Allvarligt talat, vem köper en bil med 44 mils wltp? Jag har en med 57 och skulle åka fram tillbaka till Örebro från Stockholm i veckan. Jag kom fram med 46% trots att jag krypkörde 100-110 och det var 14 grader ute.
Med denna bil kommer du knappt fram och tillbaka mellan Stockholm och Västerås.
Elbilar är för att skjutsa till träningen och åka och handla.
Jag skulle klara mig fint. Är du dag eller veckopendlare mellan Örebro och Stockholm så kan jag förstå att det kan kännas tufft i längden med nåt laddstopp extra, men långtifrån alla pendlar så långa sträckor mellan hemmet och jobbet dagligdags, möjligen en del veckopendlare.
För mig som på min höjd kör långfärd nån gång max i månaden, med krav på 1-2 korta laddstopp på vägen så duger till och med ett mindre batteri. Jag tar även nägra bensträckare/kaffepauser på 10-20 min när jag åker i min diesel idag så det skulle inte vara någon skillnad för mig. Man ska inte glömma att ett lättare batteri även medför fördelar också jämfört med ett större och tyngre batteri.
Även som pendlare med 20+mil enkel resa så funkar ju standard range utmärkt, för bilen står parkerad under hela dagen.
”Problemen” kommer när man skall köra 35-40mil utan att vilja stanna och ladda, vilket merparten av bilisterna bara gör några ggr om året.
Sen när det gäller vikten så verkar G6 väga lika när det gäller standard och longrange.
Så inga fördelar med det lilla batteriet i vikt då de har identisk förbrukning.
Så du säger att elbilar funkar bra om man bara skjutsar till träningar och åker till affären. Jag håller med.
Förutsatt att du kan ladda på destinationen. Visa mig för övrigt den elbil som kan köra 35 mil i 120 km/h (normal motorvägshastighet) på sommaren? Now do winter!
Varför ska man göra det?
@GregorSamsa Elbil funkar nog för alla människor och tillfällen, undantaget för de som lider av räckviddsångest
Snälla lilla.
Visa oss istället en 35mil lång 120 sträcka i sverige, där detta skulle behöva implementeras helt så utan tillgång till snabbladdare
Jag tycker personligen att det är tragiskt att vara inne på ett elbilsforum och skriva så här. Uppenbarligen har du för mycket fritid.
Fattar inte riktigt besattheten med räckvidd Jag kör ofta till Puttgarden (ca 30mil) för att handla och jag har ett ställe ungefär halvvägs i Danmark där jag alltid på både dit och hemvägen tar en fika och laddar en skvätt så att jag kan hålla ett bra tempo
Ner till lägenheten i Brescia är det ca 160 mil det gör vi på två dagar med en övernattning och god middag i Tyskland då kör vi runt 20-25 mil mellan stoppen fika äta ladda jag har aldrig upplevt räckvidds oro på våra resor och jag är inte lätt på högerfoten Vi vet precis var man kan stanna ladda och få en bra kopp kaffe eller en lunch längs vägen
Skulle inte vara lyckligare med 70 mil i batteriet
- Mercedes EQS
- Mercedes EQE
- Mercedes EQS SUV
- Audi A6
- Audi Q6
- Audi Q8
- Audi E-tron GT
- Polestar 2
- Polestar 3
- Polestar 4
- Porsche Taycan
- Porsche Macan
- Tesla Model S
- Tesla Model 3
- BMW iX
- BMW i4
- BMW i5
- BMW i7
- Nio ET5
- Zeekr 001
- Peugeot e-3008
- Peugeot e-5008
- Volkswagen ID.7
- Skoda Enyaq Coupe
- Xpeng P7
- Xpeng G9
- BYD Seal
- BYD HAN
- Hyundai Ioniq 6
- Lotus Eletre
- Ford Mustang Mach-E
- Renault Scenic
Detta gäller vintern – för 35 mil på sommaren blir en så lång lista att bandbredden inte räcker till på forumet.
Snabbladdare ja. De är snabbare än långsamladdare, men oändligt mycket långsammare än den naturliga referensen för alla människors normala tidsreferens för påfyllning av energi i bilen
Bra för dig att du hittat trevliga och pittoreska stopp på dina långresor. Oftast har man dock inte det utan vill kunna köra långt utan planering och tidigare kännedom om allt.
Jag tycker det är tragiskt att inte förstå perspektiv från dem som bara vill att en bil ska ta en från punkt a till b på ett så snabbt och smidigt sätt som möjligt.
Lite nyfiken och därför ställer en personlig fråga som du får avgöra själv om du vill svara på, jag vill bara förstå ditt perspektiv bättre. Du är tydlig med att du inte gillar elbilar och verkar tycka räckvidd är ett problem och att laddning är omständigt och tidskrävande. Men hur kommer det sig då att du skaffat en elbil?
Ren opportunism. Lägre förmånsvärde.
De är sämre, men inte så mycket sämre att jag vill betala 3000 extra i månaden för en fossilbil.
Så mycket bryr jag mig inte om bil, utan lägger hellre pengarna på annat.
Sen har jag inget ideologiskt emot dem. Kunde de leverera på räckvidd, vikt, inredningskvalitet så skulle jag se dem som likvärdiga.
Tror du på allvar att alla dessa bilar klarar 35 mil vid 120 i -10?
På Audis egen kalkylator/uppskattare får jag det till 339 km med 100% motorväg, vinterdäck och -10 för Q6 med ett 95 kwh-batteri som gör bilen groteskt tung
Nej jag tror inte, jag vet.
Audis räckviddsgenerator räknar med en konstant fart på 130 km/h.
I övrigt får du chilla lite med off topic-inlägg – vill du ha en tråd för räckvidd etc så får du starta en ny. Det här handlar om Xpeng G6.
Alltså jag förstår att du vill provocera, men då måste du ta till realistiska scenarios. Finns det överhuvudtaget någon 35 mils lång vägsträcka i sverige med konstant 120km/h hastighet. För jag antar att du vill köra lagligt på vägarna och att du inte har bråttom med nån födsel eller nåt som kan motivera att åka långt och fort mellan punkt A till B så ofta att det blir ett problem!
Samt som @Esse säger så skapa en egen tråd om du är intresserat av annat än denna tråden handlar om.