som att jag försökte trycka ner megane, men det var inte alls tanken. Tycker det är en av de snyggaste bilarna i den klassen med en trevlig ergonomi och interiör.
AC-laddningen på Megane är klassledande och uppskattade enormt 22kW AC på min Nissan Ariya som delar plattform med Megane. Otroligt segt nu med 11kW på min BMW i4.
Det här med laddning är för mig en väldigt central punkt på en elbil eftersom jag ligger på 7k mil/år samt den sidoverksamhet som jag driver med elmacken så blir man lätt skadad och vill ha höga effekter hela tiden.
Jag förstår att det är väldigt oviktigt för de som kör mer normalt på 1500mil/år
Det i särklass sämsta med min BMW i4 är långsam laddning på AC och DC, men väldigt komplett som bil i övrigt.
Snygg graf @elmacken, har du möjlighet att visa motsvarande graf för Volkswagen ID.3 Pro Performance, 204hk, 2021?
Jag har en sådan bil och laddar mest hemma så DC-laddning är egentligen inget bekymmer för mig. Nu gjorde vi några resor denna sommaren och jag blev förvånad över att jag inte kom upp i snabbare laddning. Tror att jag på någon OKQ8 lyckades komma upp över 70kW ved ett tillfälle. I de flesta fall så maxade det på strax över 40kW när jag laddade mellan 30% → 80%, är det normalt för denna bilmodell?
Tjena
Grafer på laddkurvor och bilmodeller finns det gott om i databasen varav många är så klart på ID3 58kWh. Men det är ganska brett spann då ID3 är väder och förarberonde hur snabbt den laddar.
Sommar:
Vinter:
Gjorde en testladdning nu på OKQ8 och det verkar ha gått enligt plan. Från 37% till 48% så fick jag in 6,7 kWh på 6 minuter. Vilket blir en snitteffekt på runt 67 kW. Det stämmer ju väl överens med förväntad laddkurva om man tar med i beräkningen att laddningen är lite långsammare i början, handskakning, inte exakt tidtagning, etc.
Var ingen mening att ladda mer än så, det är ju mycket billigare att ladda hemma, men det är tryggt att veta att bilen kan DC-ladda innan man tar ut den på långresa.