Batterier och miljön

Först vill jag bara säga att jag ser elbilar som en del av framtiden och lösningen på vissa transportbehov! Men all konsumtion har ju en baksida (och jag tycker fossiljuice är mycket sämre ur många synvinklar). Men nu undrar jag, är det enbart Tesla Standard som kör med LFP? Hade hoppats att Renault 5 skulle ha det i den billigaste varianten men det verkar vara samma batterikemi som i den större! Volvo EX30? Fördelen som jag ser det är inget nickel eller kobolt, ladda 100% utan att fundera. Nackdelar tyngre och lägre energiinnehåll samt eventuellt laddning vid kall väderlek. Har auditoriet några reflektioner att bidra med?

All konsumtion leder till problem.
LFP är ju kanske något bättre dock.

De har som du säger något lägre energiinnehåll per kg, sen är dom inte lika bra på att hantera höga strömmar framförallt vid kyla.

Sålänge alla ska ha monsterprestanda och 100 mils räckvidd lär NMC stanna kvar…

Xpeng G6 instegs-modell som lanseras senare i år har LFP. Jag tycker att de flesta små och medelstora elbilar borde erbjuda instegsmodellen med LFP då dessa i många fall blir pendlarbilar ,stadsbilar, andrabilar som laddas fullt hemma och då inte påverkas nämnvärt av långsam laddning vid kyla eller att den har något kortare räckvidd. Och när det kommer till räckvidd så kanske det rent av inte är så mycket kortare räckvidd?

Xpeng G6 LFP 100% WLTP 435km
Xpeng G6 NMC 80% WLTP 456km

1 gillning

BYD med natriumjonbatterier 2025 för 200 tkr! Tror vi på det??

Det är väl utan moms och skatter antar jag? Så 250-275 kanske?

LFP for the win! Snabb laddning och bättre prestanda vid kallt väder!

Bra visning av vad som faktiskt går sönder och hur man fixar.
Av en händelse precis samma fel jag ställdes inför på en Leaf en gång.

Sitter mer än celler i de flesta batterier och det är oftast inte dom som går sönder.

150 pund istället för minst 10.000.

1 gillning

Informativ och ger argument för ev framför fossilt. Sedan kan man som min fru säga att cykling och public transport är ändå bättre för miljön…

Ja elbilar är ingen lösning heller, kollektivtrafik och cykel är bättre än bil, det finns liksom inget att diskutera.
Men de bilarna som ändå kommer finnas av olika skäl bör vara elbilar.
Miljö ligger ganska långt ner i priolistan oavsett regering här så vi kommer få dras med 2 toms suvar i innerstan ganska länge till.

Din fru har helt rätt.

Kul att se! Edd är duktig på att förklara vad han gör. Intressant att veta hur många fakturerbara timmar det där tog honom :slight_smile:

Verkligen! Jag ser ju en pantmarknad framför mig. Nåt företag säljer batteriet för rimliga pengar ”renoverat” och tar det som byts och fixar till.

Du tror inte det kan bli för många batterier då som ska läggas på hyllan? Alla bilar har ju just sitt eget batteri. Kanske får räkna med att vara utan bil 1-2 veckor medan det lagas.

Ja och nej.

Som vanligt är det ett risktagande men celler håller ju som regel rätt bra utan som i det exemplet är det styrelektroniken som ger sig först. Leaf är inte ensamma om att ha lite kontaktorer och skit inne i batterierna för att göra terminalerna strömlösa.

Tror aldrig batterierna kommer bli så billiga att du kan byta hela batteriet för så pass lite pengar att det lönar sig i äldre bilar så renoverat kommer det bli efterfrågan på.

Pratade med Google assistenten och hittade en site med intressant information om teknikutvecklingen för BEV.
https://www.evengineeringonline.com
Jag frågade om livslängden för högvoltsbatteriet och assistenten hänvisade till den här sidan

Det finns information om vad som händer inom återvinning av batterier
https://www.evengineeringonline.com/?s=ev+battery+recycling
När man läser om all utveckling som sker, får man ställa sig frågan om när man ska uppgradera sig till ny elbil.

Känner spontant att eftersom bilarna bara blir större och större och tyngre och tyngre så gör man miljön en björntjänst om man byter en fungerande elbil mot en ny. Det är inga utsläpp vid användning inblandade med elbilar så det är inte samma poäng att byta regelbundet egentligen, då ska det bara tillverkas en ny.

Detta sett ur individens synvinkel. Med helheten så kommer förmodligen din äldre bil gå vidare till en ny ägare som kanske byter bort sin fossilbil och däri ligger vinsten i så fall.

Dock är trenden med allt större bilar inget vidare. Stora bilar tar mer plats och breda däck, särskilt med låg profil, orsakar mer buller samtidigt som tyngden sliter hårt på vägar byggda på 30-40-50 talet.

Alternativet är att förbjuda bilar inne i stadskärnor både för miljön och kulturens skull.

1 gillning

Blev tipsad om den här sidan av en som jobbar med klimat relaterat företagande . Om man klickar på ett land på kartan , så får man fram alla uppgifter om koldioxidutsläpp per kwt mm . Om jag läser det hela rätt ??? . , så har Centraleuropa och södra Europa , väldigt mycket att hinna förändra i elproduktion . Innan det blir plus på att köra elbilar där , när det gäller klimatfrågan . Men det är ju NATURLIGTVIS stor fördel för dom med Elbil ändå , vad gäller luftkvalitet . Ibland får man ju riktigt kvävnings känslor , när man är på semester på en del orter . Frankrike ligger tydligen bra till , och Skandinavien. Men det ser dåligt ut för en del andra .

1 gillning

Även om länderna tillverkar el med kol och olja vinner klimatet på att byta till elbilar.

Varför säger sig egentligen själv.

1 gillning

Det blir det i förlängningen, om dom bygger om elproduktionen ja . Men med Kol ? Tyskland 558 gr per KWT . Polen 998 gr per KWT . Förklara gärna hur det är bättre ? . För mig som inte förstår . Om jag läst kartan rätt vill säga ? .

Jag är varken miljökämpe eller siffernisse men i min enkla hjärna
Byta ICE bil med koldioxidutsläpp mot elbil med 0 koldioxidutsläpp sänker totala koldioxidutsläppen vart än elen kommer ifrån

Eller är jag helt ute och cyklar