Bra video! Vote fränt att prova med polariserande solglasögon. Vet att hastighetsmätaren försvinner på vissa bilar med dom på nämligen
Håller med, bra video! Jag saknade rubiks kuben dock, hade varit kul att se dig lösa den under tiden.
Jag tror jag har polariserande solglasögon (himlen blir mycket blåare om jag lägger huvudet på sne.) Det fungerar utan problem med dom jag har men vågar inte säga 100% att dom är polariserande, minnet…
Tack Jag bestämde mig för att inte leka med något framför kamera, det kan ge fel budskap! Tycker det fungerade riktigt bra, inte en enda gång som jag tyckte det blev fel under de två dagar jag hade bilen.
Helt rätt beslut! Det hedrar dig att du tänker på sånt.
Hur funkar Bluecruise om det blir t.ex. en olycka eller liknande, kommer den tvärbromsa då själv om man inte hinner ta över? Försöka styra undan?
Inget jag testat såklart men när BC avaktiveras så är ju alla dom andra vanliga säkerhetsfunktioner aktiva så bilen kommer bromsa om det står en bil i vägen och hjälpa till med undanmanöver om det blir aktuellt.
Är Blues Cruise L2 eller L3? Skillnaden är väl att L3 så tar Ford fullt ansvar och du behöver inte övervaka körningen tills den säger till?
Isåfall behöver du inte göra något om det sker en olycka… såvida den inte varnar och lämnar över ansvaret direkt vid fara… BC AI “Allt lugnt…Allt lugnt… [Olycka] AAAAH Jag ger upp, ta över!!!”
Level 2 enligt podden
Det är L2, du är alltid fullt ansvarig. Du behöver titta på vägen hela tiden, om du tittar bort mer än 5 sekunder kommer bilen att stänga av systemet.
Så fort BC detekterar något knas på vägen så säger den till att du skall över men är det akut fara så tvärnitar den precis som vilket adaptiv farthållare skulle göra. (Osäker om Ford Mach-E har förmåga att göra undanmanövrar vid behov men det är ju en del av det övergripande systemet, inte BC i sig, så fall.
Men viktigare – välkommen tillbaka till forumet @DanielKjellander !