Dyrt elnät hotar omställningen

Nej, om man inte bryr sig om utsläpp så har inte elbilarna så mycket att erbjuda. Bilföretagen gör I och för sig sitt bästa att göra fossilbilarna dyrare och plastigare, för att ändra våra referensramar. Herregud, vad mycket trevligare och billigare en fossil-Audi var för 10 år sen.
Det enda som driver elbilsförsäljningen nu är väl det kraftigt subventionerade förmånsvärdet.

4 gillningar

Hade loggat ut . Men kan väl ändå bidra med lite , eftersom det skrevs om lastbilar . Enligt dom rapporter jag läst om biogas kontra Elfordon . Så ska väl biogas fordon vara väl så bra under sin livstid ??? . Och väldigt många åkerier väljer att köra på flytande biogas , när krav på låga koldioxidutsläpp finns från transport köparen . Och eftersom jag kör en varje dag , så kan jag bidra med att det tar ca 8- 10 minuter att fylla tanken , och få ca 70 mils räckvidd med 65 tons totalvikt på en Volvo . Mer på Scania . Kanske är det bra då ?? Med fler klimatvänliga allternativ , om belastningen på kablarna är för stora ??? . Men den biten har jag ingen kunskap om , men LBG kostar ca 25 kr kilot , med en förbrukning på ca 3 kilo per mil på full lastat ekipage. Hur mycket ellastbilar förbrukar under samma förutsättningar vet jag inte ??.

En lastad Scania 45R med ca 62ton totalvikt ligger på ca 1500Wh/km, beror lite på klimat och topografi så klart.

Min besiktningsman sken upp då jag rullade in med min 15 åriga lågmilare VW golf variant Diesel till besiktning i höstas.
Jag nämnde för honom att min nästa bil blir en elbil och fick en bekymrad min tillbaka, varefter han sa att håll kvar din VW golf med dieselmotorn om du vill fortsätta äga billigt med lite krångel.
Tyvärr börjar jag tro att han har rätt i detta. :frowning:

1 gillning

Lite ironiskt att Norge till skillnad från Sverige lyckas så bra med elbilssatsningarna.
I mångt och mycket är det inkomsten från oljan som möjliggör att Norge har råd att satsa så mycket på ny miljöteknik och subventioner för att med kraft styra om transportflottan till el.

I Sverige gör vi typ tvärtom. Lägre bensin/dieselpris och högre elpriser, samtidigt som vi skeppar över begagnade leasingbilar till Norrmännen, eftersom efterfrågan är så begränsad i Sverige. Det enda som subventioneras för elbilar är ju skrotningspremie på 10 000kr och förmånsvärdet på nya tjänstebilar.

Grattis Norge!

Om vi antar att en åkare laddar långsamt 63A över natten och inte behöver snabbladdning under dagen så pratar vi cirka 37,50kr/mil. Elkostnad 2,50kr/kWh.
Kräver en DC laddare på depån på 40kW som kostar cirka 180k blir då ca 50kr/dag i avskrivning på utrustningen.
Dock är ju lastbilen dubbel så dyr som motsvarande fossil, å andra sidan kan man få statligt stöd för inköp av ellastbil.

Behöver man snabbladdare under dagen blir det knepigare att räkna på, antigen kör man publika lastbilsladdare för ca 5-7kr/kWh eller egna men då är det viktiga att ha så hög volym som möjligt för att räkna hem hela affären.

Gällande lastbilar så finns en tysk på YouTube som uteslutande kör elektrisk lastbil över hela Tyskland. Fungerar överlag bra.
https://youtube.com/@electrictrucker?si=8JXFkbE1vm4PgfH_

Sticker Sverige ut med höga nätavgifter? Elen som produkt är ju i regel högre prissatt, ganska mycket också, i Europa men ändå kostar snabbladdningen mindre per kWh i många länder, bl.a Tyskland och Holland.

Edit: läste på litegrann nu.
Syftet är att effektivisera näten och det är inte nätägarna utan energimarknadsinspektionen som bestämt detta.
Blir intressant att se hur implementationen kommer se ut hos olika nätägare, det är nämligen upp till dom att sätta tariffen.

Det blir alltså två parametrar att ta hänsyn till, dels elpriset som produkt och dels effekttariffen som också kan variera över dygnet om nätägaren valt att göra så.

Är ju alltså fullt möjligt att det kan vara dyrare att ladda när det är minuspris än när elen är dyr, beroende på hur ditt lokala elnät är byggt…

Man kan väl inte göra så mycket mer än att anpassa sig . Nu är det billigt för mig som kör 3500 mil om året med 99% hemma laddning , att köra på el . Om förutsättningarna förändrats om två år , när det är dags att byta bil enligt leasing avtalet . Så är man ju fri att välja annat alternativ. Och så tänker nog Åkarna också . Har man en körning som passar ellastbilen så kan väl det vara bra . Eller så väljer man annat klimatvänligt alternativ, som HVO 100 eller LBG , om transport köparen betalar för klimatvänlig transport . Och det hoppas jag att fler gör . EU har väl godkänt förlängning av skattebefrielse för biogas , för Sverige har jag för mig ? . Flera bra alternativ är kanske bättre än ett ? . Särskilt om ett enda alternativ som el , medför allt för höga investeringskostnader på nätet , med höga nätkostnader som även drabbar hushållen .

Vi behöver sluta kalla saker vi eldar upp för klimatvänliga alternativ.

Bättre, ja, men klimatvänliga? Nja.

Sålänge det görs på restprodukter är det okej, sedan när det tas ner skog eller slösas på andra sätt bara för att det ska gå att göra HVO är det inte det längre.

Samma med Biogas, jag är ett extremt fan av biogas men när den inte räcker och börjar späs med naturgas är det inte så klimatvänligt längre.

El är bra så, det är mycket lättare att styra vad man kör bilen på då.

Ökar inte produktionen av biogas med efterfrågan ? . Fler lantbrukare med djurhållning som tar till vara på metangaserna , i stället för att bara släppa ut dom ? . Men en del använder den till att producera el till sig själva , har jag läst . Det är ju bra det också kanske? .

Helt klart en tråkig utveckling och jag instämmer med @Larsson att även om elbilen är klart trevligare i vardagen så kommer jag knappast fortsätta köra elbil om en fossilbil blir väsentligt mycket billigare än motsvarande el.

Största anledningen att jag bytte till el var just pris i förhållande till prestanda. Sen är det givetvis en stor bonus för klimat och mycket annat, men egna plånboken väger tyngst och så är det nog för många.

1 gillning

Ja och nej. En rötanläggning är dyr och följer inte försörjningen med efterfrågan blandas naturgas in, den är billigare. Ren biogas är ganska dyr pga begränsade mängder.

Sittande regering fortsätter att göra vad de kan för att bromsa övergången till EPV och gör vad de kan för att Putin och andra oljeexportörer skall kunna fortsätta att förgifta oss. Om två år när det nya systemet för utsläppsrätter träder i kraft, så kommer detta att kosta Sverige ENORMA summor.

6 gillningar

Det kommer att ändras radikalt vad gäller bensinpriset framöver. Den sittande regeringen mörkar de priser och nödvändiga inblandningen av biobränsle (som de vet krävs inför 2027).
De strutsar och har därför valt istället att tillsätta en utredning som säkert lär bli klart strax efter valet 2026.

1 gillning

Ja du, det kommer att bli ett uppvaknande av rang när det godståget kommer lastat med några hundra ton av “verkligheten”.

1 gillning

Dagens snabbaste publika laddare i Sverige på 400kW kostar 4,5-6kr/kWh.
Bensin/Diesel behöver upp till 50kr/L för att ”jämförpriset” skall vara samma. Dock får man 30MW flöde vid pumpen vs. ynka 0,4MW vid våra snabbaste laddare just nu.

Fossilt flytande drivmedel behöver bli MYCKET dyrare och elnätet MYCKET billigare för att marknaden själv skall fixa omställningen utan diverse subventioner som ”lurar” marknaden.
En annan viktig aspekt är att ”el” är ingen energikälla därför är elnätet bara ett distributionssystem som kan distribuera alla energikällor även fossila.

Fordonen är jag övertygad kommer inom kort vara samma eller lägre i inköp än motsvarande med förbränningsmotor.

Ja det krävs betydligt mera än skämtet med skrotningspremien om nåt ska hända.
Håller helt med om att snart är priserna jämförelsevis på samma nivå. Man höjer nu priser på fossila bilar och sänker priserna lite på elbilar för att försöka öka elbilsförsäljningen den vägen. Jag tror elbilspriserna måste ner 10-20% till innan det tar riktig fart, men där hade ju regeringen kunnat snabba på det genom att ta pengarna från skrotningspremien och istället subventionerade begagnat köp av de tidigare bonus malus leasade bilarna som istället skeppades utomlands.

Får vi vid nästa val ytterligare en Blå-Brun regering denna gången med SD som Sveriges andra största parti och SD i en regering dom har majoritet i lär vi nog inte se radikala ökningar vid pump då deras väljare kräver det utsläppsmål be damned

Får vi en Röd-Grön regering så lär nog dina gissningar om bensinpriser runt 30kronor/liter vara i närheten om det gör att Sverige uppnår satta miljömål är det OK med mig

För oss som kör ICE fordon finns det alltid alternativ och att alla ICE fordon ska vara utbytta 2050 eller när det är är en utopi

Återstår nu att se vart elpriserna hamnar framöver med den regeringen vi har idag och framförallt för oss här i Skåne
Som utvecklingen ser ut just nu skulle det inte förvåna mig om det står en sliten Benz S123 Diesel på uppfarten tillsammans med en vilande ID.BUZZ framöver

Samtidigt tror jag många uppskattar att kunna ladda billigt nattetid vid hemmaladdaren. Men jag håller med om att det måste ske en ändring för att det ska ta fart!

Utan billig långsam laddning hemma eller vid arbetet där man vistas länge hade elbilen aldrig haft en chans.
För mig är det ett mysterium att förflytta energi i elnätet med någotsånär hastighet kan vara så dyrt, förklara gärna ni som vet.

Du kan lasta ett batteri med Schenker eller DHL på 200kW/200kWh i Stockholm och köra ner det till Malmö 6 gånger på en månad innan det blir billigare att ta 200kW från EONs nät i Malmö. Ja då har DHL marginal på arbetet.

1 gillning