Det är det som är min point. Man luras lätt att tro att det är bilmärkeskoncernens fel att man råkar ha fel på sin bil. Man borde istället titta på om just felet man har är kopplat till en speciell komponent som kan finnas i många bilar, eller om det är egenutvecklad kod som spökar och om det då är ett fel som gäller alla utvecklingsteam för alla bilmodellerna.
Om det är ett generellt fel i alla märken och leveranser så kan det förstås vara skäl att välja bort märkeskoncernens bilar. Åtminstone tills de infört kvalitet i alla sina utvecklingskedjor för alla sina bilmärken.
I annat fall så kommer nog alla bilmärken till slut bli bannlysta om man bara går på ett fel i en bil för just det bilmärket.
Sen håller jag med om att det borde vara bättre kvalitet på alla bilar med tanke på vad de kostar i inköp, men det är en annan fråga.
Du har rätt att det troligtvis är fel att säga att om jag har ett fel på min bil så är hela företaget dåligt. Samtidigt har jag varken tid eller lust att gräva i detaljerna om jag har haft otur eller om det är ett mer generellt fel. Alternativen är så många att jag hellre provar ett annat märke eller en annan verkstad.
Jag kan väl känna att det beror mycket på hur företaget behandlar mig som kund när det faktiskt blir problem. Jag har alltid varit Volvofrälst och kört Volvo i många år men sen hade jag min XC40 Recharge via Care By Volvo och kände inte alls att företaget var intresserade av att hjälpa mig, så då blev det Ford. När jag hade min EX30 i början av året upplevde jag samma nonchalans och icke-service så nu känner jag att jag lite gjort mitt där.
Enig i detta. Problem kan man få med alla bilar, men hanterandet avgör om jag fortsätter att vara kund.
Trist för biltillverkarna när de har dåliga återförsäljare dock.
Köpte en ny Mercedes hos Landrins bil i Lund. Medan alla papper förbereddes av säljaren, så sa jag till frugan: ”jag smyger iväg och tar en kaffe”. Då svarade han att det inte gick, eftersom kaffemaskinen står i en larmad del… Inte något förslag om att han kan fixa det. Han var dessutom otrevlig mot personen som svarade hos finansbolaget medan vi satt mittemot.
Där har du absolut en poäng. Det kan sänka förtroendet för en märkeskoncern.
Håller också med @AMS722 i att det påverkar hur deras märkesverkstäder sköter sig.
Sedan finns ju andra aspekter som kan göra att vissa leverantörer går bort oavsett hur bra eller billiga bilar de bygger. Själv kommer jag t ex aldrig köpa en Tesla och är tveksam till alla nya kinesiska bilmärken t ex.
Håller med de som säger att bemötandet av återförsäljare/verkstad/agent avgör mer om jag är återkommande kund. Alla produkter har mer eller mindre problem och det är hur bra de hanteras som ger mervärde.
Intressant ang Volvo då jag upplevt nonchalans av närmaste handlaren flera ggr. Känns som att de är/var så stora på tjänstebilar så de inte brydde sig inte om enstaka privatkunder.
Angående bemötande från ÅF så har jag haft mina duster med min lokale VW ÅF, men de har på senare tid skärpt till sig. Antagligen för att jag får bättre service nu hos mekonomen
Vore intressant höra flera erfarenheter i hur Kia ÅF och deras märkesverkstäder sköter sig?
Jag har ju 2 ytterligheter vad gäller bemötande vid offerthantering, men har i övrigt inga referenser i hur Kia hanterar sina kunder.
Håller med till 100% skulle aldrig kunna köpa en bil från en ÅF som inte har en riktig verkstad on site och enthusiastisk personal
Jag är väldigt mycket en märkes agnostiker och har sedan jag tog mitt körkort 1975 säkert ägt ett 100tal bilar av så olika märken som Ferrari till Skoda jag har däremot varit väldigt typtrogen med vet inte hur många Bubblor till allt som förädlats av Abarth
Vi har alltid haft 2 daily drivers plus arbets och enthusiastfordon i hushållet Som servicechef för Peugeot på en multi brand ÅF har man ju haft rätt bra koll på marknaden och framförallt vad man INTE ska köpa Våra daily drivers har alltid varit 3 år gamla återtagna leasingbilar som vi kört 12-18 månader och sen sålt Även fast jag jobbat med Peugeot har vi bara haft 2st däremot har vi haft ett flertal Toyota Hybrider Lexus och några Mercedes
När jag för första gången i mitt bilägande skulle köpa en ny bil (räknar inte in Tesla fiaskot) och vi nu bara behövde en daily driver föll valet på en VW ID.3 det var vad som passade våra behov bäst jag var hos 3 olika ÅF i närområdet och kollade av verkstad och snackade med olika säljare för att få ett grepp om deras engagemang när det gällde EV Valet föll på en av dom där jag omedelbart fann en connection med en säljare som verkligen brann för märket produkten och var påläst om EV När det var dax att igen beställa en ny bil blev valet inte så svårt efter 3 års VIP behandling av verkstad och säljare blev ett samma gäng igen
Har på gamla dagar blivit märkestrogen köpte förra hösten en Mk1 Golf Cabriolet och nyligen ett bilmärke som idag är VAG men när den tillverkades var Engelsk Royalty jag har sålt av min sista Abarth och American Ford produkter och tror faktiskt att min W12 Phaeton gjorde att jag fick en helt ny upplevelse av Volkswagen
Som sagt så betyder bemötandet av ÅF Verkstad och om det skulle behövas tillverkaren allt för ett tryggt och bekvämt bilägande
@mattserl Vi hade en tid KIA på våran anläggning säljkåren och verkstaden funkade helt utan några större problem däremot var det sämre med återkopplingen mot KIA Sverige knepiga system luddiga garantirutiner och en långsam kommunikation gjorde att vi tillslut sa upp avtalet med dom lite trist då det såldes väldigt bra med KIA på golvet och var 2012 en av Sveriges största KIA ÅF
Som relativt ny när det kommer till intresset av bilar så förundras jag över att läsa att det verkar vara kris och svårt för många tillverkare i omställningen till elektriskt men samtidigt bedrövligt dåligt bemötande som privatkund. Har mailat frågor, provkört bilar och besökt ÅF och showrooms. Ingen som direkt återkopplar eller erbjuder mig att testa bilen under ett par dagar. Känslan man får är att nyförsäljningen när det kommer till bilar fullständigt har blivit beroende och fokuserade på tjänstebilar och förmånsbilar. Är det så att privatköp är så ovanliga att man mer eller mindre undviker dem?
Har ju öst frågor till supporten på kia sverige. De är snabba att svara, men hemlighetsfulla och ibland helt ovetande är väl det snällaste jag kan svara med den lilla erfarenheten jag har nu. Jag saknar lite mera entusiasm från det centrala gränssnittet ut till kunderna. Nu är Kia långtifrån ensam om det och möjligen är det för att jag kanske tillhör en möjlig kundskara som är mera vetgirig än majoriteten. Men hade jag jobbat i supporten så skulle jag njuta av att få kluriga frågor, men det är jag det
Har Care by Volvo på min EX30 och jag upplever inga konstigheter eller att dom inte går att prata med. Hade en del frågor medans jag väntade på bilen och dom va alltid trevliga o tillmötesgående. Inga konstigheter hos Bilia heller. Fick bra mail från både Volvo och Bilia inför byte till vinterdäck.
Helt klart är det sällan nån order uppifrån koncernerna att ÅF, verkstäderna eller agenterna ska bete sig på ett sätt att kunder slutar köpa deras bilar!
Mycket handlar det nog om både hur man blir bemött och hur man själv bemöter om det klickar!
De säljare jag klickat mest med (Mercedes och Renault) har jag inte ens ägt en bil från. Så kan det gå
Appropå bemötande från leverantörer så verkar ju Hyundai motors behandla Sverige lite märkligt.
Kia säljer ju som smör och även hyundai till viss del, men inte Genesis. Verkar också vara svårt för Svenska elbilstestare att få testa de nya bilarna om man läser vad som står i media.
Vore intressant höra vad respektive agenter för Hyundai, Kia och Genesis säger om Sverige och deras satsningar framöver.
Just Hyundai gick ju över till en ny organisation 1/7 i år och i samband med det slutade också den svenska PR-kontakten så Hyundai har inte riktigt haft någon som kunnat hålla kontakt med press. Nu har man fått en ny så 2025 borde det börja röra på sig men hösten här har varit tyst. Hyundai har ju sagt att man vill upp till minst 5% marknadsandel i Sverige och att man tagit över den svenska organisationen själva istället för en tredjepart visar ju att man vill satsa
Genesis är ett luxury brand precis som på 80talet när Toyota skapade Lexus Nissan Infiniti och Honda Acura så har Hyundai för ett antal år sedan lanserat Genesis som är ett brand specifikt för USA marknaden med bilar i Mercedes Cadillac Lincoln klassen tyvärr har väl bara en och annan letat sig till Sverige via gråimport men det är ett väldigt intressant märke med fantastiska bilar
Hyundai har vandrat runt lite hos distributörer genom åren det var även en tid dom skulle till KW Bruun men många ÅF sa ifrån så jag vet inte hur det blev men nu ska det väl vara en “egen” organisation KIA har alltid haft en bra organisation sett från ÅF leden ett tag var det ett flertal personer som både kom och gick till Audi och det blev en liten svacka men som jag förstår av kollegor har dom styrt upp skeppet Många har undrat varför systermärken inte kunde ha samma distribution
Byten av distribution kan ställa mycket på näsan ett exempel är olycksbarnet Fiat Alfa Abarth och Jeep i Sverige många har varit inblandade och någon importör (kommer inte ihåg vilken i raden) tyckte man inte behövde någon som pratade Italienska i företaget lite samma attityd som HD importören hade när dom tog över Piaggio gruppen i Sverige det blev ett gigantiskt kaos speciellt när det kom till garantier reservdelar och support Jag vet inte hur många gånger jag suttit med våran servicechef på Fiat Alfa och hjälpte till med att tala med supporten i Italien Allt detta reflekteras i nöjd kund undersökningar och försäljningssiffror
Har hört lite missnöje med KW Bruun från Opel ÅF och våran lokala Opel Mazda har sagt upp Opel pga samarbetssvårigheter