Avsnitt 98: Polestar-betan får tummen upp

Tesla har lanserat ännu en version av Model Y och det kanske är lika bra då det ser ut som att det inte blir fler modeller… med ratt! En ny och modern roadster har haft sverigelansering och Gullin var på plats och apropå kinesiska tillverkare, de har blivit ombedda att hålla tillbaka av den kinesiska regeringen men varför? Gullin har varit betatestare åt inte bara Polestar 4 utan även Zeekr 001 och Esse har sprungit på elbilsmässan i Köpenhamn.

2 gillningar

Tack för ännu en trevlig podd, snart jubileumspodd nr :100:

Jag nämnde i en annan tråd att jag nästan blivit portad från Kia supporten pga mina frågor och synpunkter! En fråga som de verkligen gick i taket för, var när jag tyckte att de bör plocka in android automotive som navigationssystem.

Synd att det ska vara så känsligt att ställa en del frågor. Leverantörer glömmer lätt bort oss kunder, när deras prestige om sitt eget systems förträfflighet tar överhanden.

Det finns säkert flera anledningar att de inte väljer att haka på android automotive och som de inte nämner, men frågan är om de i slutändan tjänar på det rent ekonomiskt?!

Enligt vad jag har förstått så finns det tillverkare som håller på att jobba sig bort från Android Automotive, då Google sätter en del begränsningar till vad systemet för göra och hur det får kommunicera med övriga funktioner i bilen.

Av alla de bilar jag testkört än så längre så är Renault Scenic en riktigt favorit och det är just för att den har Google Automotive, men nu verkar det som att allt inte är guld och gröna skogar bakom kulisserna och det är ju lite tråkigt.

Jag har själv aldrig provat Android Automotive men kör alltid med Android Auto via mobilen. Jag har lite svårt att förstå poängen med varför Android skall finnas i det underliggande systemet i bilen. Vad missar jag?

Jag har en bekant som tidigare var en OG Volvo Renault ÅF här i mitt sydöstra hörn när Volvo började gallra ut ÅF sålde han av sina verksamheter och blev fastighetsägare men har fortfarande kvar sina kontakter och vi pratar ofta bil
Som vi hört av folk här är inte Renault någon större prio hos Hedin Gruppens ÅF och tydligen har det kommit till Renaults kännedom och på dom marknader Hedin frontar Renault finns ett missnöje med försäljningssiffror och nu när Alpine ska lanseras på bred front vill dom absolut inte att Alpine produkter står i samma showroom som Kinesiska märken Så om vi har tur så kanske det blir bot och bättring på Renault fronten speciellt som dom har lite godbitar på G R4 R5 Twingo och ett par Alpine vesioner kanske ÅF i partnerskap med Dacia och Nissan

Ohh @Esse du kan få köpa min Cybertruck allokering DYRT för det är nog snart dax för leverans…

2 gillningar

Skillnaden är väl att android automotive är en HW nära OS plattform, medan Android auto är en applikation/plattform som utvecklas antingen mot mobilens OS eller bilens infotaiment-OS i bilen.

Det man kan hoppas på om man gillar android automotive OS:et och dess plattformstjänster är väl om det blir en 3-stegs raket appropå samarbeten.

Google - Samsung - Kia

Kia’s kommande integrerade navigationsplattform blir Android auto

Du har Google Maps som navigationssystem istället för att alla ska hitta på sina egna som uppdateras si så där med både verklighet och nya laddare. Dessutom kan man skicka destinationer osv direkt från Google Maps-appen på telefon vilket ju är smidigt :slight_smile:

Play Store - Det erbjuds så mycket mer där än vad som finns i Android Auto. Här har du webbläsare, olika mediespelare, YouTube osv

Appar direkt i bilen tycker jag är smidigare än att man ska ha en telefonkoppling :slight_smile:

1 gillning

Jag går emot strömmen och tänker hävda att om alla har Google Maps blir det inge bra.

Jag skulle vilja se ett system baserat på OpenStreetMap. Det hade inte varit bättre men hade kunnat communitystyras och bli bra. Tycker inte vanilla Maps är nån höjdare på laddatationer.

1 gillning

Håller helt klart med dig där.

Google maps är en usel navigator utanför de stora lederna.

Skulle aldrig välja en bil med Google Automotive. :zipper_mouth_face:

Fungerar klockrent med Google automotive och Google maps i min EX30. Både i storstaden och utanför och inga problem för mig att hitta laddare.

Hyundai meddelade på ett möte för investerare, nu i höst, att de kommer att gå över till Android Automotive. Första bilen att få det nya OS:et blir Genesis GV90 årsmodell 2026.
Enligt information på Reddit använder man idag Android 4.4, som OS. Det börjar bli lite gammalt och måste bytas ut.

1 gillning

Herreje, Kitkat? Det måste vara över 10 år gammalt vid det här laget.

Det handlar inte om att Google Maps inte fungerar, det handlar om att det aldrig är bra med en oreglerad monopolställning.

Ang Kia kör väldigt många Andrioidbasersde system och då verkar LTS-versionerna 4.4 och 7 väldigt vanligt men trodde faktiskt Kia iaf körde A7…

Tack för förklaring, men hur ringer du då från bilen om nu inte mobilen är inkopplad…eller har du den ändå kopplad fast då endast med blåtand?

Där håller jag absolut med dig! Inom datorvärlden vägrade vi unix-folk länge köra annat än opensource på våra privata burkar. Nu är jag gammal och bekväm av mig så nu sitter jag med windows och patchar så lite som jag måste och håller ut i det längsta, innan man tvingas över till en ny version med nya gränssnitt, som man inte känner igen sig på :slight_smile:

Tackar, Intressant information. Jag har som sagt blivit obekväm på Kia supporten med alla mina frågor. Oftast får man bara svar när de ledsnar att de tyvärr inte vet, eller kan ta reda på det jag frågar om “kommer senare”, eller tyvärr vet inte brukar vara ett standardsvar.
Det enda de sagt tvärsäkert är att Kia inte kommer att införa Android Automotive på sina bilar. Varför de svarar så kan man bara spekulera om, men Kia brukar ju följa Hyundai i de besluts som tas, så lite märkligt att de svarade med säkerhet just i det fallet är det ju. De kan ju förstås i ren frustration svarat så i hopp om att slippa fler frågor från mig. Ska fråga om det var anledningen om det visar sig att det kommer AAOS i bilarna framöver :slight_smile:

Med det sagt så kommer med all säkerhet inte de Kia bilar man köper idag att få det via nån OTA uppgradering då det nog krävs ganska stora uppgraderingar med ny HW också.
Har för mig att det är webOS i Kias infotaimentsystem i bilarna nu, men kan ju ha fel.

Jo, mobilen är kopplad men jag föredrar alltid att köra native app om det går. Apple Carplay blir en backup och för telefonfunktioner så måste man ju koppla upp den mot bilen

1 gillning

Varför föredrar du det?

Waze med Apple Carplay har inte stöd för 2 skärmar eftersom Apple begränsat det till endast Apple Maps. Finns Waze som app i bilen är det inga problem :slight_smile: Med trådlös Apple Carplay har man alltid ett litet lag på någon sekund när man t.ex. pausar musik eller vill göra något, det finns inte i en native app.