Utan konkurrens man man höja priset hur mycket man vill utan att någon kan göra någonting åt det och utan egentlig motprestation mer än att leverera ström avbrottsfritt.
Det behövs nog tyvärr någon form av reglering för att inte priserna ska eskalera.
Tanken från början var väl att man skulle köpa sig en garanterad effekt och sedan försöka komma så nära som möjligt varje period och få betala mer eller mindre för under eller överutnyttjade där man låser upp eller tar mer effekt än den man reserverat.
Det gör man redan i villor egentligen genom abbonemangsavgiften som i regel baserar sig på säkringsstorlek. Känner jag elbolagen rätt kommer den inte försvinna heller utan vara kvar så det blir dubbel debitering.
Det jag inte förstår är hur det kan bli dyrare att flytta ström i samma ledningar. Om inte nätet var dimensionerat för att skicka på den effekten man sålt in var det ju dumt att sälja in det från början och ännu dummare att inte förvarna oss konsumenter så man kunde behållit ved/oljepannan och bensinbilen.
Men även mindre solcellsanläggningar med batterier kanske kan löna sig då, plocka konstant effekt från nätet och plocka alla peakar internt.
Även om Jag är en inbiten elbilsförespråkare så har faktiskt full förståelse för att hanteringen av de helt skenande priset för fossila drivmedlen behövde stoppas.
För det blev helt ohållbart för de på glesbygden som var beroende av bilen för sin dagliga pendling, och jämfört med idag kunde det vara upp emot 1000:-/månad dyrare i drivmedel för en normal familj med EN bil.
Så jag tror vi behöver besinna oss lite och låta övergången till elbilar hos den stora massan komma efter en ny generation billigare elbilar som därefter efter ytterligare ca 3år innan dessa kommer ut på begagnadsmarkanden så att ”normala” familjer har möjlighet att finansiera steget till mer miljövänliga bilar.
Vi som idag kör runt i bilar för +500-900’ är en parantes i omstänningen.
Vi är ovanligt lyckligt lottade och ibland väldigt fartblinda.
När det gäller utsläpps rätter så är dessa bara fel, och ja vi kommer bli drabbade som det föregångsland vi är med minimala utsläpp för våra fabriker och vår elproduktion.
Tidigare styren släppte fram detta och vi alla kommer att betala för det.
Att blanda i en nödlösning i fossila drivmedel var en ohållbar lösning, och det är knappast en nyhet.
Men det jag är oerhört besviken på är just hur elen tillåts bli dyrare och dyrare.
Där får Ebba oförskämt mycket skäll, men sant är att det måste göras något åt detta NU.
Både för industrins, privathushållens och laddopperatörerna skull.
Det behövs ”sverigepriser” på elen och en uppgörelse med våra grannländer med överskott där vi gemensamt går ihop till ett gemensamt elområde med exporttariff på elen vi säljer.
I stora drag håller jag med dig, men vill bara säga det följande:
Industrin har inga problem med höga elpriser. De har ett annat pris. Upptalar också priser på lång tid. De kan också dra av merparten av elkostnaden.
Stora laddoperatörer har jag svårt att tro att det går någon större nöd på, speciellt de som är elproducenter. Men ska säga att jag inte har någon riktig insikt i hur upplägg mellan t.ex. Skellefteå kraft och det andra kommunala elbolaget ser ut.
Privatpersoner och småföretag däremot ja. Det är där problemet är. Och det riktiga problemet är att man (elproducenter, elhandelsbolag, politiker) har beslutat* att det är deras pengar man ska roffa åt sig.
*: ogillar passiva formuleringar som “tillåtas” och “bli” som om det vore guds vilja
Håller med. Saker måste ske kontrollerat och inte komma ut luften från dag till annan. Är försiktigt positiv till utsläppsrätterna nu när det kom med två års varsel, då finns det tid för folk att förbereda sig och tid för fler modeller att bli begagnade.
Sen om man absolut inte vill ha elbil till varje pris av något skäl så får man betala för det.
De människor som kommer i kläm är de som är som jag var förr och absolut inte har en lån på en bil och glider i fina kärror för max 15k, det tar lång tid innan elbilarna är där.
Någon som vet varför det är så extremt mycket billigare för Danskar och Norrmän med publika snabbladdare än för svenskar och finnar? Är det skatt och avgifter eller vad handlar det om?
Ju mer kabellängd du har per kund desto dyrare bör nätet bli, därmed bör Sverige vara dyrare än våra grannländer. Ni som har mer insyn får gärna svara.
Gällande driftkostnader på snabbladdare i Sverige är kostnadsmassan i SE3&4 cirka 30% spotpris (energikostnad) resten är effekttaxor (förflyttning av energi) och skatter. Vid hög beläggning blir det mer viktat till spotpris vilket är positivt för operatören och därmed möjlighet till bättre kundpris. I SE2 och SE1 bör sportpriset utgöra max 10% av driftskostnaden med tanke på ständigt lågt spotpris där.
Jag åker förbi Tesla laddarna i Ystad ett par gånger i veckan och det ekar ofta tomt även när Bornholms eller Polenfärjan kommit in då kan det vara en eller två bilar på tolv laddplatser tror jag det är…
Sticker inte under stol med att hjärtat klappar åt vänster och har gjort så i alla år Miljöpartist absolut inte och som tidigare Tesla och Tesla aktieägare tycker jag mig ha rätt att tycka vad jag vill om Tesla och Elon Musk…
Jag hade inga problem med id**en när han bara var en liten (gullig & galen?) entreprenör/vetensp/uppfinnare.
När han på allvar började blanda sig i världspolitiken med sitt hat och sin rasism så blev det ett stort no-No.
Det är din fulla rätt att välja bort företag du tycker är dåliga. Ni är globalister och det får du vara. Jag tycker inte dom är ett dåligt företag. Resultatböckerna säger vinst. Utan Musk och Model S succen hade hade endast närmast sörjande kört elbil idag. Att anklaga Musk för diverse saker som S-maffian i Aftonbladet kokar ihop lägger jag ingen vikt på. Att utöva utpressning som facken gör är inte heller ok. Ironiskt nog var Musk hyllad fram till den “svenska modellen” bröts. Oftast har samma personer inga problem med att stödja regimen i Kina med kinabilar.
Utan tvekan har Model S banat väg för elbilen i våra liv utan den hade inte legacy auto makers behövt släppa ICE och ge sig in på elbilsmarknaden Jag trodde så mycket på Tesla att jag sålde allt jag hade i Volvo (en jävla tur för idag är dom inte värda mycket) och köpte en hel del TSLA jag köpte även en Model 3 som visade sig vara byggd av missnöjda underbetalda bilarbetare en total katastrof som Tesla tvingades ta tillbaka då tog jag även beslutet att sälja alla TSLA
På senaste åren sett Elon Musk helt tappa greppet om verkligheten och droppen är väl när han bara för han lyckades köpa USA valet 2024 nu tror han kan styra över valet i Tyskland och partipolitiken i Storbritannien finns väl ingen människa med en uns av moral som tycker det är OK På tal om AH så hyllas han av vissa delar innom AfD som Elon tycker “Only AfD can save Germany, end of story, and people really need to get behind AfD”