Avsnitt 106: Snabb snabbladdning

Såna kan också behövas ibland, det finns bra många som är åt helt andra hållet. Jag tror mycket teknik är bra men att det är farligt att lita för mycket på den, det blir lätt en falsk trygghet. För självkörning tror jag vi är minst 10 år bort innan det ens börjar synas på våra vägar, det närmsta vi kommer är nog det Mercedes har i Tyskland med level 3 på Autobahn. Alltså en förlängd assistans (även om MB tar ansvaret där) än självkörning på riktigt.

2 gillningar

Egentligen ingen ide att svara på ditt meddelande riktat mot mig då du inte kommer att läsa det…

Är inte intresserad av starta något “utrop mot Tesla” för mig handlar det bara om personlig moral och där har vi tydligen olika uppfattningar

Speaking to deaf ears

Mitt enda inlägg angående helt självkörande fordon är att mina höga förväntningar är att den kommersiella och färdiga produkten är så säker att den aldrig orsakar en olycka oavsett vägtyp, väglag och väder innan den är godkänd för självkörning (innan dess så är det en assistent).

Observera att jag skriver orsakar, att helt undgå vara involverad i en olycka kan man givetvis inte begära pga andra medtrafikanters idioti eller sådana ovanliga händelser som att tex ett träd faller ner just framför fordonet.

Jag tvekat inte på att självkörning kommer vara en grej ganska snart, men jag tror inte vi når Level 5, särskilt inte med bara kameror.

Jag hoppas bli motbevisad men än så länge har jag inte sett några FSD videos från ett snöigt Alaska.

Det har säkert löst sig nu men för någon version sedan såg inte bilen skillnad på en motorcykel med dubbla bakljus och en bil på långt håll, något som gjorde att bilen utan att bromsa körde på motorcykeln bakifrån, där är ett fall där en radar hade varit bra som facit.

Och argumentationen att det alltid finns edge-case kan inte göras här, ska det köra helt själv så måste det fungera, 100% alltid och även vid bortfall av 1-2 kameror pga smuts, stenskott m.m. Lär inte se så bra efter en rejäl vintertur runt Anchorage, Alaska, i snöstorm.

Jag hoppas som sagt dom löser det, självkörning på motorväg har potential.

Anledning att det händer olyckor är för att det brustit i kvalitetssäkringen och är just den anledningen jag tycker snack om att man värnar om människoliv rimmar så jävla illa!

Sedan tror man att genom att sätta en stackars människa som ska distansövervaka och ta över om tekniken falerar kommer att undvika olyckor. Detta är så naivt att jag faktiskt blir förbannad.

Jag kan ta ett verkligt exempel från sjukvårdsområdet där man lika naivt litade på tekniken vad gäller dosering av medicin.
Det infördes med krav att det alltid måste dubbelkollas av en människa innan det medicinerades.
Människor funkar i regel så att när saker ser ut att fungera bra, så blir man mindre skärpt efter ett tag. Här var det alltså vårdare som under sin tid när de själva aktivt alltid kände ansvaret att kontrollera doser, nu med tiden började bli bekväma med att allt funkade så bra. De hade ju fått lära sig att så länge systemet inte uppgraderas med nya funktioner så fungerar ju doseringen som vanligt. Har man då kollat att doseringen är korrekt ett otal gånger så är det ju bara mänskligt att slappna av lite.

Sedan hände det som faktiskt ganska ofta händer med nya system att man gärna vill ha in en del kosmetiska patchar som man inte anser påverkar systemet och därför kringgår den stora testapparaten för att kvalitetssäkra releasen.
I detta fallet blev det ödestigert med felmedicerade patienter och också dödsfall pga detta.

Detta är ett exempel som ju tyvärr inte är unikt och den som tycker att detta är ett befogat arbetssätt att föra utvecklingen framåt med självkörande bilar då får man nog tänka om. Åtminstone om man säger att man värnar om människoliv!

Läste in mig lite på TTPoE och det låter intressant med hårdare koppling till hårdvara. Det bör på pappret åtminstone vara en bra lösning.
Sedan är det som alltid svårt veta med säkerheten i nya protokoll. Kommer ihåg när det idiotsäkra PPTP introducerades med krypterad trafik över VPN. Med åren så har det varit en hel del ganska stora säkerhetsbrister i det protokollet.
Ny teknik brukar ju alltid låta som frälsningen från upphovsman … tills nån hacker så småningom tycker det är lämpligare att lyfta ut det i media än att sko sig i hemlighet på säkerhetshålen. :slight_smile:

Att lämna över körningen till bilen själv är en idé som verkar tilltalande utifrån ett teoretiskt perspektiv. Vad den exakta tekniska lösningen kommer bli lämnar jag till andra att avgöra men däremot skall vi inte glömma att den mänskliga föraren skall känna sig bekväm att lämna över. När jag testade detta senaste gången(på en motorväg) så tog det mig ca 10 sekunder att komma fram till att det här var läskigt och inget för mig. Innan dess var jag också en förespråkare för att bilarna själva är bättre förare än människor.

Jag insåg även att det faktiskt inte finns någon direkt poäng med att inte köra bilen. Vad skall jag som förare då göra? Att sitta still och kolla på skärm gör man ju ändå alltdeles för mycket. Så min förutsägelse om framtiden är att Tesla och andra kommer lösa det rent tekniskt men att många sedan kommer inse att de inte vill nyttja det över säg 70km/h. Om bilen däremot kan hämta dig när du varit ute på AW och köra hem dig i sig 70km/h då löser den ett verkligt problem. Men att den skall köra och jag sitta där och glo, vad är då poängen?

Du är inne på något och jag har funderat mycket över att självkörning ändå känns som en väldigt amerikansk grej och att den då skulle fylla syftet kollektivtrafiken i många fall gör här i Europa med undantaget då att du själv kan styra mer över tiden och det förmodligen är billigare (iaf där jag bor) att äga en bil.

Men här behöver ju bilarna inte vara speciellt stora eller ha speciellt stora batterier i så fall för inte ens i Norrland är det så pass långt till närmaste kollektivtrafikshållplats.

Sånt man faktiskt behöver bil till, typ köra släp, klarar inte självkörning än på väldigt länge, på många bilar går det ju inte ens ha farthållare ihop med släp, något man t.om kunde på 80-talet.

Om en gammal lastbilschaufför ändå skulle tänka något om autonoma bilar . Den största fördelen jag kan se är nog ändå i storstäderna. Som landsortsbo så tycker jag nog att det är gräsligt mycket bilar , avgaser och oväsen från dessa , trots bra kollektivtrafik. Om fler av dom som ser bilen som en produkt likt ett kylskåp , väljer att vara utan egen bil , och hellre åker i en autonom bil lokalt . Så kan mer yta frigöras till att skapa fler grönområden , för rekreation. Plantera fler träd på parkeringsplatser som kanske inte längre behövs . Man kan ju också tänka sig stora säkra p-hus i utkanten av stan , med lägre kostnader för en p-plats , där dom som tycker det kan vara smidigt , att slippa dyr parkering och trängsel i stan , men ändå vill ha en egen bil till längre resor kan ha sin bil . Den staden skulle jag hellre besöka , men när den finns så finns inte jag längre . Men mina barnbarn skulle kanske gilla det ? .

En värld som sådan skulle bara ha fler bilar. Se bara på alla dessa elsk(r)otrar.

Ja du har säker rätt . Förr räckte det med att se övergångsstället i vidvinkel. Nu för tiden måste man svepa med blicken 20 meter åt sidorna också. För dom dyker upp fort från ingenstans känns det som ( vanliga övergångsställen alltså inte cykelöverfart) . Hotell i förorten och ta sig fram kollektivt i Stockholm föredrar vi .

Jag är cynisk nog att hålla med dig, speciellt om lösningen cybercab slår som bara har 2 säten. (sedan kommer väl var och varannan cybercab ha bagaget fullt med folk om de inte har en lösning som ser skillnad mellan människor och bagage).

Tack för alla svar!

Jag vill bara lägga in en kommentar till, och en genuin fråga.

Jag förstår inte riktigt varför ny teknik måste vara 100% säker innan den kan ersätta en människa. Kan någon förklara för mig varför det inte räcker att den är låt säga dubbelt så säker? Ingenting kommer vara 100%, det är statistiskt omöjligt att bevisa. Då kan vi lika gärna ge upp. :wink: :kissing_smiling_eyes:

Death and destruction

Du har verkligen druckit the Musk CoolAid

Jag förstår inte grejen med självkörning. Om man inte vill köra själv finns ju redan idag Taxi med förare? Tycker man det är för dyrt finns ju Uber och Bolt.

Visst nån filhållning på motorvägen kan ju vara trevligt ibland men ofta irriterande.

Dom gånger jag kört Tesla har jag lessnat efter ett tag när man försöker korrigera bilen och autopilot kopplar ut med ett pluppljud.

1 gillning

Allt är relativt men det jag grundar mitt tidigare svar är på de erfarenheter jag har. Min morfar var yrkeschaufförer hela sitt yrkesliv och körde tusentals mil per år och orsakade aldrig en olycka. En av mina morbröder har också varit yrkeschaufför hela sitt liv och till skillnad mot morfar så älskar han dessutom att kuska runt Europa med husbil sedan mitten på 80-talet på ledigheterna och har fortfarande nu när han närmar sig 80år inte orsakat en enda olycka.

Så då är mina förväntningar att självkörande teknik ska som sämst vara lika bra vad dessa åstadkommit utifrån att tillbringat så många tusentals och åter tusentals mil på vägen. Dvs på individnivå ska varje självkörande fordon kunna köra sin livstid utan orsaka en olycka.

Tekniken kan inte bara vara lite bättre än en medelmåttig mänsklig förare då kan man lägga ner självkörande teknik.

Tycker jag svarat på din fråga i mina tidigare kommentarer!

Man testar inte ny teknik på människor med närmast “trial and error” kvalitet om det finns risk för liv och lem för inblandade oskyldiga människor!!!

Säger det igen om utpekade ansvariga beslutsfattare/ägare blir skyldiga i händelse av orsakade olyckor med sina självkörande bilar, så kan man gå vidare med att bestämma vilken säkerhetsnivå som kan godkännas.
Den nivån är inte upp till leverantören att bestämma, men garanterat kommer man göra bättre ifrån sig om det är beslutsfattarna och ägarna som har kniven mot sin strupe, istället för en stackars utpekad fjärr-copilot.

Sammanfattning: Utför man de nödvändiga stegen med ansvarsfrågan och kravställningen, så tror jag även Teslas ledningsgrupp sansar sig om de nu skulle dela dina önskemål!
De självkörande bilarna kommer då bara att användas i begränsad omfattning och i begränsande områden där alla krav är uppfyllda året om.
Det är ett scenario jag tror mera på och som jag anser vara helt av godo. :slight_smile:

Du, jag tycker att du kan chilla lite. Du vet faktiskt inte mycket om mig. Jag ber dig att undvika personliga påhopp!

Jag var intresserad av robotar, automation och självkörning långt innan Musk var relevant inom området. Har du hört talas om The DARPA Grand Challenge? DARPA Grand Challenge - Wikipedia

För mig handlar det om flera saker. Om den kan köra bättre än människor, och då specifikt bättre än mig så lämnar jag gärna över av säkerhetsskäl. Utöver det så blir det en resursbesparning, det är billigare att ha autonoma fordon. Här kommer vi ju in på en diskussion om automation i allmänhet och hur det påverkar sammhället i övrigt, men det kanske är bäst att spara det till en annan gång. :wink:

Teslas autopilot är tyvärr inte riktigt var jag vill ha den heller. Men om vi får den mjukvaran som finns i USA för bara motorvägar och landsvägar så kan det nog vara rätt bra som körassistent redan nu.

Jag håller i princip med. Det kan vara svårt att bevisa. Men jag hoppas att det går. :slight_smile:

Jag får inte svara fler gånger här som en ny användare, så jag lägger in ett till svar i det här inlägget

@mattserl
Hmm. Jag tror egentligen att vi håller med varandra när det gäller säkerhetsfrågan. Jag kanske beskriver det för förenklat. Det ÄR en komplex fråga och det är mycket viktigt.

Elon är ju den han är med sina uttalanden. Han har sagt någon gång att det bara är att trycka på en knapp så kommer det fungera överallt. Men nu har dom ju faktiskt sagt att det ska rulla ut i ett par områden först, vilket både du och jag tycker är mer rimligt.

Vi får se hur det utvecklar sig. Jag är fortsatt optimistisk. :slight_smile: