Avsnitt 105: Är du bonde på Mallorca? Här är bilen för dig

Hej!

Ny användare av forumet. Stort tack för en helt suverän pod.

Hörde att det smugit sig in ett litet faktafel som kanske är bra att rätta till för undvikande av missförstånd där ute.

Nominell spänning för ett 12V-batteri är inte 15 volt. Nedan finns en tabell för vilospänning som funktion av SoC och DoD och olika batterityper.

Den spänning på 15,någonting V som Esse såg i Porschen är laddspänningen. Dock onormalt hög då laddspänningen i bulkfasen då den är som högst normalt är under 14,4-14,8V för att optimera livslängden på batteriet. Batteriet på en ny testbil bör ju vara relativt fulladdat och i floatfasen av laddningen ska laddspänningen vara ännu lägre.

3 gillningar

Mycket antagande där :slight_smile:

Om det är konstigt att visa nominell spänning så är det ju ännu konstigare att visa laddspänningen i bilen. Tack för förtydligandet!

Och framförallt välkommen till forumet!

Ja absolut. Fullt dagsljus och lite trafik som sagt . Och med tanke på hur många jag ser varje dag , som sitter med focus på annat , så är det nog inte så osannolikt . Det är väl ändå inte elakt att uppmana till försiktighet med tilliten till dessa system . Ju mer säkerhet desto bättre eller ? .

Instämmer utan förbehåll. Totalt oanvändbart med laddspänningen. :sweat_smile:

Första tanken är att inte spekulera i något man inte ha någon fakta om – det enda som händer då är att man söker bekräftelse baserat på sina egna tankebanor, inte baserat på själva händelsen. “Jag tror inte på sådana här system, det gör ungdomen lat, därför måste det beror på just det”.

Den andra tanken är att den logiska slutsatsen av att en bil kör in i en annan bil är att säkerhetssystemet som skall hindra det inte är igång.

Jag var bilen bakom . Och såg det hända . Och fick ta hand om , osv . Så viss fakta kanske . Resten du yrar om förstår jag inte . Jag uppmanade till försiktighet, men det tyckte du tydligen inte om . Dom flesta jag ser fippla med annat är män . Kvinnor har i regel större trafiksäkerhets tänk , och är i regel försiktigare . Ungdomar har jag inte nämnt över huvud taget.

Söker bekräftelse har jag nog visat att jag inte gör . Genom att ifrågasätta mycket tyckande i den här gruppen. Då gör man nog bäst i att tycka som flocken .

Som jag har förstått det så kommer Google Maps uppdatering vad gäller POI till nuvarande EV-modeller.

Däremot kommer vi inte att kunna få uppdateringen till Android Automotive, det blir nog bara på nya bilar i samband med nya modeller 26 eller 27.

Detta är en tolkning av den info jag hittat, inte fakta.

Du måste klara av att bli frågasatt utan att vare sig surna till eller raljera om flockbeteende. Annars är det ju du som bara vill att alla skall hålla med en åsikt – som råkar vara din.

Jag tror att det är en Porsche grej har för mig att det genom åren funnits voltmätare iallafall i 911orna

I min 1957 356 A fanns det voltmätare 6 volt förståss…

För volten så gör många moderna bilar så, en viss överladdning gör att 12V batteriet tål kyla mycket bättre och alla elektronik i bilen mår bättre. Därför kan många moderna bilar trycka upp det ända upp till 15V

Och jag skrev att adaptiv farthållare är säkerhetshöjande , rätt använt . Det betyder inte . Tror inte på såna här system. Men vill ni bara ha ja sägare här så …Men jag ändrade till Hen . Om det nu var känsligt med den saken .

Man behöver inte tro på systemen om man inte vill, det är det som är så bra.

Jag är mer för fakta och vet att dom hjälper och vet också att statistik alltid innehåller avarter. Inget kan vara 100%.

Jo jag tycker det är bra . Blev själv eller bilen rättare sagt räddad , när jag höll på att backa in i en lyktstolpe. Såg den inte i sidospeglarna och bilen tvärnitade så kraftigt, att jag trodde att jag faktiskt backat på den , när jag lyfte blicken till mitt spegeln. Men jag skulle aldrig komma på tanken att medvetet prova samma sak igen , och lita på att det garanterat fungerar nästa gång också. Samma sak i trafiken . Räddar det så är det bra , men inget man jag vill förlita mig på , och syssla med annat än fokus på trafiken .

1 gillning

The Ioniq guy har en video, om Hyundai group’s uppdatering till Google.

1 gillning

Ah ja det låter vettigt.

Det är ju inte mer än att man testar och ser vad an tycker :slight_smile: