Betalar ni också 50 000 kronor per år för att försäkra elbilen?

Titt som tätt snubblar man ju över de där ytterligheterna när det kommer till att försäkra sin elbil. Det dyker upp hemska alarmerade rubriker om att det kostar uppåt 50 000 kronor per år, eller nu som senast “50 kronor per mil” att försäkra en elbil.

Är jag ensam om att inte känna igen mig? Jag är 40+ år och bor i Sveriges nionde störst stad. Med lite samlingsrabatt, betalar jag 11934 kronor per år i helförsäkring för en Tesla Model 3 LR från 2021. Det inkluderar 2000 mil per år, självriskrabatt samt hyrbil. Alltså en milkostnad på 5,90 kr.

Försäkringsträsket är ju en djungel och man bör ju så klart göra en egen individuell research INNAN sitt bilköp. Samtidigt är det ju många som avskräcks av rubriker om premier på 10 000 kronor per månad.

Hur ser det ut för er?

1 gillning

Nu behöver jag göra ett tillägg här efter att ha pratat med @cgullin parallellt.
Han är ju 30+ och bor i Sveriges fjärde största stad. Med min bil med samma villkor får han 19 358kr/år.

Det som blir riktigt intressant är att vi sedan jämförde med en Tesla Model Y LR från 2021. Där fick Gullin 15 657kr/år och jag 15 036 kr/år. Så Gullin bör ju alltså välja en Model Y framför en Model 3.

Försäkringar är en djungel. :person_shrugging:

Många köper väl dessutom nya modeller av elbilar innan de har regnr också och då kan de inte kolla upp försäkringsavgifter då försäkringsbolagen kräver regnr?

Befinner mig någonstans mellan 30 och 40 år och betalar ~4500 för halvförsäkring till vår ID 4.

Hänger inte det till stora delar ihop med den (oftast) höga effekten i elbilar?

Min BMW i4 M50 (544 hk) kostar mig 9720 kr om året för en halvförsäkring. Det är väldigt dyrt, i mina ögon. Vad en helförsäkring till den skulle kosta vågar jag inte tänka på. Jag som funderat på att köpa loss den när leasingen tar slut. Hmm…

Min Audi Q8 50 är något billigare än vad min förra e-tron 55 var. Den har också lite lägre effekt.

Som jämförelse kostade min Porsche 718 Cayman GTS (365 hk) ca 14000 kr om året med helförsäkring hos Porsche. Då gällde den även på bana. Porsches originalförsäkring har alltid ansetts vara dyr men i det här perspektivet var den ganska prisvärd.

Jag har inte elbil idag, men av nyfikenhet ringde mitt försäkringsbolag och kollade vad jag skulle betala för en Kia Ev6 77kw. Frågade först på en Kia EV3, men där kunde de som jag misstänkte inte ge mig en prisuppgift då de inte hittade någon Kia EV3 med regnr att jämföra med ännu.

Jag är 60+ och har en samlingsrabatt på mina försäkringar. Skulle vid köp av bilen ha vagnskadegaranti under 3 år, varför jag bara skulle behöva halvförsäkring under dessa 3 år och då betala 2494kr/år.
De hjälpte mig även att skatta vad en helförsäkring skulle kosta på en motsvarande begagnad 3+ år som skulle landa på ca 4655kr/år, dvs knappt något mera än min gamla VW golf variant diesel 105hk från 2010 kostar mig idag.

Jag är 40+, bor i en mindre stad i södra Sverige och kör en Volkswagen ID.3 PRO 150 KW som är försäkrad upp till 2500 mil vilket jag betalar 7000 kr/år.

Edit: kan tillägga att det är helförsäkring då bilen är över 3 år.

ID.BUZZ 2000.- halvförsäkrad (den har 3års vagnskadegaranti) helår

1989 Golf Cabriolet 750.- helförsäkrad helår

En kul jämförelse är katten Simon Spies han kostar 1811.- helåret altså dyrare med katt än Klassisk bil men billigare än EV :smile_cat:

60+ bor på Österlen där allt är lite dyrare men är storkund hos Länsförsäkringar sen 30år

Egolf 2019 1500 mil 4400 kr/år helförsäkrad.
MGzs Ev 2022 1500 mil 2200 kr/år halvförsäkrad.

Bilar som är dyrare att laga tenderar att ha dyr vagnskada och bilar med mycket effekt tenderar att ha dyr trafikförsäkring.

WC 10377:- / år 5000 mil/ år. Helförsäkring.
68 år Uppsala län.
Tesla 3 LR 2021 :dash:

TH ville ha 19850:- :face_with_symbols_over_mouth:

Då är det iofs bara halvförsäkring så inga stora summor. Men det går att få ut regnumret innan bilen hämtas.

Samma här, blev riktigt förvånad.

Jag bor i Stockholm, är ca 40 år, och betalar 4614 kronor per år för en halvförsäkring på min Renault Mégane E-tech för 1000 mil/år. BIlen har en effekt på 220 hk, och är mindre än 3 år gammal, så vagnskadegaranti gäller än.

Omöjligt att veta vad helförsäkringen kommer kosta då det inte finns några exemplar utan vagnskadegaranti på vägarna, men jag kan inte tänka mig att det blir något extremt.

220 hk är ju en ganska lagom motoreffekt. Tillräckligt mycket för att det ska hända något när man trycker på gasen, men inte tillräckligt för att det ska vara omedelbart livsfarligt om man råkar gasa för mycket. Men om det är som @Larsson skriver stämmer, kanske det är irrelevant för vad helförsäkringen skulle kosta, eftersom motoreffekten mer påverkar trafikdelen (och den är ju inte abnormt hög om man jämför med andra.)

Bor i Vaxholm (alltså Stockholmspriser), betalar fr o m nästa år helförsäkring för min Kia Soul på 8000 kr. Var faktisk billigare än Kias egen (if) försäkring.

Jag hade hoppats på att någon skulle dyka upp här och berätta att de tvingas betala 50 000 kr per år… men icke. :wink: Det är helt klart att de här skräckexemplen vi ser handlar om försäkringsbolag som inte vill ha just dig/din bil som kund. I verkligheten letar man ju vidare efter att annat bolag.

Det är som @Gitarr56 gjorde, fick nästan 20 000 hos TH och väljer därför att leta vidare och fick halva priset hos WC. Så agerar ju en konsument på riktigt.

2 gillningar

Vill man ha skräckexempel så ska man försöka försäkra en monsterbil hos ett sånt lågprisbolag som bara vill ha försiktiga förare i små trötta bilar, prova att försäkra en Tesla i Svedea t.ex (ingen skugga ska dock falla över dom, dom är grymma på motorcyklar)

Försök att försäkra en gråimporterad 2000-2006 Mustang Camaro BMW eller Mercedes från USA (stor risk för en Katrina bil) eller en importerad BMW G11 7-serie eller en Audi S8 från Europa Hos dom flesta försäkringsbolag som inte säger nej direkt eller vill att du tar in bilen för en besiktning kommer dom erbjuda en försäkring till ett pris som gör att alla skulle lägga på luren omedelbart

Det finns listor med bilar som försäkringsbolagen håller armlängds avstånd till att försäkra dels för att dom kan ha skruvade mätare eller har Katrina stormskador det spelar ingen roll om man tar en CarFax det finns firmor som specialiserat sig på att ta bilar från USA med salvage titel skeppa dom till Baltikum och Balkan där deras papper “tvättas” och registreras och bilarna kommer sedan ut i trafik i Europa

Försäkringsbolagen måste vara försiktiga och med moderna bilar som har mer och mer komplicerade konstruktioner (läs Tesla) som gör det omöjligt att reparera skador som tidigare kunde fixas med plåtdelar och lack måste nu stora delar bytas ut och ibland är dom restade och inga leveransdatum finns det gör att bolagen blir tvingade att i värsta fall lösa en bil som i vanliga fall kunde repareras detta gör att vagnskadeförsäkringar på sådana bilar kan bli otroligt dyra för att avskräcka kunder för att teckna sådana försäkringar

Jag importerade en 2005 VW Phaeton W12 från Tyskland och den vägrade mitt försäkringsbolag som jag varit kund i 30år att helförsäkra men Bilsport & MC tog den DYRT Nu håller jag på att importera en lågmil 80-tals Bentley från England och den kommer mitt försäkringsbolag helförsäkra till överkomligt pris efter en besiktning

Det är ingen konspiration utan bara försäkringsbolagen som värnar om oss konsumenter

Absolut är priset på försäkringen viktigt men glöm inte att checka villkoren på försäkringen. T.ex. WaterCircles betalar bara full ersättning de tre första åren vid en skada på högvoltsbatteriet. Efter 6 år värderas batteriet bara till 40% värde.
Flera andra bolag gör inga ålderavdrag alls. Det handlar då inte om fel på batteriet som täcks av biltillverkaren i 8 år är väl normalt utan om en skada utifrån på batteriet t.ex vid en olyckshändelse.

Jag hittade en fin Porsche 911 Carrera 4S på Blocket. 59 855 kronor per år. :smiley: :smiley:

GRATTIS om den inte är en import så kan nog Bilsport & MC konkurera dom är så bra har hela min 2-hjulspark hos dom…

Men en 911 som idag börjar bli riktigt dyra bilar och stöldbegärliga är väl 60K inte orimligt KÖP