Avsnitt 82: Det är dyrt med tak och hyfs på laddplats

Det är måndag och det betyder ett nytt avsnitt av Elbilsveckan. Haris Džafić befinner sig i den virtuella studion för att berätta mer om sin nyöppnade laddstation som, till Peters och Christoffers glädje, har tak. Det dyker såklart upp frågor om varför inte alla laddstationer har tak och Haris berättar hur utvecklingsprocessen varit för stationen. Det diskuteras laddhyffs och Christoffer ger rapport om Zeekr X som han provkört en vecka. Frågan om det är bilen som är problematisk eller om det finns något annat bakom som man kanske ska vara försiktig med.

Våra videoinslag om Elmacken.

6 gillningar

Till att börja med vill jag bara säga: så härligt att @elmacken dök upp i avsnittet! Alltid härligt när det sker. :smiley:

Nu vidare till avsnittets diskussion om roaming. Jag gillade verkligen mitt gamla abonnemang hos WeCharge/Elli, eftersom det var skönt att ha one card to rule them all. Nu har jag dock helt och hållet gått över till att ladda hos Tesla, CircleK eller OKQ8. Det är väldigt trist, eftersom vi gärna skulle ladda hos till exempel ReCharge.

Jag förstår verkligen inte hur vissa laddoperatörer resonerar, många har ju i princip nya och fräscha laddstationer som står helt tomma…

3 gillningar

Alltid lika trevlig när Haris är med i podden men fan va nördigt det blev med siffror jag inte fattar ett jota av så det blev snabbspolning…

Håller med Haris att abonnemang är för dom som orkar hålla på personligen så vill jag bara rulla upp till en ledig laddare dra mitt kort och ladda precis som jag gör med mina bensinfordon och med tydligt pris som med drivmedel på den stora skylten Hur svårt ska det vara

5 gillningar

Tack för ännu en bra podd! Har tyvärr aldrig provat Elmacken, men får ta en omväg nästa gång. Avbeställde just mitt Ionity pass då jag insåg att jag nog väldigt sällan kommer använda det. Behåller dock mitt Tesla-abonnemang då jag nyttjar dem till 98% på de 5% jag laddar utanför hemmet! Håller med om att man inte ska skamma någon men nog är det lite irriterande när man tror att det finns en laddplats och så är det en elbil med ladduttag på udda ställe som står på ” fel” laddplats! Jag har själv laddlucka i fronten och det krävs lite manövrerande för att Teslas gamla laddsladdar ska räcka till, men det har hittills fungerat.

Jag står just nu och väntar vid en ionity som är full. 3 bilar står på 100% sedan jag kom hit för exakt 15 min sedan.

Men… jag sitter kvar och glor…först i kön.

Det ryktas att @Esse kommer spela huvudrollen i Falling Down 2. Tydligen är det just taxibilarna på Ionity som kommer att trigga huvudrollsinnehavaren till att gå bärsärkagång.

4 gillningar

Hahaha…

Juat nu är det faktiskt ingen taxibil här. Fick precis koppla in för tror det är stora ladda till 100% dagen

Tack för ännu ett bra poddavsnitt! Man längtar alltid till måndagar så man får lyssna till Er igen.

Tänkte på det här med tak över laddarna.
OKQ8 har öpnnat en helt ny station i Bromma Stockholm.


Nåt för er att åka o kolla in :grinning:

1 gillning

Ser ut som nytt koncept för Ske-kraft/OKQ8. Kul.

3 gillningar

Kul! Och jag som var å hämtade en pressbil idag som ska testas, då är det ju perfekt med nya laddstationer som man kan testa den med :smiley: Den får nog ett besök i veckan :slight_smile:

3 gillningar

Först av allt Vill jag bara säga till @cgullin att en Hundai Ionic 24kwh batteri kommer abolut inga 330 km runt 160 Km är nog mer rimligt trots allt du har nog blandat ihop den med en Kona där kan det tänkas att Räckvidden ligger på 330 km :slight_smile:

ser nu att en 38 KWH batteri kommer Enligt Wltp 331 km så det kan nog vara bra med detta förtydligende att det är 38KWh altså den updaterade versionen som tyvärr laddar långsammare än 24KWH versionen med lite ny kemi i batteriet.

Kan nog vara jag som är boven till förvirringen. Den äldre ioniq rekommenderas starkt av mig på ca 28kWh.
Den gamla ioniq (28kWh) är så bra att den faktiskt klarar i närheten av 3C laddeffekter och under 18min 10-80%. Den uppdaterade med 38kWh fungerar säkert om man laddar mycket AC, den är tyvärr riktigt långsam på DC.

3 gillningar

Det var 38 kWh-versionen som det handlade om :slight_smile:

1 gillning

Ja det får du passa på o göra.
Stationen är byggd enligt ett nytt koncept från OKQ8.
Ska finnas 50 sittplatser i butiken och trevligare utomhusmiljö.
Ska också finnas 24 destinationsladdare.

1 gillning

Jag körde BMW Charging med Ionity första året och betalade då 2,80kr om jag inte minns fel. Efter prisökningen kör jag nu istället Ionity Passport över sommaren men räknar att säga upp det efter sommaren då jag övrig tid laddar till 95% hemma.

Personligen tror jag att CircleK och OKQ8 kommer bli riktigt tuffa att slå för konkurrenterna.

1 gillning

Hoppas och tror att Eviny - ICA kan ge dem en ordentlig match.

En välsorterad stormarknad med ett vettigt fik i entrén skulle slå alla trötta mackar med hästlängder och locka så många fler ekipage.

Helt klart en av de trevligare ställen att stanna vid om man behöver en kortare paus :slight_smile: Hoppas man utvidgar konceptet till fler ställen :slight_smile:



6 gillningar

Nu har tydligen inspelningen påbörjats. Det verkar vara två huvudrollsinnehavare, så det är kanske både @Esse och @cgullin som är involverade i Falling Down: Broken Charger.

1 gillning