Volkswagen erbjuder nu privatleasing på sina billigaste ID.3 samtidigt som gruppen också släpper priser på nya ID.Buzz GTX, vad är det som gör att Esse inte byter bil? Tesla vill bråka med Ljungby Energi samtidigt som Esse hittar fler ärenden hos ARN som ännu inte nått svarta listan. Varför är M-organisationerna tysta? Gullin har kört ner till Paris och besökt Paris Auto Show och vi får en rapport från mässan och dess nyheter.
Tenderar att hålla med M Sverige eller Motormännens Riksförbund som dom hette på min fars tid när dom skriver
“Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.”
Och Esses tankar och spekulationer om vad som kommer hända när alla ARNs anmärkningar mot Tesla kommer ut i pressen är väldigt on point
Dom sista 15åren av mitt arbetsliv var jag servicechef på en större multi brand ÅF och det förekom anmälningar och hot om anmälningar till ARN men främst på begagnade bilar som inte hamnade på mitt bord men en och annan nybli fick en släng Så fort en kund hade klagomål och hotade med en ARN anmälning så togs det på allvar och tillsammans med importören (ingen seriös importör/distributör vill bli uthängd på Råd & Röns Svarta Lista) gjordes i princip vad som var rimligt för att lösa problemet innan kunden ens anmälde Jag kan nog räkna ARN anmälningar på mina fingrar och tår och av dom fick vi en handfull av anmälningar som gick mot oss och som ALLTID löstes till kundens fördel ASAP
Skulle jag behöva en lokal mekaniker att ta hand om en nyare bil utan garanti en sunkig vinterbil eller en exklusiv bil gör man två saker
1 kollar med folk i ens närhet om dom har några bra rekommendationer
2 kollar Råd & Röns Svarta Lista
Jag skulle aldrig låta någon med oreglerade anmärkningar från ARN ens komma i närheten av mina bilar ännu mindre ge 500K till över 1Milion till någon som inte lever upp till ARNs utslag det verkar ju helt hål i huvudet
I förra veckan fick jag ett telefonsamtal från en bekant och företagsledare som undrade om det verkligen kunde stämma det som han läst på M Sveriges hemsida han höll på att uppdatera sina tjänstebilsregler och undrade om han skulle välja bort Tesla (då visste jag inte det som Esse just berättat) efter att ha läst på M Sverige sa jag “du måste göra vad du tycker är rätt och rimligt för ditt företag men vore det jag skulle jag vara väldigt tveksam” och efter att ha hört va Esse just sa känns det som jag svarade helt rätt
Att gå till ARN är ju inte en skam i sig, det kan ju vara en oberoende part i en mindre tvist, som kan ge vägledning.
Sen har man ju inte använt ARN rätt om det går till svarta listan… frågan är hur dialogen med Tesla gått innan då.
Det här med att missa utrustning när man beställer en bil det tycker jag är ett problem som man borde lyfta mer. Visst har du inte köpt 3-fas laddning så får du inte 3-fasladdning, men…
Det är ju nästan omöjligt när man tittar på en bil att få en uppfattning vilken utrustning som ingår i vilken paket osv. VW till exempel anger ju en massa utrustning som redan är standard när man ska välja paket så det är lätt att missa någon detalj, Audi är ännu värre. Sen har de ju massa benämningar på saker som de inte skriver ut exakt vad det innebär.
@cgullin missade väl att beställa styrassistent på sin BMW? Eller löste det sig? dvs. inte ens proffsen lyckas göra rätt.
När jag var ung, så lusläste jag alla bilbroschyrer i princip. Och jag tycker att det under början på 2000-talet var väldigt enkelt att förstå sig på olika tillval, men sedan man har digitaliserat informationen tycker jag att allt har blivit krångligare. Är ju inte alltid det ens finns en broschyr att läsa, utan är ju ofta bara sporadisk information på olika webbsidor.
Min ID.3 var en 1st Edition där det enda som inte valdes var glastaket men när det var dax att beställa min ID.BUZZ så satte jag mig ner med min säljare och gick igenom det jag hade på min lista och det visade sig att man la till paket sen plockade man bort det man inte behövde ur paketet det funkade hur bra som helst och jag fick exakt den bilen jag ville ha
Vet inte om det är för att ID.BUZZ kommer från VW Transport och det finns fler val där än på personbilar
Man ska nog vara ordentligt påläst om man ska försöka speca en bil på webben på egen hand
Själv blir jag väl snart portad från Kia med alla mina frågor
Har ju fått följande svar från Kia tidigare.
“Kia har under en lång tid jobbat med få versioner och utrustningsnivåer och detta är en del av Kias framgång på den svenska marknaden då det gör att vi får en enkelhet från produktion till att våra återförsäljare beställer rätt bilar. Detta är något fler och fler biltillverkare jobbar med d.v.s. att erbjuda ett färre antal versioner av sina modeller.”
Sanningen är ju att Kia Sverige ändå inte kan ge information om vad som ingår när man frågar. Kan Kia Sverige inte ge svar, så lär troligen inte ÅF heller kunna ge svar.
“Köpa grisen i säcken” är väl tyvärr nåt som lär bli vanligare nu också med leverantörernas stress att få ut nya modeller på marknaden. Kanske framförallt på utlovade funktioner som kommer senare (utan specificerad tidpunkt) när man frågar.
Om man ska vara petig.
La baguette.
Nä, det är inte löst. Det krävs hårdvara som bilen inte har så jag får gott klara mig utan det Rullat en 800 mil med bilen so far och kommit fram till att det inte är hela världen, det går att njuta av bilen ändå
Men visst har du en poäng! Till nästa bil så blir det till att sitta med en bunt med A4-papper med utrustning och kryssa manuellt och lämna till säljaren sen “Det här ska jag ha, lös det”
Det är väl därför man går till en en ÅF som erbjuder den servicen och lägger sin order
Köpa från någon som inte erbjuder den servicen utan vill att man själv bokar på webben kan lätt bli att köpa grisen i säcken
Var rätt lätt med MG. Allt eller inget, med eller utan dragkrok sen lite gummimattor om man vill.
Oklart om du säger att min ÅF är dålig eller om jag är en dålig köpare. Hur mitt köp gick till vet inte du så jag slipper gärna onödiga dömanden.
Det var ett generellt påpekande och inte riktat på något sätt
Sorry om du missuppfattade…
Hade samma med både. ID4an och EV9an.
ID4 Max tack… jaha du vill ha dragkrok.
Taget.
Ja gummimattor ingår.
EV9 GT- Line tack… jaha du vill ha dragkrok.
Taget.
Lägger till gummimattor på köpet.
Det är så jäkla lätt hänt, jag tog fel på komfortstolar och klimatstolar inte är samma sak, blev lite besviken när jag insåg att jag inte skulle få ventilerade stolar, men som du säger det är rätt mycket man kan leva utan. Men uppgraderade till en GTX så det löste sig.
Tyvärr upplever jag att säljarna inte har koll heller och överväger starkt att ta CV på säljare nästa gång jag ska beställa bil
Kanske vore en idé för en tillverkare som säljer över webben att istället för att börja med en naken bil och sedan välja till(och missa att välja till) så börjar du med en maxutrustad och så får du välja bort. Opt-out istället för Opt-in
@Esse säger att Renault ”förtjänar mer” i Sverige om jag minns rätt. Vet inte om de verkligen gör det
Man kan väl säga att Zoe inte precis är något som får Zoe-ägare att tänka ”klart jag ska köpa en Renault igen”.
Vår 2017 har på garantin bytt flera stag och annat i framvagnen och något med AC:n som annars skulle kostat 30 000. Sedan garantin gått ut har rattlås, AC-kompressor och nu hela klimatanläggningen som annars skulle kostat 45 000 bytts på försäkringen. Lägg till att plast i inredningen spricker och flagar, hela delen där fönsterhissarna sitter har lossnat osv . Och då sköter jag ändå om mina bilar Jag har två vänner som fått byta motorn när bilen gått under 10 000 mil.
Visst, jag kan rekommendera folk att köpa en med lilla batteriet för typ 70 000, för det är billigt och den gör sitt jobb bra för en liten peng. Men den är ju knappast en reklampelare för Renault
Avslutar privatleasing av min andra Zoe nu under december. Så har haft en 2018-2021 och denna då 2021-2024. Inget fel eller strul med den första och endast att det ibland blivit blåskärm när man använder backkameran det här senaste året med den andra. Kollade och provkörde en del andra småbilar 2021 men kom fram till att ingen var bättre än Zoe så det fick bli en till. Kundupplevelsen med Renault kunde varit bättre men Renault Zoe och Nissan Leaf kommer för evigt vara lite av en klassiker i min elbils-historia och är fortfarande där jag tycker att en elbil funkar som bäst, dvs som andrabil, pendlingsbil och att köra med i närområdet.
Intressant detta med hur lätt det är att man dissar ett bilmärke när man haft dåliga erfarenheter av ett bilköp. Jag har själv dissat bl a VW trots att jag är ägare av en driftsäker 2010 diesel idag.
Vem kommer inte ihåg skodan som välte, eller Mercedes A-klass som döptes om till välteklasse. Teslas många första modeller som det borde ingått silvertejp som standard då karossen m.m knappt höll ihop. Listan kan göras hur lång som helst eftersom det inte finns nån felfri leverantör av bilar.
Anledning till att man får relativt starka känslor runt ett märke, och då synnerhet när man får problem, när det kommer till bilar tror jag är för att det är en dyr investering, som man typ använder varje dag och som man blir tvungne att reparera om den går sönder. Om exempelvis micron går sönder så slänger man oftast den och köper en ny och därmed funderar man kanske inte så nog på vilket märke det var.
Jag ägde exempelvis en Ford Focus som hade ovanan att låsa och låsa upp sig helt själv. Jag minns fortfarande att jag kommer hem från en tjänsteresa sent på kvällen och kommer fram till bilen som nu stått ett par dagar i parkeringsgaraget och inser att den helt enkelt tagit slut på batteriet genom att under flera dagar låst och låst upp sig. Gick inte att starta bilen utan fick helt enkelt ta en taxi hem. Efter detta är Ford ett märke som är mer eller mindre svartlistade i vår familj.
Just nu har jag ett återkommande problem med motorlampan som lyser på vår Kia. Har varit på verkstad säkert 5-6 gånger senaste året. Innan dess var jag helt såld på Kia, nu lär det aldrig bli en sådan igen.