Kommer inte ens ta offert på en Astra. Får en hyfsat välutrustad Mercedes EQB för samma pengar…
Nu har jag väl rullat en 150 mil i EQA! Absolut en bil värd att rekommendera. Stora problemen är innerutrymmen som är sämre än många andra bilar i liknande storlek, styrassistenten känns lite skakig ocg snabbladdningen tar 35-40min för 10-80%. Men den är komfortabel, bra dragvikt, känns vettig med lagom knappar och inte så stor skärm, bra svängrsdie. Verkar finnas en del lagerbilar med diverse utrustning, kan vara värt att kolla
Annars så +1 på Renault Scenic
Så om du blir tvungen att rangordna dessa bilar som du verkar gilla och som jag personligen tycker konkurrerar med varandra för mitt nästa bilköp. EQA, G6, Scenic, Megane och EV3. Och gärna då utifrån ett perspektiv av en andrabil men som ändå skall kunna vara ditt multiverktyg i vardagen. Själv lutar jag åt G6…men så har vi det där med nytt märke och kina på den.
Som andrabil:
- Kia EV3
- Renault Megane E-tech
- Xpeng G6
- MB EQA
- Scenic
Vad man värdesätter i en andrabil är såklart alltid olika men jag skulle föredra en mindre elbil som gärna inte kostar en halv miljon och där tror jag EV3 och Megane passar in bäst. Är man redo att gå över halvmiljonen så är Xpeng G6 klart mest intressant pga dragvikt och utrymme, EQA vinner på dragvikten och även om Scenic också får dra en del och har goda utrymmen så känns den inte som en andrabil, det blir för mycket batteri och räckvidd för en andrabil.
Som förstabil:
- Renault Scenic
- Xpeng G6
- MB EQA
- Kia EV3
- Renault Megane E-Tech
Som förstabil blir räckvidd mer intressant, utrymme för hela familjen på semestern är intressant och mindre bilar är inte lika bra för detta.
Snyggt! Det ska ju bli förstabilen och ersätta min ZS, vi har redan en kontantbetald 2019 E-golf som andrabil (och racerbil, när jag kör den… )
Håller i stort med din lista, enda skillnaden utifrån att jag upplevde EV3 på de olika förhandstittarna som större än EQA på insidan så skulle jag byta plats EQA och EV3 som på första bil. Men känslan från filmerna kan ju vara fel.
Av bilar “idag” för personligt bruk skulle jag fundera seriöst på Scenic om jag vill ha 2WD, en technic med introduktions erbjudandet kostar 560k oprutat och har då allt lullull som Renault kan erbjuda och bra räckvidd exkl panoramaglas, drag ingår väl inte heller i det priset? Finns inte i tillvalslistan eller i standardutrustningslistan.
AWD så ligger G6 bra till. Om man bortser från osäkerheten med kinesiskt finns det väl ingen AWD på svenska marknaden för 630k inkl drag (hört folk fått kring 600k i offert) som erbjuder så mycket.
Men högst teoretiskt inlägg då jag inte sett eller provkört EV3, Scenic eller G6 personligen.
Har ju inte kört EV3 så det är ju lite ”känsla” bakom Min tanke var att Mercedes är mer bekväm, tystare och behagligare att åka i än EV3 då jag gissar att den kommer vara lite mer som Niro. Men det vet vi ju inte än som sagt
Vet två pers som köpt en Scenic och väntar på leverans! Det är en sådan bra paketering i den bilen, ser fram emot att köra den i augusti och se vad den presterar på svenska vägar!
När jag jämför EQA med EV3 så har jag lite svårt att tänka bort att EQA är en “gammal” bil och att EV3 är en “ny”. Hade inte spelat någon roll om det varit en fossilbil men när det kommer till elbilar så är känslan att utvecklingen går otroligt fort så man vill inte riskera att sitta med gammal teknik om man köper en EQA. Jag kan till och med tveka inför att provköra modeller som har något år på nacken för att undvika att bilen känns kanon men att den på pappret har usel laddning, klent batteri osv. Kanske saknar OTA och värmepump.
Laddning för mig är inte speciellt viktigt, har nog aldrig behövt vänta på min ZS som maxar 89kW, har aldrig bråttom när jag är på långresa och laddar nästan bara hemma annars
Viktigare för mig är att det bara funkar när jag behöver ladda…
Egentligen bryr jag mig inte om tekniken heller, hade jag kunnat hade jag beställt en eldriven Volvo 740…
Ska faktiskt prova en Ex30 här i stan bara för att känna om hastighetsmätare i mitten är så kass som jag minns från förr.
Börjar undersöka driftkostnader med nu och det är ju vansinniga däckdimensioner en del kör med, går ju inte välja mindre än 19" på en del bilar…
Som sagt, olika behov och vad man tittar på. Jag har inga problem att köpa en elbil som är byggd på en fossilbilsplattform från 2018, modellen i sig kom från 2021 - Det är den bilen jag trivs bäst med och jag tycker det är viktigare än om den har kardantunnel eller ej. Surt att den inte har frunk men värt att offra
Amen på det! Fossil plattform har andra fördelar
Sitter och konfar en Ex30 singel motor plus long range på skoj men förstår inte varför jag per automatik måste ha 19" hjul bara för att jag väljer till pluspaket, skitdumt för jag vill bara ha 18, eller egentligen 17…
Förr kunde man ju välja bort detaljer utan kostnad.
Är det före eller efter du provat EX30? Jag tycker att bilen ser kanon ut men samtidigt kan jag inte efter att ha lagt 100 tals timmar av research välja EX30 med tanke på det man läser om den från de som testat.
Med det sagt så har jag haft 2 x renault zoe och dessa bilar funkar mycket bra. Inget strul och gör sitt jobb som andrabil. Så kanske gör man det mest krångligt för sig när man undersöker och jämför utan istället skall man bara ut och provköra.
EX30 upplever jag som väldigt smäckig efter Esses test.
Jag med, tänker att jag ska prova för att känna lite själv med. Men nån Volvo är det ju inte.
Jag har ägt min EX30 i över två månader nu och kan inte säga annat än att jag är supernöjd.
Hade en V60 laddhybrid innan och jag ångrar inte bytet alls.
Har haft väldigt lite buggar och det har väl med o göra att jag fick den senaste mjukvaran vid leverans.
Upplever inte alls inredningen som smäckig/billig.
Vissa delar bättre än i V60.
Ska sägas att det är det lilla LFP batteriet jag har och bilen är i Plus utförande.
Vad får du för räckvidd med det lilla batteriet?
Omkring 32mil. Förbrukningen ligger på ca 1.6kwh/mil. Ska ut på långresa nästa vecka så får se hur den klarar det.
Får man fråga om det fanns andra modeller som var av intresse när du valde EX30, och i sådant fall vilka och varför blev det en EX30?
Nej inga andra modeller av intresse. Jag är väldigt Volvo frälst så svårt att byta märke😅
Sen tycker jag att EX30 är den snyggaste bilen i sin storlek. Den drar blickar åt sig på stan.
Visst, baksätet hade kunnat vara lite rymligare men inget som störde mig tillräckligt för att inte köpa bilen. Den är rolig att köra, går väldigt tyst och hög komfort.