Enligt kartan så har Sverige i södra seb 4 koldioxidutsläpp på 20 gr per KWT nu kl 8 på morgonen. Det ger 40 gr per mil på en elbil som förbrukar 2 kwt per mil . En bensinbil ligger på från ca 90 gr per kilometer ( mindre Toyota ) = 900 gr per mil . Tyskland då 558 gr per KWT gånger två kwt per mil =’1116 gr per mil . Polen 998 gr per KWT gånger två kwt per mil = dubbelt så mycket utsläpp som Toyotan . Men rätta mig gärna om jag räknat fel . Men i Tyskland är väl en bilstorlek som Passat vanligare , och en sån mild hybrid släpper ut ca 1400 gr per mil , och då vinner ID 7 , om den klarar sig på 2 kwt per mil . Men klarar dom sig med en Toyota Yaris istället, så skulle dom lika gärna kunna välja en sån , vad klimatet beträffar, med den elproduktion som dom har i dag .
Nu räknar ni konsumtionen för elbilens bränsle från well to wheel men fossilbränslen ska också pumpas upp, fraktas hit och förädlas vilket tar en jävla massa energi. Det är ett argument som ofta förs fram från fossillobbyn. Ja batterier tar också energi vid tillverkning liksom byggande av fossilbilar men man går plus på något år, fortare ju grönare energi man stoppar in. Sedan är jag lite trött på det här jag är ingen miljövän/mupp. Klart som tusan att jag är det, jag har barn och medmänniskor att ta hänsyn till, planera för dina handlingar 7 generationer framåt. Och ja i slutändan är det givetvis bättre att gå, cykla och åka kollektivt, men det är väl en annat diskussionsforum.
Bättre Elproduktion behöver byggas snabbare , är poängen med mitt inlägg . I Sverige är vi redan hemma på den fronten . Men det ser sämre ut i andra länder som sagt var . Och vill man vara riktigt klimatvänlig . Så kan man använda kartan till vägval söderut för minsta möjliga miljöpåverkan . ( jag flyger hellre som är riktigt dåligt , men jag är inget helgon heller ) . Polen behöver bygga mer klimatsmart Elproduktion, och få bort kol kaminerna i boenden . Innan det är dags för elbilar. Dom har väldigt dålig luftkvalitet dessutom, så kanske ska vi andra hjälpa dom ekonomiskt med det ? Kanske vinner klimaten ännu mer på det , än att hylla oss själva ? . Och vad jag förstod på den kloka av dom i bilar med sladd . Så är det det som kommer att hända .
Om man säljer 10.000 nya förbränningsmotorbilar så kommer dom släppa ut koldioxid, vad man än gör med elproduktionen.
Säljer man 10.000 elbilar kommer alla dom bli utsläppsfria samtidigt när man byter produktionssätt för elen.
Det har du rätt i . Hoppas dom bygger fort då . För ett helt lands elbehov, blir ju enorma utsläpp med en sån elproduktion som i Polen . Och borde väl vara prio ett att förändra kan jag tycka .
Vad Polen gör och inte gör känns lite ovidkommande och svårt att påverka som svensk medborgare. Vet inte riktigt varför vi pratar om det här och nu.
Jag delade en sida med information om olika länders elproduktion. Som jag nog trodde skulle vara intressant för elbilister . Mycket el / laddkurvor / laddeffekt/ mm i detta forumet . Omställningen i stort över världen tycker jag är mer intressant, än ladd kurvor . Men det gillades inte av några här kanske . Men det är helt OK . Man måste inte tycka lika . Skulle ju faktiskt vara väldigt tråkigt , om så var fallet . Som jag skrev så kan det ju vara av intresse för en del , att man kan välja färdväg och var man laddar , på väg till Medelhavet om inte annat . Och om nån tar kol och olja som exempel på elproduktion, så tycker jag nog att det är rimligt att bemöta det , med Polen som negativt exempel . Och vi är lika mycket Européer nu för tiden med EU .
Skillnaden är att vi som individer bara kan göra medvetna val. Vi kan inte alls i samma omfattning påverka makthavare och de som bestämmer.
Sen är det mer klimatvänligt att göra el av 10.000 kubikmeter olja än att hälla det i bensin och dieselbilar.
Men det är uppenbarligen inte bättre när man eldar Kol till elen till bilen . Jag tror på demokratin , och röstar även i EU valet . Och är glad att min röst är värd lika mycket som någon annanstans. Det parti som annonserar ” Först där det gör störst nytta ” och miljöbränslen är en del av lösningen i övergången till full elektrifiering ” . Kommer att få min röst i nästa val . Gäller även miljöbränsle ” där det gör störst nytta ” Polen ?
Jo det är bättre att släppa ut på ett ställe i en industrialiserad process där rening är enklare att lösa. Så även om det är dåligt är det fortfarande sämre att fortsätta köra med fossila bränslen.
Det spelar ingen roll, elbilen är viktig. Det enda som är bättre och har större impact är om alla skiter helt i bil och går eller cyklar istället.
Eller köpa en gamma MB eller Vas niva om elen blir för dyr , eller hur var det nu . Eller elda med pellets , trots att vi måste sluta elda saker när elen är dyr . Kartan som jag delade kommer sannolikt inte användas för att ladda där koldioxidutsläppen per KWT är lägre . Utan el bilisterna kommer att söka på var det är billigast att ladda . Polacker är lågbetalda människor dom flesta , som inte har råd med våra svindyra Elbilar . Bättre att dom får subventionerat biobränsle tills vidare . Och hjälp med utbyggnaden med bättre elproduktion.
Det handlar om politisk styrning. Man får göra så gott man kan men man ska inte behöva välja mellan att frysa elller bli utfattig 2025 pga märkliga politiska beslut.
Primära värmekällan här är en värmepump hur eller hur ich ska man ha en mysbrasa är pellets mer effektivt (mer miljövänligt per kW) än ved
Sen kan man ju köra den via bilen om strömmen går på vintern så har man åtminstone värme.
Värmepumpar är bra . Vi rikare EU länder borde skänka Polackerna såna . Så kan dom få slippa elda i kol kaminer.