@cgullin känns det fortfarande rätt att du avbokade Polestar 4 och gick på i4 efter att ha kört P4 en stund?
Jag gillade verkligen P4 skarpt och handen på hjärtat tror jag det hade varit en bättre bil för mig. Gillade just bredden, hur den låg på motorvägen och att “allt ingår” liksom bara man tar Plus och Pilot, känns mer modern och skulle antagligen vara bättre för businessen också (mer views med P4 än i4). Men när jag tog beslutet i mars så var priset på p4 för högt tyckte jag och det känns fortfarande som rätt beslut baserat på informationen jag hade då. Hade Polestar haft de erbjudanden man har nu direkt i början så hade kanske situationen varit annorlunda.
i4 är en tryggare bil på det viset att det inte är ofantligt med mjukvara som ska bugga, kan fela etc, ÅF finns här i stan som hjälper till, rolig att köra och känns piggare än P4. Men hade priset varit mer lika (som det är nu med P4) så hade jag nog valt P4…
Av information jag kan läsa så verkar Kia hålla fast vid sitt nya infotainmentsystem ccNc (connected car navigation cockpit) som de kallar det och som infördes i Kia EV9 som första modell. Men nu låter det inte lika bergsäkert från Kia hållet.
Tydligt är dock att inom Hyundai motors har Kia, Hyundai och Genesis separata utvecklingsavdelningar och separata företagsledningar d.v.s de agerar så självständigt de kan inom koncernen. Så det behöver ju inte vara så att man slaviskt inför samma infotaiment system i bilarna. Frågan väl vad Hyundai motor skulle vinna på det?!
Ja, den där resan känner man igen.
I början av 2000-talet var det Linux på gällde på datorn då man helt kastat ut Windows. Sedan köpte man en Mac…
Sedan blev det Windows igen runt kanske 2010. Ungefär där är du i denna reda.
I år har jag tröttnat på allt gissel Microsoft pysslar med och är tillbaka till att köra Ubuntu Linux på min hemdator. Det blir mindre strul, och man känner sig mer hemma i systemet, samtidigt som det är skönt att inte köra ett operativsystem som ser dig som en fiende. Kanske är detta nästa anhalt?
Angående operativsystem i bilar: Det är riktigt tråkigt att allt sånt här är tillverkarspecifikt och proprietärt, och att man är helt utlämnad till tillverkarnas goda minne och vilja när det handlar om att få in nya funktioner i sin bil.
Det allra bästa hade precis som @Larsson är inne på ett open source-baserat operativsystem för bilar. Det hade till och med gynnat biltillverkarna att gå ihop i den typen av konsortium, istället för att alla ska utveckla sina egna sämre versioner av allting.
Och kunderna hade så klart gynnats av valfriheten att installera vad man än vill för mjukvara i sina egna datorer, även om de råkar ha fyra hjul och en ratt.
Dålig mjukvara är ju en av de stora stötestenarna för kinesiska bilar till exempel. Om kinatillverkarna går ihop i ett OSS-projekt, istället för att konkurrera med varandra kring mjukvara, så tror jag man kan komma väldigt långt på kort tid.
Det här behöver dock kombineras med lagstiftning som ger konsumenter rätten att själva styra över den mjukvara som man får köra i bilen, men då avvägt på ett sätt att de säkerhetskritiska datorerna (tänker på t.ex. adaptiv farthållare) så klart är lika nedlåsta som tidigare.
Precis och dessutom skulle det kanske göra att de kunde fortsätta att sälja bilar i USA efter det planerade förbudet mot bilar med kinesisk mjukvara. Förutsatt att även hårdvaran kan göras tillräckligt transparent (liksom de låsta säkerhetskritiska delarna av mjukvaran).
Och förutom OpenStreetMap så finns ju även https://map.openchargemap.io för laddstationer så förutsättningarna skulle vara rätt goda.
Tyvärr misstänker jag dock att frestelsen att tjäna pengar på att samla in kunduppgifter i proprietära system och sedan sälja dem vidare, är för stor.
För min del är det fortfarande Linux som gäller på server/desktop/laptop/smartphone och jag har inte känt den minsta frestelse att byta till något proprietärt system (förutom en kompletterande gammal Android-platta för BankID sedan stödet för BankID på Linux drogs in).
Det är tyvärr olagligt att göra hårdvaran på vissa system transparent. EU-regler.
Ja, men det är ju typ bara Tesla som har modellen att det är en enda dator som sköter allt? Övriga tillverkare har ju många små datorer som gör olika saker som är ihopkopplade i ett nätverk. Om jag förstått saken rätt.
Det jag tänker på främst är infotainmentsystemet.
Ja varför inte . Då kan man koda in ett bilspel med möjlighet att koppla på en gamingratt, utifall man får abstinens när de självkörande bilarna tar över
Alltså elsystemen är lite mer komplicerade än så.
Man har två CAN High-system, ett högprio och ett lägre prio.
Högprio kommunicerar med det viktigaste, ABS, ESP, EBD t.ex och har ett redundant system. Det ska liksom fungera. Hela tiden. Alltid.
Lågprio är till typ förarstödsystem, hastighetsmätare, belysning, parkeringsbroms m.m. Dessa två pratar med varandra, hela tiden men högprio kan aldrig dra med om det sker ett haveri i lågprio (det är därför ESP och ABS fortfarande fungerar om du får is på radarn eller smuts på kameran).
Sedan finns CAN Low, ett serviceeystem som sköter mycket komfortfunktioner och infotainmentsystem t.ex. väldigt låg bandbredd för det går liksom inte åt så mycket. Ett litet fel kan slå ut massor med grejer, det är t.ex därför som hela 360-kamerasystemet pajar om parkeringssensorerna går sönder.
Provar ni att ha blinkers på (CAN Low) samtidigt som ni får ett varningsmeddelande från CAN high (smutsig kamera) så kommer varningsmeddelandet i de allra flesta bilar trumpfa ljudet från blinkers för att den linans signaler har högre prio genom systemets coordinator än blinkersljudet. Av samma anledning kommer meddelandet visas ovanpå vilken annan visning du än har uppe.
Det är hårdkodat för att en dator aldrig ska misslyckas med att prioritera vilka signaler som är viktiga, det sköts via en hierarki som är fristående från varandra genom koordinatorn. Kommer en signal från ett högre stående system går den först. Alltid.
I vissa (framförallt billiga) bilar är systemen hela frånkopplade från varandra mer eller mindre, vilket ibland är anledningen till att man inte får navigatorn (CAN Low) i instrumentklustret (CAN High).
Hur Tesla löser det blir spännande, problem med att systemen går ner sig är väldigt små men om det händer och det saknas redundans, kan det sluta illa.
Jag vet inte vilka tillverkare du tänker på, men enligt en konkurrerande elbilspodd så tänker Volvo och Polestar gå bort från Android Automotive. Det känns i så fall som ett ordentligt avbräck då de varit bland de första, och (åtminstone som man uppfattat det i Sverige) de kanske viktigaste bilmärkena på den plattformen.
Det var nog just där jag hörde det. Det är inte alls bra för plattformen Volvo och Polestar skulle lämna.
När jag lyssnade på det avsnittet så lär det mycket mer som spekulation, inte alls att det är bekräftat. Jag vet inte vilka det gänget har pratat med men om dom fick bekräftat att Polestar och Volvo går ifrån Google så är det en mycket större nyhet än att dom avslöjar att man kan bygga två bilar av en plattform