Jag skulle kunna ta 6.75 liter V8 tanka upp 108 liter 98 octan och på under 20 timmar var framme i Italien skulle jag vara lyckligare för det…
Tror inte det
Jag skulle kunna ta 6.75 liter V8 tanka upp 108 liter 98 octan och på under 20 timmar var framme i Italien skulle jag vara lyckligare för det…
Tror inte det
Självklart är det så! Du beskrev ju just hur du uppskattar dina stopp på din inarbetade sträcka. Poängen är att att de flesta vill komma fram så fort som möjligt.
Det kanske är därför en stor andel av de som haft elbil som enda bil, till skillnad från dig, byter tillbaka till en fossilbil.
E
Ny tråd skapad för ämnet, låt oss inte skräpa ner Xpeng-tråden med onödig off-topic!
Låter som att du vill både äta kakan och ha den kvar. Uppenbarligen är det så pass mycket sämre att du känner ett behov av att ifrågasätta andra som lever i andra situationer och är nöjda med sina bilar.
Ingen tvingade dig att välja elbil, du valde det. Du har uppenbarligen inte gjort din research innan du valde bil, kan rekommendera Youtube-kanalerna Peter Esse och Elbilsmagasinet inför nästa elbilsköp
Äta kakan och ha den kvar? Tja, kanske, men då bekräftar du ju det jag säger att elbilar bara kan bli likvärdiga genom subventioner eftersom kvaliteteterna är som en torr 3-dagars mandelkubb.
Det var inte alls det jag sa. Baserat på dina tidigare inlägg så verkar du spinna allt till en negativ bemärkelse för att det ska passa in i din egen verklighet. Kan du inte diskutera på ett vettigt sätt har du inget på ett forum att göra.
Kritisera gärna elbilar men lägg ner attityden, att svara på en kommentar på ett vuxet sätt är inte svårt och har man ett jobb där man får tjänstebil så borde man besitta den kunskapen.
Elbilar är ett jäkla skräp, men därför perfekta till brukskörning där man vill slippa bry sig, sjukt najs att bara köra och skita i allt, saknar inte den dagen i veckan man står på macken i snöstorm och 10 minusgrader bara för att bilen kräver påfyllning.
Den är perfekt från A till B för 90% av Sveriges arbetande befolkning, de andra 10 har ett jobb där dom nästan bor i bilen och då kanske det finns andra alternativ.
Ändå sjukt att det kommer in lite opportunism i detta i övrigt trevliga forumet, det behövs nog sålänge det är på en bra nivå.
Det enda som är verklig fakta är att det ännu inte finns en bra prissatt elbil som inte är jättestor men ändå får dra ens en liten husvagn. Sjukt att kunna ha en elbil med runt 200 hk men behöva dra husvagen med en Skoda Felicia på 58 hk
Intressant inställning, du väljer medvetet en “sämre” bil för att du vill spara pengar och sedan klagar på det du får fast du redan visste att det inte uppfyller dina krav. Som att köpa en Picanto när man vill ha en Agera och sedan klaga på att prestandan inte är som en Agera.
Jag hoppades verkligen att ditt svar skulle vara att du blev lurad av en försäljare om att du når WLTP även på vintern i 150km/h och laddar på 5 min alternativt en miljöpolicy på ditt företag som säger att ni bara får ta elbil dvs blivit påtvingad bilen mot din vilja.
Nu har du gjort ditt val, lev med det. Försök komma sams med bilen eller överlåt den åt en kollega så du kan byta till fossilbil och förhoppningsvis bli lite lyckligare.
Det här med räckvidd är ju ett individuell preferens och att elbilar har kortare räckvidd än fossilbilar är ingen hemlighet. Jag har alltid prioriterat bilar som varit bränslesnåla på fossiltiden men så kom gas och etanolbilar som framstod som mer miljövänliga. Gas gick fetbort då det knappt fanns några tankställen så jag satsade på etanolen (nej socker betraktar jag inte som mat men det finns en massa andra problem med det bränslet). Funkade bra men tyvärr var det en Ford och med det efterföljande kvalitet. Blev en dyr läxa så tillbaka till bensinsnål fossilbil (<120 gr CO2). Tyvärr var utbudet av elbilar då 2010 litet och med medioker räckvidd. Funderade länge på att konvertera vår bil till el men det var för dyrt. När så den bilen rasade 2020 och det fanns elbilar som utan problem tog en 200 km på vintern (ett krav, då föräldrarna bor på 170 km avstånd) slog vi till. Har inte ångrat det en sekund, kommer inte gå tillbaka. Installerade solceller på huset i samband med bilbytet och det är inte heller något jag ångrar.
Skönt med en gnälltråd som man kan avreagera sig lite i när andan faller på
Jag tycker det är tragiskt att inte kunna/vilja försöka ändra sitt eget synsätt lite för utvecklingens skull. För lägre utsläpp och buller på våra vägars skull. För våra barns skull. Det påverkar inte din totala restid någonting i realiteten med elbil kontra förbränningsmotorbil, så försök acceptera.
Jag behövde förra veckan stanna och ladda 10 minuter på en resa mellan Helsingborg och Oslo, ca 54 mil. Jag klarade inte det, utan behövde äta lunch, stanna och kissa två gånger och köpa kaffe. Inte begränsad över huvud taget av elbil. (MB EQE)
Att komma fram så fort som möjligt på långkörning är inte målet, det är inte det mest prioriterade för de allra flesta.
Lite sen på bollen i den här tråden.
Min bil är en Renault Mégane E-tech med 60 kWh batteri och 45 mils WLTP i blandad körning, så jag känner mig ju väldigt träffad av frågan “vem köper en bil med 44 mils WLTP”.
Hello, it’s me. Trevligt att träffas.
Som du själv lagt märke till så spelar de där extra milen räckvidd inte alltid jättemycket roll. Du kom fram med mindre än hälften av batteriet, det hade jag också gjort
Oavsett om du kör din bil som har lite längre räckvidd, eller min egen som har lite kortare, så är resultatet det samma - om du åker Stockholm-Örebro behöver du ladda på hemvägen, eller ladda vid en destinationsladdare. Det finns ju ganska många sådana i Örebro att välja på, i alla fall i stadskärnan.
Enda skillnaden hade varit hur många minuter du behöver snabbladda på vägen hem. Enligt ABRP räcker det med 18 minuter för mig, för dig hade det kanske bara behövts 10 minuter. Ingen jätteskillnad alltså. De där 8 minutrarna du sparat på att ha större batteri har du redan lagt många gånger om på det här forumet.
Men det bästa hade vart att koppla in sig på en destinationsladdare. Finns många sådana i Örebro. Då hade du inte behövt snabbladda alls. För min bil hade det räckt att ladda i en timme i 22 kW för att fylla på tillräckligt för att komma hem, och jag kan tänka mig att du inte åkte till Örebro bara för att köra därifrån direkt, eller hur? Jag gissar att en timme hade räckt för dig också, då du har större batteri, men kanske inte lika snabb destinationsladdning.
Jag har bara behövt snabbladda den här bilen två gånger sedan jag köpte den, och då känner jag ändå att jag gör mer med bilen än att åka och handla, åker på en del utflykter inom länet och angränsande län.