Verkligen, men för oss lite längre norr ut i landet ser det mörkare ut. Många 2+1 vägar och misstänker att det inte kommer aktivers på dessa vägar i första taget.
Har du testat motsvarande funktion hos andra fabrikat, fast där man bara behöver toucha en kapacitiv ratt och inte aktivt styra för att ha igång filassistenten.
Skulle vara intressant att höra upplevd skillnad mot dessa system.
Tex MEB bilarna eller Kia då detta är de jag mest kört.
Min 330e hade kapacitiv ratt, det är mycket bättre än på Mach e där man normalt måste “streta emot”. Man slapp alla “håll i ratten” när man faktiskt håller i ratten.
Även om man bara behövde nudda ratten med ett finger för att det skulle fungera så är det mycket skönare att bara ha händerna liggandes där man vill. Säkrare vet jag inte.
Kapacitiv ratt borde vara ett minimum krav. Hoppas verkligen att alla tillverkare går över till det.
Vid vissa hastighetsskyltar så anpassar bilen nu mer hastigheten innan den nya lägre hastigheten. Det fungerar dock inte på alla skyltar av någon anledning.
Bilar har ju generellt lite svårt att läsa av hastigheter tyvärr, största problemet blir avfarter där 70-skylten är för nära motorvägen och bilen då tvärnitar ner från 110 km/h.
Ja det har ju hänt några ggr, då är man glad att man inte sitter och sover.
På mindre vägar kan den få helt fnatt, ingen skylt i sikte men ändrar hastigheten 5 ggr på kort tid. Säkert någon på kartavdelning som jobbat kvällspass efter AW:n.
Jag var och körde på Centralbron i Stockholm med min Renault Mégane E-tech. Den lyckades i några sekunder visa att hastighetsbegränsningen är 80 km/h. Enda rimliga tolkningen är att kameran lyckats läsa av en skylt på järnvägen precis bredvid, för det är definitivt inte 80 km/h som gräns någonstans i närheten av den platsen…
Den bilen har dessutom en funktion som kan automatiskt ändra inställningen för den adaptiva farthållaren utifrån avlästa skyltar. Den funkar helt okej på landsvägar där det inte finns några komplicerade skyltar av skogar, men den har svårt på motorvägar eller leder med många avfarter.
Har hänt lite för många gånger att bilen plötsligt börjar plötsligt bromsa in för att den tror att hastighetsbegränsningen plötsligt är mycket lägre än den faktiskt är, så jag har bara den funktionen aktiverad på landsvägar numera, där funkar funktionen väldigt bra, och den kan till och med sakta in innan skyltar eftersom den också använder kartdata.
Utifrån det har jag rätt lätt att förstå att Ford bara har godkänt funktionen på vissa specifika vägar, där de kan lägga fokus på att ha rätt kvalitetssäkrad data på plats. Ford har säkert varken radikalt sämre eller bättre teknik än Renault på den fronten, det handlar bara om viljan att certifiera systemet under vissa specifika omständigheter, och förse bilen med bättre data.
(Förutom på 2+1-vägar, där är styrassistenten för Renaulten hopplös när två körfält blir ett, man får vara beredd på att stå emot bilens tendens att vilja köra in i mitträcket under de omständigheterna.)
Man kunde önska att Ford hade kvalitetssäkrat vägarna där BlueCruise kan aktiveras men det verkar tyvärr inte vara så. Har testat för lite för att säga säkert men Peter nämde något om det i sin video också.
Forden är hyffsad på att inte välja den vänstra filen vid 2+1 men det händer att den vill göra det. Ingen skillnad mot BMWn. Mokka e ville ta livet av en vid varje tillfälle den fick.
BC gillar inte lågt stående motsol, då fick man ha händerna på ratten. Man får ingen indikation på vad som hindrar BC så lågt stående sol är bara min gissning. Allt annat var perfekt vad jag kunde se.
När man kör om lastbilar lägger bilen sig närmare den vänstra linjen för att lämna plats åt lastbilen. Känns mycket tryggt.
OT: Bilen la till en laddare där den tyckte att jag skulle ladda i 7 timmar. Detta var i Sthlm området så det fanns flera snabbladdare att välja men 7h var det bästa bilen kunde hitta.
Jag valde en annan laddare, laddade i 18min och kom hem med 20%. Snittade på 115 kW.
Såå! Hämtade precis en Mach-E för att testa testa. Så sjuukt märkligt. Måste köpa en rubiks kub till videon som ska spelas in Fungerade riktigt bra dock och tycker Ford gjort ett bra jobb med att visa när det är aktivt och inte, det är väldigt tydligt.