Ännu en vecka och ännu ett avsnitt. Joakim Dyredand har varit och programledat STCC i Göteborg, det visade sig av vädret kanske inte var på deras sida. Vi får förklarat för oss hur det här med STCC fungerar och varför ljud inte är så viktigt för en tävling. Dessutom har Peter och Christoffer varit och provkört nya Xpeng G6 som imponerar, importtullar på elbilar ser ut att bli verklighet och Christoffer är överlycklig över sin nya bil!
Tycker att det är mycket märkligt att dessa import tullar enbart gäller elbilar från Kina.
Både och. Är ju enkelt att straffa bort konkurrens om man inte är konkurrenskraftig…
Tror dock det kommer slå tillbaka… Kina är en diktatur så dom kan ju få för sig att straffbeskatta alla utländska varor.
Är ju synd, men det är klart, riskerar nån att förlora på det så är aldrig klimatet speciellt viktigt.
Är dock förvånad över att Mercedes går ut och tycker tullen ska sänkas istället och låta marknadsekonomin sköta sitt.
Å andra sidan, hindrar vi konkurrens genom strafftullar är ju vi inte mycket bättre än kineserna…
Pudlar: Jag säger ju EX30 Twin Engine. Så går det när man lever i det förgångna. Den heter ju Twin Motor …
Och när det gäller provkörningen av G6 så nämner killarna struliga G9. Vi på Elbilen har en G9 i redaktionen och den har nyligen fått ny mjukvara. Allt blev mycket bättre, speciellt filhållningen. Testrapport publiceras på elbilen.se den 28 juni.
Trevlig Midsommar!
/J
Inte så förvånande. Källenius springer kinesernas ärenden och försöker undvika att själv drabbas av tullar på den växande kinesiska marknaden.
Diskuterades laddning Circle K och att laddaren avbröt. Känner inte igen det problemet. Laddar där en hel del och när jag gör det så reserverar den i 200:- steg, men ökar på reservationen automatiskt under laddsessionen utan stopp. Vad har ni andra gör upplevelse?
Kan någon förklara hur det kan vara så att om en kinesisk tillverkare väljer att bygga sina bilar i EU så slipper man tullarna om nu det ursprungliga problemet är att de kinesiska biltillverkarna blir subventionerade av kinesiska staten. Då spelar det väl ingen roll var bilarna byggs? Känns lite som att EU blundar för den statliga subventionen om man i utbyte får arbetstillfälle på hemmaplan.
Är väl ljusår bättre att om nu kinesiska biltillverkare vill subventionera sina bilar för att sälja fler så får de göra det genom europeiska fabriker och med inhemsk arbetskraft som betalar skatt i Europa.
Det skapar dessutom enormt stor marknad runt dessa fabriker med småföretag för service för de arbetande och som leverantörer av produkter i produktionen.
Uppfödd i ett brukssamhälle där Volvo var stora arbetsgivaren, och är än idag.
Och mängden människor som arbetar ”med” Volvo utan att vara anställda där är helt avgörande för att hela orten skall hållas levande.
Så subventionen handlar enbart om att de inte skall kunna tillverka bilar i låglöneländer och skeppa dem hit vilket i sin tur gör att de fabriker vi redan har här i förlängningen även de flyttas till kina.
I min värld är en produkt som elbil i ett läge där R&D är det som kostar idag, inte själva tillverkningen. Kan hålla med om att det givetvis är bra om de vill ha bilfabriker i EU men om man principiellt är emot att den kinesiska staten subventionerar sina företag så blir det ju dubbelmoral att på något sätt säga att det är ok om ni bygger bilarna här i EU, då får ni gärna subventionera vidare.
Antingen är man emot subventionerna och då väljer man att höja skatterna för import av dessa produkter och då finns det inga sätt att komma runt detta utan att sänka subventionerna. Eller så accepterar man subventionerna och då får man välja att höja/sänka importskatten.
Samma här. Av mina 6 stycken (hittills) laddstopp hos Cirkle K har 4 kostat mer än 200 kr. De måste höja reservationen automatiskt eftersom jag inte gjort något aktivt för att det ska funka.
Dessa tullar är vad som kallas antidumpingtull, och bestäms av EU, efter noggrant övervägande och analys av enskilda exportörer. Om exportören finns ha fått ekonomiskt stöd av nationalstaten, så kan antidumpingtull utgå, för att kompensera vad man anser att staten har bidragit med.
Det kan alltså vara olika tullar från olika tillverkare.
Som manet antyder är det för att hindra att en stat försöker dumpa priser i EU med statliga subentioner för att vinna marknadsandelar.
Men det är ju ändå ett faktum att om du kör samma strategi med subventioner men bygger bilarna i Europa så är det helt plötsligt okej.
En BYD byggd i Europa tar ju lika många marknadsandelar som en BYD byggd i Kina men det blir mer pengar över till kinesiska staten eftersom frakten är det dyraste…
Det lär ju dock vara dyrare arbetskraft i EU, men det kanske som du säger inte är så stor del av bilens pris (snarare kanske batterierna som är det?)
Det är inte jag som bestämt EUs regler, men jag vet att det inte är en enstaka politiker, utan det är en hel räcka med folk som är med i beslutet, allt från importörer till inhehska tillvekrare. Samt att man alltså gör en ganska god genomlysning av vad produkten kostar att tillverka i förhållande till vad man faktiskt tar betalt för den.
Detta görs på en mängd olika produkter, inte bara bilar. Det finns ett ganska välutvecklat system för det. Därmed är det förstås inte heller helt perfekt, som inget system kan vara.
Dyr arbetskraft löser man med hyfsat hör automationsgrad.
Skiljer inte så jättemycket längre heller, finns många andra fördelar med Europa.
Ni nämnde att Vi Bilägare laggt ner podden Stämmer Inte
Jag har nu fått svar från Circle K – denna ökningen fungerar inte hos alla banker och därför uppstår det här problemet.
Vad bra, då vet vi. Då är det bara att byta bank om det strular …
Nä, stämmer, dock är publiceringen väldigt intermittent. Annars en podd som jag uppskattar mycket.
Fint att de fick ut ett avsnitt nu i sommar.