Avsnitt 106: Snabb snabbladdning

Esse har fått respons på felsägningar som behöver rättas till och Zeekr har lanserat en elbil som kan ladda 10-80% på 13 minuter, inte illa. Men hur viktigt är snabbladdning egentligen? Kia EV9 kommer till Sverige med snygg front, Polestar sänker sina priser rejält - Man kan inte tävla mot Porsche hur gärna man än vill. Swedavia ska nu ta betalt för laddning på flygplatser, var det en grej alltså? Dessutom har Carla strulat till det för sig och Gullin återger sitt besök hos Tesla där han klämde på Cybercab!

Tack för en trevlig podd så här i julbestyren! :gift: :christmas_tree:

Håller inte med @Esse :slight_smile:
Zeekr 7x är enligt mig den snyggaste kinabilen hittills.
Sedan var den galet byggd i ett tidigt stadie, med det “fejkade handskfacket” och baksäte som i ett viloläge inte medgav att man hade ben m.m. Det hoppas jag de skippat nu i skarp produktion. Zeekr är innovativa med sina lösningar så kul att de vågar testa lösningar, men som sagt hade den varit en europeisk leverantör så hade den säkert varit betydligt attraktivare att äga!
Blir intressant se era tester av den senare så kanske vi får svaret om den är bra eller anus :slight_smile:

2 gillningar

Det här härjet om 12V batterier var inte en grej innan Euro 5 kom med smartladdning av 12V.

Då bytte man batteriet när bilen inte startade.

Sedan smartladdning kom så behöver ett nytt batteri kodas in, det är därför bilarna kan packa ihop utan att batteriet är slut. Bilen känner även av om det sitter ett annat batteri än originalbatteri i vilket ger felkoder.

Trams är vad det är.

Lite intressant när ni pratar om Zeeker 7X och KIA EV9 GT med ganska häftiga (enligt Europeisk standard) hästkraftssiffror som vi här mest benämner i kilowatt men i USA pratar man fortfarande hästkrafter vare sig det är ICE eller EV och där är det inte ovanligt med EV som har effekter i höga 3 siffrigt och upp i 4 siffrigt typ Rivian Lucid Tesla S Plaid med flera fram till nu har det bara accepterats siffrorna från tillverkaren men…

Hörde en lång intervju med Kyle Connor från Out of Spec Studios Dom har börjat köra testade EV i bromsbänk för att se hur det ser ut i verkligheten han ville inte ännu peka ut någon då dom vill köra under olika förhållanden i olika bänkar med det dom sett so far är duktigt överdrivna effektsiffror Ska bli intressant att följa

Annat som skiljer USA och Sverige är nörderiet runt laddkurvor laddeffekter och laddtider jag vet inte om Amerikanen inte har lika bråttom som vi har här i landet Brunsås eller om dom är mer Zen over there

Jag vill resonera kring Tesla och självkörning och föreslår att vi för den här diskussionen bortser från Elon Musk som person och den kritik som ibland riktas mot honom och Tesla. Målet är att fokusera på sakliga och objektiva aspekter, även om vi alla givetvis har våra egna biaser.

När det gäller Teslas Robotaxi råder det knappast något tvivel om att företaget kan tillverka bilar. Att en produktionsklar version skulle vara redo före 2027, som Elon har nämnt, framstår som rimligt, även om det i dagsläget kan uppfattas mer som ett koncept.

Det jag tycker är mer intressant är ju det som saknas, FSD “unsupervised”. Gullin nämner att det inte är så långt bort i vissa ställen i USA. Esse säger att det finns självkörande bilar i form av Waymo. Ja, dom har 700 aktiva bilar just nu. Esse säger också att “…Tesla snackar, visar upp, snart, och det har vi hört ända sedan 2017, samtidigt som andra bolag utvecklar saker…” Detta uttalande kan tolkas som att Tesla är sen i utvecklingen, vilket är en förenkling av hur mycket resurser Tesla faktiskt satsar. Det jobbar ca 300 ingenjörer med att lösa problemet, ca 200 på mjukvarusidan och 100 med hårdvara. Till och med Sundar Pichai (Googles CEO) säger att " …obviously Tesla is a leader in this space…": https://www.youtube.com/watch?v=OsxwBmp3iFU&t=970s Waymo (Google) har för övrigt jobbat med självkörning sedan 2009.

Det har skett ett stort skifte det senaste året då Tesla gick ifrån traditionell kod (c++), dom kunde ta bort 300 000 rader kod när dom införde “end-to-end” neurala nätverk. Det är nu (lite förenklat), fotoner in och kontroller ut, med neurala nätverk i olika nivåer mellan. Tesla har också byggt en av världens största kluster av Nvidia H100 GPUer, 90 000 st. Tesla har även ett patent på en variant på Ethernet, Tesla Transport Protocol over Ethernet (TTPoE), där mer av protokollet flyttas till hårdvara för att kunna koppla ihop ännu fler GPU:er i framtiden. När dom nu har börjat använda detta kluster för att träna sina nätverk, samtidigt som att dom gick över till att träna specifikt till den just nu nyaste hårdvaran i bilarna (HW4, snabbare dator och bättre kameror), så har det skett stora framsteg. Robotaxi kommer ha version 5 av hårdvaran.

För den som inte har sett nyare videor av bilar som kör med FSD version 13 kan det vara intressant att titta på exempelvis följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=QDdW1Uzj7Go

Det finns naturligtvis fortfarande problem kvar, men efter att ha följt det här under många år så är jag äntligen så pass säker på ATT dom löser detta att jag gärna skriver det öppet här. :slight_smile:

Jag hoppas verkligen på att Tesla och/eller andra aktörer löser självkörning för den stora massan. Det är enda vägen till att uppnå nollvisionen, om det ens är möjligt. Om vi kan gå från 200 döda per år i Sverige till 100 döda så är det en enorm vinst i sig. Men det ligger naturligtvis långt bort i tid. Det måste först fungera, sedan måste fordonsflottan sakta bytas ut. Folk måste övertalas att inte köra, eller åtminstone inte ha full kontroll. Lagar måste stiftas osv.

Det kommer vara oförsvarbart att låta människor köra i framtiden, det är min ståndpunkt.

Tesla ligger helt klart långt fram, jag hoppas verkligen på att bli motbevisad i min tro att kameror inte räcker, jag har jobbat en del med CV och vet att det ibland är sjukt svårt.

Däremot tycker jag inte vi ska sluta bry oss om att det är Musk som äger Tesla.

I så fall bör vi sluta prata om att Kinesiska staten äger flera märken på marknaden också.

4 gillningar

För 8-5 år sedan kunde man göra det men idag går det absolut inte Varje krona man lägger hos Tesla ökar “värdet” på Elon Musk

När det gäller självkörande så kommer han genom sitt DOGE Departement kunna rensa ut alla i myndighetspossition som sätter upp regulations som stoppar godkännande av CybetTaxi och FSD medan andra tillverkare kommer att få hoppa över hinder högre och högre

Är det inte dax att bara säga NEJ till Tesla

1 gillning

Vi får se, jag tror själv att kameror räcker. Jag har också jobbat med CV, men jag är inte i närheten av att förstå i detalj hur komplext problemet är.

Jag tror att Elon äger ca 20% av bolaget inklusive akter och optioner. Vi behöver inte sluta prata om det, men jag är mer intresserad av det tekniska i den här diskussionen.

Som jag skrev i svaret till Larson så äger Elon ca 20% av Tesla. Det är många andra ägare. Det är också många passionerade ingenjörer och andra som jobbar på bolaget som brinner för det dom gör och vill göra världen till en bättre plats.

Du kanske kan starta en ny diskussion om Elon som person och hur det påverkar Tesla. Jag ville diskutera det tekniska och vägen framåt att lösa självkörning.

Som numera pensionerad äldre IT tekniker har jag passerat stadiet då man införde IT och började prata om att automatiseringar var frälsningen på allt.
Facit blev inte alltid som man tänkte sig och en felprogrammering kan och kommer troligen att skapa flera dödsfall än enskilda mänskliga fel när man vana trogen inte vill betala för kvalitetessäkring.
Varför säger jag så, jo för att vi människor förlitar oss alldeles för mycket på tekniken och är inte beredda på att ta den kostnaden det verkligen behövs för att säkerställa kvaliteten i systemen. (Billigare att ta smällen om/när den kommer och framförallt att se till att ha ryggen fri när något händer).

Har möjligen tampats med för många stressade produktägare och projektledare i mitt tidigare jobb som kvalitetsansvarig, för att tro på snacket om företagens sk. värnande av människoliv mha ny teknik.

Jag är inte ett dugg imponerad av den utveckling som sker med säkerhetslösningar från Tesla m.fl. På tok för många fel och ogenomtänkta lösningar, än vad det borde finnas släpps igenom till redan rullande bilar på vägarna.
Jag vet anledningen och det är att det finns för många genvägar, för få spärrar och bristfälligt ansvar i produktionskedjan.
Största skälet att man inför OTA uppgraderingar är inte i första hand för att skicka ut nya färdiga funktioner i bilarna, utan för att spara in på den nödvändiga kvalitetssäkringen i utvecklingen. Den genvägen är guld värd för stressade utvecklingsenheter som har order om att få ut sina säljbara features snabbt oavsett kvalitet.

Den dagen man vågar ställa kraftfulla ansvar för olyckor direkt på företagsledningen och företagsägarna oavsett var i utvecklingskedjan fel görs, så kanske vi hamnar på en tillräckligt hög kvalitetsnivå för självkörande bilar utan en massa olyckor på vägen fram till sista OTA patchen.

Den dagen kan jag ge mig ifrågan, men tills dess skulle jag aldrig tillåta självkörande bilar utan att ha den viktiga hållhaken på leverantörerna och dess ägare om beslutet vore mitt.

Helt enig i detta. Avsändaren är i högsta grad relevant.

Jag hoppas verkligen med alla tummar och tår att du har fel här, vore förödande!

Alla videos från USA som kommer ut på tuben är imponerande. Samtidigt upplever jag att många försöker hypa det till en maximal grad, hur många videos är det vi inte får se för att bilen inte klarade en situation?

Jag har inte kunskapen att säga att kameror räcker eller om det krävs lidar men att jämföra med människor tycker jag är mycket märkligt (nu gör inte du det här men det är ju inte ovanligt). En kamera kläggar lätt igen, något våra ögon inte gör. Min upplevelse är att sensorer klarar sämre väder än en kamera. Jag är heller inte så imponerad av den stödassistent vi har i Teslor idag på svenska vägar.

Jag känner inte att jag blivit övertygad om att självkörning snart är här och att det är så enkelt som Tesla får det att låta. Jag kan inte låta bli att tänka att anledningen till att så många hypar Teslas självkörning är inte för att de tror på tekniken utan för att de har aktier i bolaget och vill tjäna pengar…

Men jag är också något konservativ av mig i många fall :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller med dig om att Tesla släpper ofärdiga lösningar och jag tycker att det är synd att dom inte tar mer ansvar för det.

När det gäller självkörning så kommer den göra fel, det kommer att ske olyckor. Det som måste hända innan den kan släppas på en viss marknad är att den är säkrare än människor, förmodligen rätt mycket säkrare. Naturligtvis måste ansvaret någonstans ligga på utvecklaren av systemet i form av att dom har försäkringar som gäller när något händer.

Det verkar finnas ett dilemma i att en maskin skadar en människa istället för att en människa skadar en annan människa, eller sig själv. Men rent logiskt så borde det ändå kunna gå att acceptera ny teknik om den är bevisat säkrare än alternativet.

Du hoppas att jag har fel. Men i mitt scenario är ju en självkörande bil säkrare än en människa. Hoppas du att det inte blir så, eller hoppas du att man får köra trots att det bevisligen dödar fler människor i trafiken? I ett scenario där bilen bevisligen är bättre än dig att köra, skulle du låta den ta över ifall du gör något dumt? I så fall skulle vi kunna ha bilar där en AI tar över istället för som det är nu i USA där människan tar över när AI:n gör något dumt.

Jag vet ju att du gillar att köra bil, och det gör väl jag också ibland. Men om en AI kör bättre och ser saker jag inte gör så är det nog bättre att den får köra på mina tråkiga pendlingar i alla fall.

Det finns många videor där den inte klarar situationer. Det är lätt att hitta. Jag skrev ju också även att det finns problem kvar. Exempel: https://youtu.be/6mr6rJmMF9M?si=kb720ZzhAEcy_mLM&t=1941 https://youtu.be/_ZVzm7zbDws?si=mXJuUBjhoir9mdHZ&t=826

Den klarar heller inte snö särskilt bra just nu. Du blir inte länkad dessa videor för folk är mer fokuserade på vad som är imponerande. Men dom finns definitivt och det är flera Youtubers i området jag tycker är nyanserade i sitt testande.

Jag håller med dig om att kameror som blir igensatta är en akilleshäl och det tas upp av flera Youtubers, speciellt de med lite snö i Kanada. Ett par år tillbaka skrev jag någonstans att jag trodde att det skulle behövas ny hårdvara med något som tvättar kamerorna. Jag tror fortfarande att det blir svårt att köra längre sträckor på våra saltvägar utan att tvätta kameror.

Autopiloten vi har i Sverige är flera år gammal kod som inte bör jämföras med FSD.

Tack för en trevlig respons till mitt inlägg. :smiling_face:

Jag tycker det här är riktigt ful argumentation i mitt tycke. Att ställa människors liv mot allt annat. Jag hoppas såklart att de som vill köra får fortsätta köra. De som inte har något intresse av att köra en bil kan ta en billig taxi eller autonom kollektivtrafik. Men att förbjuda människor från att köra bil tror jag är extremt begränsande och helt orealistiskt. Det finns många andra sätt att rädda liv på t.ex. genom att förbjuda rökning och alkohol, inte heller det rimligt i dagens samhälle.

Nollvisionen är ett bra mål att sträva efter men att nå dit genom att förbjuda bilkörning tror jag inte på. Visst talar jag mycket i egen sak här men luftföroreningar är ett enormt mycket större problem i Sverige och där ger regeringen tummen upp. Vad som går att bevisa är inte relevant i många fall tyvärr.

1 gillning

Tråkigt att du tycker det. Om du tar illa upp så var det verkligen inte meningen.

Tydligen är jag i kraftig minoritet här, så det kanske är lika bra att jag slutar argumentera.

Om någon vill diskutera så säg till.

Gott nytt!

Det var inte det att jag tog illa upp, som jag skrev tycker jag inte att man kan använda argumentet “det är för att rädda liv” eftersom vi inte gör det konsekvent i samhället. Om det inte ska gälla på vissa ställen som t.ex. luftföroreningar, rökning eller alkohol, varför ska det då gälla på bilar? :slight_smile:

Ja äger ju en Tesla sen maj 2021 och den vill jag ju ha service på m.m. Å efter 15400 mil så är jag helt säker på att denna elbil passar mina behov….

Kommer inte på frågan om att ställa mig bakom något utrop mot Tesla.

Du har ju förstås rätt och tycka/ skriva vad du vill.

Så min fråga till @Esse eller @cgullin finns det någon knapp å trycka på så man slipper och se J . Erasmie inlägg.

Sånt här gör vi ju hela tiden. Säkerhetsbälten, krockkudde, självkörande bil. Alla tre är teknik som räddar liv i mina ögon.

Det finns en massa problem i samhället som vi inte gör något åt. Jag föreslår att detta är något vi bör ta tag i när tekniken finns. Sen på vilken nivå det sker får vi väl se. Om det inte sker så hade jag fel. :slight_smile:

Sorry, jag är teknikoptimist.

Lättast är nog att scrolla vidare bara :slight_smile:

2 gillningar