Ska åka och prova en sån framöver.
Är sjukt nöjd överlag med min MG men tänker att den snart gått 8000 mil och brukar bli en puckel i värdeminskningen vid 10k mil.
Tankar?
- storleken, verkar ganska snarlik min ZS, kanske något större.
- räckvidden, är nöjd med den på MG men denna ger på pappret ca 10mil till.
- dragvikten, 1300kg är ju inte grymt men i alla fall väldigt användbart ihop med BE-körkort.
- utseende, den sticker inte ut men ser robust och rejäl ut.
- laddning, 140kW/11kW räcker gott.
- bra garanti
- lagom effekt, 160kW, bör ge hyfsat billig försäkring.
- stabilt ÅF-nät, Hedin bil.
- en del fåniga finesser, t.ex en tiltbar skärm
- förmodligen kinesisk klimatanläggning.
- ovanstående ihop med klimatkontroller på skärmen.
- EU-oväsen (ska väl kanske inte lastas enbart denna modellen dock)
- förmodligen kassa stödsystem.
- ganska dyr (fr 560k) men väntar mig låga ägandekostnader.
- framtiden? Även om jag tror just BYD kommer överleva.
Vad finns det för alternativ i prisklassen som inte har herrejösseseffekt och dyr försäkring?
Har gärna riktig nyckel och förardisplay också. OM alternativen har panoramatak måste det finnas en rullgardin att stänga.
Har helst inte fyrhjulsdrift, elen är för dyr för att slösa på sånt.
Dragkrok minst 1000kg är ett krav om det ska bytas bil, särskilt som det visat sig att 500kg som det är på MG:n faktiskt var lite för lite.
Vill inte ha några “sponsra inte Kina” kommentarer utan att också få ett alternativ tack, annars tillför dom inget
Högt bruksvärde och mjuk fjädring trumpfar hög tekniknivå och sportighet.
Klämde på en sån mär jag lämnade tillbaka den Seal jag åkt en veckaz kändes trevligare än MG ZS var mitt första intryck, man sitter helt okej Stora problemet med BYD är att ofta snabbladdning och bilens navigationssystem pratar heller inte med bilen så den vet inte vilken SoC man har t.ex.
Vet inte hur snabbt du behöver bil men Kia EV3 skulle annars kunna vara något. Första kunderna ska få bilen innan året är slut så man borde komma med pris snart!
1 gillning
Navi i den är snäppet bättre än ZS då, den vet inte ens vart det finns laddare
Tänkte inte på EV3! Vore ju dock trevligt med lite spec på den, just nu finns det inte mycket matnyttigt att hämta ens på deras hemsida, där handlar allt om designinspirationen från EV9 och AI-assistenten, står inget om något vettigt… Men du och Esse hade väl vart och kollat, tänkte ni på om någon av deras bilar ens hade dragkrok?
Behöver ju inte byta bil speciellt snart egentligen så kan vänta, jag är den typen som vill provköra först, särskilt moderna bilar för det är ju så små saker som kan fälla en bil nu.
Nåja, vi har en Kia-handlare här i stan, får väl svänga förbi och kolla om dom vet mer.
Står lite mer om EV3 här: https://elbilsmagasinet.se/kia-ev3-erbjuder-bra-paketering-i-kompakt-format/
Long Range sna komma 600 km, dragvikt 1000 kg, framhjulsdrift med 150 kW (204 hk) osv
Helt klart ett alternativ!
Ska gräva lite i typfel på den plattformen, den har ju funnits i några år nu så finns säkert data
Xpeng G6 kan kanske vara ett alternativ? Den verkar ju vara rätt lovande och typ i samma prisklass och storlek?
1 gillning
Haha det var en ful rackare! Men jag ska ju köra den, inte titta på den, kommer va täckt av smuts 99% av tiden ändå
Men vart köper man såna? Hittar bara massa experience centers skitlångt bort… Är det Bilia man servar hos endast? Är ingen kul kärra att ha här i Oskarshamn i så fall…
Ja, det är Bilia som kör Xpeng, riktigt trevlig bil att köra Närmsta service center från Oskarshamn verkar vara Borås dock! Men utan att ha kört Kia EV3, Xpeng G6 är den bättre bilen
Jag kastar gärna också in Renault Scenic som ett bra alternativ.
Jag är själv på väg att köpa ny elbil under slutet av året så om ännu fler har förslag på liknande bilar i samma storlek och pris så är även jag intresserad . Efter att ha provat scenicen och varit på premiären av G6 så är G6:an min favorit. Hoppas på provkörning i Malmö snart.
1 gillning
Ja just det, scenic är rätt schysst… Men deras konfigurator var kass men har Skobes här i stan
Det är sällan någon här nämner Stellantis produkter utom när dom hånas kan det bero på att dom är ganska ointresserade av att låna ut bilar till influencers och youtubers…
Peugeot har allt från lilla e208 till helt nya e3008 och rymliga e4008 Peugeots nya designspråk är så rätt och bilarna sticker verkligen ut Priserna på websidan ser lite för dyra ut men tar man sig till en ÅF finns det många incentives och paketpriser som kan bli ett bra köp eller privatleasing
Opel är i princip samma visa och det finns några guldkorn i sortimentet som är väl värt ett ÅF besök
Fiat är lite av en favorit hos mig sen min första 1967 Fiat 1000TC Abarth till min senaste Fiat Stilo Abarth och däremellan ett 10tal andra 500e är mest en citybil men mitt hjärta klappar varmt för Abarth versionen behövde jag en tredjebil vore valet lätt men den nya 600e ser riktigt trevlig ut har inte kört eller klämt på den så ska inte uttala mig mer om den annat än att den ser intressant ut på pappret
Av med skygglappar ut och provkör
Började min elbimskarriär i en Opel Corsa E, just för att jag gillar Stellantis chassin men driftsäkerheten var inte sådär och den stod ofta på verkstad.
Men gillar Astra kombin skarpt annars!
Edit, men shit 639k var inte som hittat heller… Finns heller ingen info alls om dragkrok…
Än en gång ta kontakt med en ÅF
Tidiga Corsa och 208e samma bil hade en hel del barnsjukdomar men vilken tillverkare har inte haft det
Har kört Astra Kombin en riktigt trevlig bil inte så mycket EV rymdskepp utan en bil en ICE ägare kan känna sig komfortabel med
Har väl mer med att göra att det man har är rätt gammalt men dom tar riktigt bra betalt, e208 är långt ifrån prisvärd. Nya e3008 kan jag inte säga något om, har blivit lovad att jag ska få låna en bil. Astra ST och e308 har jag efterfrågat om och om igen men dom finns fortfarande inte på svenska marknaden.
Drar ner till Kalmar och slänger några ord… Tyvärr är det KW Bruun som har hand om Stellantis och dom är… Dumma i huvudet… Vi har en Opelhandlare i stan men dir går jag inte om jag slipper.
Men den är nästan 100k dyrare än jag tänkt mig… Dra av 200k på priset och dom har en storsäljare men en offert kan man ju ta!
Vet att jag gav mer för min Corsa än för MG:n som är en på alla sätt utom körglädje bättre bil.
Har jobbat med dom i ett antal år men jag måste ge dom lite cred för garanti och eftermarknads support folket däremot är deras relationer med säljorganisationerna hos ÅF genomgående under all kritik
Trist att du har dåliga erfarenheter ofta ligger det hos ÅF och verkstad
Är inte här för att hålla KW Bruun bakom ryggen då jag inte längre har något med dom att göra mer än att jag ibland lånar bilar av dom och det tjänar varken dom eller jag på
Mercedes EQA 250+, vad tror facit om det?
Specade en sån nu som slutade på 569.800.
190 hk, 1500 kg släpvagnsvikt.
Är ju Mercedesgubbe innerst inne också, haft tre stycken C-klass innan.
1 gillning
Hämtade en idag faktiskt, får återkomma
2 gillningar
Såg det! Hade en sån som hyrbil en gång när min Opel stod på verkstad, den var iaf trevlig men verkar vara uppdaterad nu
G6 tycker jag känns som en klart intressant bil, men den saknar täckning för glastaket som du hade som måste.
Sedan att Tesla fans gnäller över att det är en kopia på MY så känns det väl som att Xpeng hela tiden varit tydliga med att MY är stark “inspiration” som de förbättrat med förardisplay, snabbare laddning, 360kamera, parkeringsensorer och radar, infällbart drag, ventilerade framsäten till just nu lägre pris än MY (sedan får vi se hur EU tullen påverkar). Största nackdelen jag sett funktionsmässigt är väl 40/60 baksätet och inget handskfack.
Sedan har man osäkerheten med andrahandsvärde på kinesiska bilar och att Xpeng kan dra sig ur i Europa om de inte får igång försäljningen. Viktigt för försäljningen är iaf att Bilia lyckas hålla att ha öppnat 20 serviceställen innan årets slut som de sa tidigare i våras.