Esse och Gullin samlas igen för avsnitt 105 av Elbilsveckan. Toyota har visat upp en helt ny elbil och den kanske inte är så dum ändå, om priset blir rätt. Kia och Hyundai planerar att gå över till Android Automotive (Google Built-in) men innan dess så får vi se Google Maps i bilarna. Det blir inget körförbud på eCarll, Nevs gör sig av med hela personalen och Esse har kört Opel Frontera, en bil som inte lockar.
Ok, nu tar vi det här, Opel Corsa är VW Polo-klass, Opel Kadett sedemera Astra är Golf-klass. Gillar Frontera men skulle hellre ta Citroen e-C3 Aircross och spara 40000kr. Den finns till och med i poverty spec med endast mobiltelefonhållare utan mittskärm, precis som den VW/Skoda/Seat e-up etc hade! Gillar sådant. Räckvidden verkar skral men skulle nog räcka för vår familj med max en långresa med bil om året. Toyota Urban Cruiser verkar vara ett intressant inslag, äntligen från Toyota! Sedan kan ju diskuteras vem som tagit fram den men skulle kolla på ägarstrukturen innan jag gick ut med att Suzuki är pappa till bilen. Bra garantier är aldrig fel och så går ju namnet att uttala (inte som namnet Urban då utan som stadsliknande).
Att en stellantidprodukt är dyr kan väl inte vara ett problem, har man bekymmer med Kina är det bara att slanta upp
Det där att Opel Frontera saknar adaptiv farthållare vet jag inte om det är ett så stort problem som ni vill få det till. Jag gissar att många av oss använder våra bilar till pendling till jobbet i tider av rusningstrafik. Under dessa körningar aktiverar jag inte ens farthållaren då det känns mer naturligt med egen aktiv körning med tanke på att det går ganska långsamt rent generellt. Jag förstår poängen när man skall åka längre men gissningsvis är de flesta resor som görs ganska korta så då kan man klara sig utan farthållare tänker jag.
Möjligt att det är så. Samtidigt svarade 88% att det var ett krav i en poll jag gjorde på forumet tidigare. Just i köer tycker jag adaptiva farthållaren är riktigt trevlig
Det är ju när det är andra bilar som adaptiv är trevligt. Särskilt i den implementationen som är i egolfen där man kan kicka ur den med bromspedalen, stega ner till en ny fart, sen efter korsningen bara trycka på resume och bilen kör i den nya farten.
Är just vid dessa tillfällen en adaptiv farthållare, gärna i kombination med en bra styrassistent, är helt magiskt.
Absolut måste på en bil 2024.
Vad man tycker är nödvändigt är givetvis individuellt men om 88% sa att det var ett krav så erkänner jag att jag har fel. Adaptivt(eller vad det kallas) helljus tycker jag däremot är suveränt, men då bor jag också lite mer ute på landet.
Gällande Kia/Hyundai som får google maps. Har de sagt något hur det blir med google maps i nuvarande EV3/6/9?
Jag är lite sugen på att byta min Model Y till en begagnad EV9 i framtiden och det vore smutt att ha google maps istället för Kias egna navigering de har nu.
Båda navigationerna kommer vara ”skins” på befintligt system då jag har svårt att se att de uppdaterar OS på befintliga bilar.
Och jag är långt ifrån säker på att ett påklistrat Google Maps är bättre som navigering är HEREs databas och kartor de använder idag.
@cgullin hade du aktiverat den här inställningen i ID7an?
Jag har inte kört tillräkligt många långresor för att kunna säga om jag har samma problem i min.
Nä, det är det jag också funderar på. Kollade instruktionsboken men hittade inte inställningen då och nu är bilen återlämnad
Blev vittne till en väldigt ny Volvo V90 som körde rakt in i en MB E klass , som fått problem på en fyrfältsväg. Den stod med halva bilen kvar i körbanan med varningsblinkers på . Hen i Volvon höll nog på med annat , och förlitade sig troligen på bilens system. Rejäl smäll där Volvon gjorde ett hel varv i luften , och Mb flög långt ut i diket . Ingen självbromsning där inte . Så aktiv egen körning, och systemen som nödåtgärder är nog inte så dumt . Hon blev åtalad för vårdslöshet i trafik.
Vad har detta med användning av adaptiv farthållare i köer att göra?
Den som nyttjar funktionen som en slags självkörnings funktion tänker fel menar jag . Ögonen på vägen och händerna på ratten gäller ändå . Nöd broms funktionen funkade ju inte i detta fallet . Och det är väl samma sensorer som används till adaptiv farhållare ? . Adaptiv farthållare är bekvämt och säkerts höjande , rätt använt . Men många förlitar sig nog lite för mycket på dess tillförlitlighet. Och då kan det bli farligt . Det var fullt dagsljus och lite trafik vid tillfället ska sägas också. Men båda klarade sig som tur var bra . Mycket på grund av bilarnas storlek skulle jag tro. När man sitter högt i ett stort fordon , så ser man väldigt bra ner i personbilar . Och jag har bevittnat väldigt mycket i bilarna genom åren . Därmed inte sagt att du gör det . Men det tål att poängteras. Polisen har skaffat många VW Amaroc , så ett omtänksamt tips kan ju vara att man ser nog bra ner in från en sån också .
Naturlagarna är starkare än systemen. Dom gör så gott dom kan i såna lägen under premissen ju mer jag hinner bromsa desto bättre. Själva nödbromsen är inte tänkt att fungera i motorvägsfart, det är liksom inte fysiskt möjligt.
Jo så är det nog , men det här var ingen motorväg , och jag såg inga bromsspår heller . Så kanske såg inte sensorerna bilen då den bara inkräktade på en del av höger körfält . Ingen vägren där så MB föraren kom inte längre ut än så .
Ingen elbil har rätt pris. Opel Frontera för 380.000kr? Tror inte många hade köpt den för 280.000kr. Toyota Urban cruiser ser fin ut, men kommer säkerligen vara för dyr. Generellt behöver de flesta elbilarna pressas ner rejält för att det ska bli någon rejäl fart på försäljningen.
Tolkade fyrfältsväg som motorväg. Alla system kan ju fela. Går ju på inte på högpriobussen men väl på mellanprio, troligen var systemet antingen avstängt eller så var ett annat system trasigt som det är beroende av.
Volvo har ju haft problem med att radarn inte riktigt fungerar så bra som den borde men allt som oftast när sådana olyckor händer har man INTE använt farthållaren faktiskt.
Sen kan ju sensorer störas av att man installerar t ex stora strålkastare i fronten - eller helt enkelt har skitiga sensorer.
Men jag litar mer på min adaptiva farthållare än omgivningens förmågor.