Avsnitt 82: Det är dyrt med tak och hyfs på laddplats

Ja det ser väldigt trevligt ut. Tack för att du la ut bilder. Ska åka förbi där nästa gång jag ska till Stockholm

Jag var förbi stationen igår kväll och fixade lite småsaker, första gången jag ser stationen med belysningen på :blush:


19 gillningar

Så otroligt vackert! :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Snyggt! :star_struck: Inte helt olikt en mack från förr :star_struck:

2 gillningar

Precis det är lite retro look 60-70-tal, men tekniskt är det 2030 :grinning:. Jag är väldigt imponerad av kempowers senaste kraftelektronik.

1 gillning

Gillar loggan skarpt och tydlig pris display

2 gillningar

@elmacken, du är en riktig förebild! Och tänk vad du har lyckats bygga upp som en liten aktör, du slår ju de flesta på fingrarna med detta bygget. :smiley:

1 gillning

Stort tack för de fina orden :heart_eyes:.
De större aktörerna tror jag fokuserar på snabb utrullning och kvantitet. Min vision är fåtal stationer som är exakt som jag vill ha dem med kundvärde och teknik i fokus.

2 gillningar

Jo, det kan man ju förstå. Men det är trist att så få aktörer ens har en skylt med ett pris.

1 gillning

Tror egentligen inte att dom vill att man ska veta vad det kostar förrän man laddat och fakturan/kontoutdraget dyker upp

Med tanke på hur mycket priserna skiljer sig åt är det nog så. Titta på bensin och diesel, där det skall mycket till om det skiljer några ören ens.

Det är prispressat till max. Elen verkar det inte vara någon som vill priskriga om. Men det kommer säkert.

Känns som det är svårare med elen. Mycket bensin kommer ju från samma leverantör och en bensinpump drar inte med ett några kW max medan elnäten är ju en monopolhustoria där två grannar kan ligga i varsitt närområde och ha helt olika förutsättningar för priserna.

För mig som kund kan det vara skillnad på bensin från leverantör a eller b, men i en modern bil märks det inte.

El är el, finns ingen ful-el eller fin-el. Den är likadan överallt, som kund märkar jag ingen som helst skillnad. Och är kanske inte heller villig att betala för en finare sort?

Tillgång på effekt framåt kommer avgöra prisbilden. Den operatör som är duktig på att hantera effekten kommer kunna ha konkurrensfördelar.

4 gillningar

Menar hur tarifferna ser ut över olika mätområden, en del är ju Vansinnesdya medan andra är mera öppna för förhandling.

Bensinen kostar ju ungefär samma…

Du pratar i Podden om att det är dyrt med tak men ändå håller du samma pris som ex Recharge Mer elller Incharge du når inte Nima eller Cheep men de har heller inte nått tak. Kudos til dig. även superbt med tydlig visning av pris, de som vinner racet är dem som visar priset, när alla visar priset kommer Nivån stabiliseras på en förhoppningsvis lägre nivå.

Då borde ju recharge kunna få ner sina priser i o med Kempowers bästa system. :slight_smile:

Prisfrågan är en viktig del och jag hoppas och tror att prisnivåer på drop-in skall ligga mellan 5-6kr inkl moms.
Däremot kanske nattladdning skall ligga på hälften.

Men allt handlar om volym, hur mycket energi kan du sälja till kund, det avgör prisbilden eftersom 1-tim effekt är taxan som alla operatörer rättar sig efter, det sätter taxan för alla månadens 720timmar.
Dock är den olika hos olika nätägare.
Om några år så går vi troligen ner till 0,25h vilket blir ännu jobbigare för operatörer då månaden delas upp i 2880 bitar för effekt och den högsta blir taxan som gäller.
Normal 1h taxa i SE4 och SE3 idag är cirka 100-120kr/kW ex moms. Då har vi inte med elöverföring, energiskatt, elhandel osv.

Utmaningen är alltså att sälja energi under så många timmar som möjligt av dessa 720 för att hämta hem den dyraste timmen du har.

De stora prisdiffar vi ser nu mellan operatör kommer troligen bli mindre i framtiden.

2 gillningar

På tal om laddhyfs, vad tycker vi om detta då?

Två polispatruller var så sugna på mjukglass att de var tvungna att ta de knöligaste parkeringarna på OKQ8 i Trelleborg när det fanns en i övrigt tom parkering med smidigare platser.

3 gillningar

Kukmätning Vi parkerar var fan vi vill

Skällde ut en för ett tag sedan som parkerat på handikapp